گفت‌وگوی ترودو و زلنسکی با حسن روحانی؛ «کانادا نیازمند شفافیت کامل است»

گفت‌وگوی ترودو و زلنسکی با حسن روحانی؛ «کانادا نیازمند شفافیت کامل است»
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نخست وزیر کانادا تاکید کرد اعتراف ایران به اینکه نیروهای مسلح این کشور به‌طور غیرعمد این هواپیما را ساقط کردند، یک قدم مهم برای پاسخگویی به خانواده قربانیان است.

آگهی

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در دو تماس تلفنی جداگانه با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران درباره سانحه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی گفت‌وگو کردند.

نخست وزیر کانادا چند ساعت پس از گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی، در یک نشست خبری گفت که کانادا و جهان همچنان نسبت به سقوط هواپیمایی اوکراینی سوال‌های بسیاری دارند.

وی در عین حال تاکید کرد، اعتراف ایران به اینکه نیروهای مسلح این کشور به‌طور غیرعمد این هواپیما را ساقط کردند، یک قدم مهم برای پاسخگویی به خانواده قربانیان است.

وی خواستار اقدام‌های بیشتر در این زمینه شد و افزود: « باید یک تحقیق جامع صورت گیرد چراکه نیاز به شفافیت کامل درباره چگونگی وقوع چنین فاجعه هولناک وجود دارد.»

وی سپس به گفت‌وگوی تلفنی خود با روحانی اشاره کرد و افزود که به رئیس جمهوری ایران تاکید کرده است که کانادا در تحقیقات مربوط به این سانحه باید حضور داشته باشد.

ما نیروهای دیگری نیز به ایران می‌فرستیم. ایرانی‌ها در حال همکاری کردن هستند و من خواستار دسترسی کنسولی شدم
جاستین ترودو
نخست وزیر کانادا

وی به صدور سه ویزا برای یک تیم کانادایی اشاره کرد و افزود: «ما نیروهای دیگری نیز به ایران می‌فرستیم. ایرانی‌ها در حال همکاری کردن هستند و من خواستار دسترسی کنسولی شدم.»

جاستین ترودو تاکید کرد که از سقوط این هواپیما بسیار خشمگین و عصبانی است و برای کمک به خانواده‌های سوگوار اقدام‌های بیشتری انجام خواهند داد.

نخست وزیر کانادا گفت: «آنچیزی که ایران اعتراف کرده بسیار جدی است. شلیک به یک هواپیمای غیرنظامی وحشتناک است.»

وی تاکید کرد که ایران باید مسئولیت کامل را برعهده بگیرد و کانادا تا زمان روشن شدن حقایق و اجرای عدالت از پای نخواهد نشست.

ایران از هرگونه همکاری بین المللی برای روشن شدن دقیق این حادثه استقبال و همه تسهیلات کنسولی را برای این منظور فراهم خواهد کرد.
حسن روحانی
رئیس جمهوری ایران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ایران، حسن روحانی نیز در این گفت‌وگوی تلفنی گفت که ایران از هرگونه همکاری بین المللی برای روشن شدن دقیق این حادثه استقبال و همه تسهیلات کنسولی را برای این منظور فراهم خواهد کرد.

رئیس جمهوری ایران افزود: « از لحظات اول همه تلاش های خود برای دستیابی به علل این سانحه را به کار گرفتیم و قدم به قدم به هر نتیجه دیگر برسیم، در اختیار افکار عمومی جهان قرار خواهیم داد.»

قول روحانی به رئیس جمهوری اوکراین: خاطیان ساقط کردن هواپیمای مسافربری مجازات می‌شوند

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، روحانی در گفت‌وگو با همتای اوکراینی خود که پس از صحبت با ترودو انجام شد، به وی قول داد که مجرمان ساقط کردن هواپیمای مسافربری مجازات ‌شوند.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ایران نیز به نقل از روحانی گفت که به زودی اقدامات قوه قضائیه ایران برای رسیدگی به این موضوع آغاز خواهد شد.

رئیس جمهوری ایران افزود: «همانطوری که بدلیل از دست رفتن تعدادی از ایرانیان در این سانحه بسیار متاسف و اندوهگین هستیم، به همان شدت بخاطر اینکه از سایر ملیت‌ها نیز در این حادثه جان باخته اند اندوهگین هستیم.»

حسن روحانی تاکید کرد که «ایران به تمامی تعهدات حقوقی‌ خود در این مسئله پایبند است» و افزود: « به وزیر خارجه دستور می دهم با وزیر خارجه شما در تماس باشد و همکاری ها در این زمینه ادامه یابد.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز در این گفت‌وگو بیانیه رئیس جمهوری ایران را با اهمیت عنوان کرد و افزود: «امیدوارم همکاری‌های بین ایران و کارشناسان اعزامی اوکراین تداوم یابد تا بتوانیم این تحقیقات را طبق پروتکل های حقوقی و قانونی به پایان برسانیم و هر چه سریعتر پیکر جان باختگان به خانواده‌های آنان تحویل شود.»

چهارشنبه گذشته یک فروند هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ ساعت ۶:۱۲ دقیقه فرودگاه امام خمینی تهران را به مقصد کی‌یف، پایتخت اوکراین، ترک کرد که پنج دقیقه پس از پرواز دچار آتش‌سوزی شد و سقوط کرد. تمام ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه این پروزا در این سانحه جان خود را از دست دادند.

ستاد کل نیروهای مسلح ایران بامداد شنبه ۱۱ ژانویه (۲۱ دی) اعلام کرد که حادثه سقوط هواپیمای خطوط هوایی در محمود آباد شهریار، «بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیرعمد» روی داده و این هواپیما با اصابت موشک سرنگون شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران حافظ منافع کانادا را در ارتباط با مشکلات کنسولی و حضور خاوری احضار کرد

جاستین ترودو: فشار به حکومت ایران را ادامه می‌دهیم تا به پاسخ برسیم

سفیر بریتانیا در تجمع اعتراضی تهران بازداشت و آزاد شد