یک کارشناس: نمی‌توان اصالت ویدئوی منتسب به هواپیمای اوکراینی را تایید کرد

یک کارشناس: نمی‌توان اصالت ویدئوی منتسب به هواپیمای اوکراینی را تایید کرد
Copyright خبرگزاری میزان
Copyright خبرگزاری میزان
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

میلاد باستانی، کارشناس هوا فضا و تحلیلگر سوانح هوایی می‌گوید نمی‌تواند اصالت ویدئویی را که منتسب به سقوط هواپیمای اوکراینی در آسمان ایران با برخورد یک شی‌ خارجی است، تایید کند.

آگهی

میلاد باستانی، کارشناس هوا فضا و تحلیلگر سوانح هوایی می‌گوید نمی‌تواند اصالت ویدئویی را که منتسب به سقوط هواپیمای اوکراینی در آسمان ایران با برخورد یک شی‌ خارجی است، تایید کند.

روز گذشته روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز اعلام کرد صحت ویدئویی را که در آن شی‌ای به هواپیمای اوکراینی در نزدیکی شهرک پرند تهران برخورد کرد تایید می‌کند. این ویدئو روز گذشته به‌طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

این ویدئو پس از آن مورد توجه قرار گرفت که برخی مقام‌های آمریکایی که نامی از آن‌ها برده نشد، در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف اعلام کردند که شواهدی در اختیار دارند که نشان می‌دهد پدافند هوایی ایران روز چهارشنبه ۸ ژانویه (۱۸ دی)، هواپیمای مسافربری اوکراینی را به اشتباه سرنگون کرده است. طبق گفته این منابع، این شواهد از ماهواره‌های جاسوسی به دست آمده است.

آقای باستانی درباره ویدئوی مورد بحث افزود: «ممکن است که ویدئو دستکاری شده باشد و یا نمی‌توان گفت که شی‌ای که به هواپیما برخورد می‌کند حتما موشک باشد.»

یک فروند هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ ساعت ۶:۱۲ دقیقه صبح چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه، فرودگاه امام خمینی تهران را به مقصد کی‌یف، پایتخت اوکراین، ترک کرد که پنج دقیقه پس از پرواز دچار آتش‌سوزی شد سقوط کرد. تمام ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه این پروزا در این سانحه جان خود را از دست دادند.

میلاد باستانی درباره فرضیه‌های احتمالی در سقوط این هواپیما گفت: « ما در صنعت هوانوردی یک اصل داریم که اول باید یکسری مستندات جمع‌آوری شوند، آن موقع می‌توانیم بگوییم که چه فرضیه‌ای احتمالش بیشتر است. قبل از اینکه مستندات جمع آوری شوند تمام فرضیه‌ها براساس مشاهدات عینی یا صحبت‌های خلبان با کنترل مراقبت است.»

اینکه کدام بخش هواپیما آتش گرفته است، در ویدئوها مشخص نیست. باید همه این‌ها بررسی شوند.
میلاد باستانی
تحلیلگر سوانح هوایی

وی تاکید کرد که در مورد این سانحه، چند ویدئو وجود دارد که نشان می‌دهد هواپیما آتش گرفته است. وی افزود: «اینکه کدام بخش هواپیما آتش گرفته است، در ویدئوها مشخص نیست. یعنی نمی‌توان گفت که آیا موتور هواپیما آتش گرفته است؟ بال هواپیما آتش گرفته است؟ دم هواپیما آتش گرفته است؟ شاید هم نشت هیدرولیک از جایی داشته و آتش گرفته باشد. باید همه این‌ها بررسی شوند.»

این کارشناس سوانح هوایی درباره حرف‌های علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران که احتمال اصابت موشک به این هواپیما را منتفی و غیر منطقی اعلام کرد، گفت: «بالاخره ایشان به اطلاعات بیشتری دسترسی دارند. به جعبه‌های سیاه دسترسی دارند. حتی اگر هم هنوز جعبه‌های سیاه بررسی نشده باشند. حداقل اطلاعات رادار کنترل مراقبت امام خمینی، مهرآباد و سنتر تهران را دارند و به بقایای هواپیما نیز دسترسی دارند. یعنی چیزهایی که آن‌ها می‌گویند بیشتر می‌تواند نزدیک‌تر به واقعیت باشد.»

وی در پاسخ به این سوال که چرا منطقه به سرعت پاکسازی شد و آیا این موضوع خلاف مقررات است؟ گفت: «هر کشوری که سانحه در آن رخ می‌دهد، طبق انکس ۱۳ پیمان شیکاگو موظف است که ابتدا محل سانحه را قرنطینه کند و اطراف را نوار بکشد و ماموران امنیتی به کسی اجازه ندهند که به لاشه هواپیما دسترسی پیدا کنند.»

برنا
محل سقوط هواپیمای اوکراینیبرنا

وی در ادامه افزود: « این کار را در ایران انجام داده بودند. مسئول بررسی این سانحه هواپیمای کشوری ایران است، چون سانحه در ایران اتفاق افتاده است. طبق ویدئوهایی که وجود دارد اطراف محل سانحه را نوارکشی کرده‌اند. اینکه چه زمانی این نوارها برداشته شود در مسئولیت نهاد بررسی سانحه است.»

وی در تشریح کار این نهاد گفت: « آن‌ها به محل سایت سانحه می‌روند، عکس‌های خود را می‌گیرند، قطعاتی را که می‌خواهد جمع‌آوری می‌کنند. تمام اطلاعاتی را که در سایت سانحه وجود دارد جمع آوری می‌کند و بعد از آن اجازه می‌دهند که نهادهای امنیتی دیگر، اورژانس و ... وارد سایت سانحه شوند و پاکسازی را شروع کنند. حتما این اقدام‌ها انجام شده است.»

این کارشناس تاکید کرد که « پاکسازی به این معنا نیست که مثلا رفتگر به آنجا برود و قطعات را بردارد. یا قطعات به آهن فروشان فروخته شود. بقایای هواپیما همگی باید جمع آوری شوند و به محلی که گروه بررسی سانحه دستور می‌دهد منتقل شود تا هر موقع به آن نیاز داشتند یا به قطعه‌ای شک کردند بتوانند مراجعه کنند. »

اینکه هواپیما در آتش بسوزد به معنای این نیست که لزوما به آن موشک شلیک شده است. درباره ویدئویی که شی‌ای به هواپیما برخورد می‌کند من نمی‌توانم اصالت ویدئو را تایید کنم ممکن است که ویدئو دستکاری شده باشد
میلاد باستانی
تحلیلگر سوانح هوایی

آقای باستانی درباره ویدئوهایی که در این باره منتشر شده است گفت: « اینکه هواپیما در آتش بسوزد به معنای این نیست که لزوما به آن موشک شلیک شده است. درباره ویدئویی که شی‌ای به هواپیما برخورد می‌کند من نمی‌توانم اصالت ویدئو را تایید کنم ممکن است که ویدئو دستکاری شده باشد یا نمی‌توان گفت که شی‌ای که به هواپیما برخورد می‌کند حتما موشک باشد. »

وی تاکید کرد که باید منتظر اطلاعات جعبه سیاه بود: «از آنجاییکه خلبان نتوانسته است اعلام وضعیت اضطراری کند طبق تجربه‌ای که دارم و مواردی که تاکنون مطالعه کرده‌ام حتما یک مشکل حاد ناگهانی پیش آمده است که خلبان تمام توان خود را می‌گذارد که در ثانیه‌های حیاتی هواپیما را نجات دهد و با برج مراقبت ارتباطی برقرار نمی‌کند.

وی افزود: «تشخیص من این است که یا نقص فنی یا چیزی به شکل ناگهانی اتفاق افتاده است و چنان شدید بوده که خلبان نتوانسته اعلام وضعیت اضطراری کند.»

عکس از خبرگزاری برنا
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش اولیه سقوط هواپیمای اوکراینی منتشر شد

بازرسان اوکراینی: بدنبال رد پای موشک روسی می‌خواهیم لاشه هواپیمای بوئینگ را جستجو کنیم

توصیه آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا به کلیه خطوط هوایی در عبور از حریم هوایی اسرائیل و ایران