رکورد طولانی‌ترین اعتصاب سراسری در فرانسه شکسته شد

رکورد طولانی‌ترین اعتصاب سراسری در فرانسه شکسته شد
Copyright یورونیوز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قرار است مسئولان دولتی فرانسه در تاریخ ۷ ژانویه (۱۷ دی) با نمایندگان اصناف مذاکره کنند اما دست کم تا روزهای آینده، پایانی بر اعتصاب ۲۰۲۰-۲۰۱۹ متصور نیست.

آگهی

با ادامه اعتصاب برای اعتراض به اصلاح قانون بازنشستگی در فرانسه، رکورد طولانی‌ترین دوران اعتصاب در این کشور شکسته شد.

روز پنج‌شنبه دوم ژانویه (۱۲ دی) اعتصاب بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی در این کشور وارد بیست ونهمین روز خود شد. به این ترتیب فرانسوی‌ها رکورد ۲۸ روز اعتصاب سراسری در پایان سال ۱۹۸۶ و آغاز ۱۹۸۷ را شکستند. در آن تاریخ کارکنان شرکت ملی راه‌آهن فرانسه (اس‌ان‌س‌اف) برای تقاضای دستمزد بیشتر و بهبود شرایط کار اعتصاب کرده بودند.

اعتصاب جاری در فرانسه در هفته گذشته رکورد طول مدت اعتصاب در سال ۱۹۹۵ را هم شکسته بود.

در سال ۲۰۱۸ اعتصاب کارکنان راه‌آهن فرانسه ۳۶ روز طول کشید اما شکل آن متفاوت بود. در آن سال اعتصاب‌کنندگان در جریان چند هفته اعتراض ، تنها دو روز در هفته دست از کار می‌کشیدند؛ در حالی که امسال اعتصاب آنها تقریبا هر روز به صورت پیگیر دنبال شده است، به طوری که برای مثال در روز پنج‌شنبه تنها ۵۰ درصد از قطارها حرکت کردند.

فلج‌کننده‌ترین اعتصاب راه‌آهن فرانسه در سال ۱۹۶۸ روی داد، زیرا این حرکت در آن سال باعث هدر رفتن ۴ میلیون روز کاری در کشور شد. در آن سال همچنین شمار اعتصابیون بسیار بیشتر بود و به ۳۰۰ هزار نفر رسید، در حالی که امسال تنها ۱۵۰ هزار نفر در اعتصاب شرکت کردند.

هدف از اعتصاب کنونی فرانسه که از هفته اول ماه دسامبر گذشته آغاز شد اعتراض به تصمیم دولت برای اصلاح برخی قوانین تامین اجتماعی و به‌یژه یکسان‌سازی حقوق بازنشستگی بود. این اعتصاب رفته‌رفته ابعاد وسیعی به خود گرفت و با تظاهرات در پاریس و شهرهای دیگر فرانسه ادامه یافت.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه به رغم اعتراض گسترده در کشورش، در سخنرانی ویژه سال نو گفت که از این تصمیم عقب‌نشینی نخواهد کرد و لایحه دولتی را به سرانجام خواهد رساند. وی با این حال ابراز امیدواری کرد که دولت در مذاکره با نمایندگان اتحادیه‌های صنفی بر سر نکات محوری قانون اصلاحی مورد نظر او به توافق دست یابد.

اعتصاب تا کی ادامه دارد؟

قرار است مسئولان دولتی فرانسه در تاریخ ۷ ژانویه (۱۷ دی) با نمایندگان اصناف مذاکره کنند اما دست کم تا روزهای آینده، پایانی بر اعتصاب ۲۰۲۰-۲۰۱۹ متصور نیست.

در هفته‌های اخیر دولت در طرح خود امتیازاتی را برای برخی مشاغل از جمله پلیس در نظر گرفت، اما س‌ژت، اصلی‌ترین اتحادیه کارگری سراسری فرانسه که متشکل از نمایندگان تمام اصناف است، با این امتیازات قانع نشده و همچنان خواستار لغو کامل طرح دولت است. فیلیپ مارتینز، رئیس س‌ژت علاوه بر اعتصاب حاضر، از کارکنان پالایشگاه‌های فرانسه نیز خواسته است تا در روزهای هفتم تا دهم ژانویه به اعتصابیون بپیوندند؛ امری که ممکن است سامانه توزیع سوخت در کشور را نیز با اختلال مواجه سازد.

شرکت راه‌آهن فرانسه اعلام کرده است که وضعیت ترافیک قطارها در روزهای آینده بهتر خواهد شد، به طوری که در آخر هفته جاری قرار است دست کم از هر سه قطار، دو قطار حرکت کند. بیشترین حجم جابجایی مسافر در فرانسه بر دوش شبکه ریلی این کشور است.

اپلیکیشن یورونیوز را از گوگل‌پلی دانلود کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رانندگان قطارها در آلمان دومین اعتصاب دو روزه طی یک ماه اخیر را آغاز کردند

اعتصابیون فرانسوی به دلیل قطع جریان برق به مجازات تهدید شدند

کشته شدن یک شهروند فرانسوی در جریان بازرسی های پلیس