هواداران حشد شعبی منطقه سبز بغداد را ترک کردند

حمله به سفارت آمریکا در بغداد
حمله به سفارت آمریکا در بغداد Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ساعاتی پس از آن که بسیج مردمی عراق موسوم به حشد شعبی روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای از هوادارانش خواست تا از اطراف سفارت آمریکا در بغداد متفرق شوند، تجمع کنندگان منطقه سبز بغداد را ترک کردند.

آگهی

ساعاتی پس از آن که بسیج مردمی عراق موسوم به حشد شعبی روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای از هوادارانش خواست تا از اطراف سفارت آمریکا در بغداد متفرق شوند، تجمع کنندگان منطقه سبز بغداد را ترک کردند.

این گروه از هوادارانش خواسته بود به تصمیم دولت عراق برای تامین امنیت سفارت ایالات متحده احترام بگذارند و اعتراض خود را خارج از منطقه سبز بغداد ادامه دهند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که گروهی از هواداران تندروی حشد شعبی ابتدا در برابر خروج از محوطه سفارت خودداری کردند ولی پس از ساعاتی تمامی آنها این محل را ترک کردند.

تجمع در مقابل سفارت آمریکا در بغداد از روز سه‌شنبه آغاز شد و روز چهارشنبه نیز ادامه یافت. در این روز نیروهای آمریکایی برای متفرق کردن معترضان به سوی آنها گاز اشک آور شلیک کردند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی شمار معترضان را صدها تن اعلام و روایت کرد که این افراد ضمن برافراشتن پرچم‌های عراق و گروه‌های شبه نظامی وابسته به حشد شعبی، شعارهایی بر ضد آمریکا سر می‌دهند و پرچم این کشور را به آتش می‌کشند.

در این گزارش همچنین آمده بود که صدها تن از معترضان عراقی روز سه شنبه پس از ورود به داخل محوطه بیرونی ساختمان سفارت آمریکا در بغداد و تخریب بخشی از اموال در نهایت با واکنش نیروهای حفاظتی به بیرون از محوطه رانده شده و در آنجا تجمع کردند.

بنا به گزارش رسانه‌ها، نیروهای عراقی روز چهارشنبه منطقه سبز امنیتی در پایتخت را که سفارت آمریکا و بسیاری از نهادهای دولتی در آن واقع شده به محاصره درآوردند. این در حالیست که هزاران معترض عراقی بدون هیچ‌گونه نگرانی و ممانعت روز سه‌شنبه موفق به عبور از موانع امنیتی و نفود به منتطقه سبز شده بودند.

نیروهای عراقی روز چهارشنبه بار دیگر راه‌های ورود به منطقه سبز امنیتی را با ایجاد پست‌های کنترل و بازرسی سد کردند اما ظاهرا هیچ اقدامی برای پاکسازی منطقه یادشده و بیرون راندن معترضانی که پیش‌تر به درون آن راه یافته بودند، انجام ندادند.

معترضانی که مقابل محوطه ساختمان سفارت آمریکا تحصن کرده‌اند روز چهارشنبه بار دیگر با آتش زدن پرچم‌های آمریکا و سر دادن شعارهایی چون «آمریکا شیطان بزرگ است» سعی داشتند خود را به ساختمان سفارت نزدیک کنند که با شلیک گاز اشک آور از سوی نیروهای امنیتی آمریکا مواجه شدند.

آمریکا ساعاتی پس از حمله روز سه شنبه به سفارت این کشور در بغداد انگشت اتهام را به صورت مستقیم به سوی تهران نشانه رفت و ایران را به سازماندهی این حمله متهم کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز پس از تهدید تهران به پرداخت «بهایی سنگین» به دلیل طراحی این حمله اعلام کرد که به دنبال جنگ با ایران نیست و ایران نیز بهتر است به دنبال صلح باشد.

احساسات ضد آمریکایی در عراق پس از حملات هوایی واشنگتن به پایگاه‌های شبه نظامیان عراقی در مناطق مرزی این کشور با سوریه تشدید شده است. بمباران این پایگاه‌ها در واکنش به حمله راکتی چند روز گذشته به یک پایگاه نیروهای آمریکایی در کرکوک صورت گرفته که هنوز هیچ گروهی مسئولیت آن‌را برعهده نگرفته است.

این در حالیست که واشنگتن نیروهای شیعی وابسته به تیپ‌های حزب الله و به صورت غیرمستقیم ایران را مسئول این حمله می‌داند.

نیروهای مقاومت مردمی عراق موسوم به حشد شعبی که از سوی ایران حمایت و تجهیز می‌شوند پس از مشارکت و همراهی با نیروهای دولتی در نبرد با داعش و گروه‌های جهادی به دستگاه امنیتی و نظامی عراق ملحق شده‌اند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله راکتی به منطقه سبز بغداد؛ یک راکت در آسمان ردیابی و منهدم شد

حمله هوایی به مواضع حشد شعبی در شرق سوریه

رهبر ایران: آمریکایی‌ها دارند انتقام داعش را از حشد الشعبی می‌گیرند