جو امنیتی و کاهش سرعت اینترنت در آستانۀ چهلم کشته شدگان اعتراضات آبان

جو امنیتی و کاهش سرعت اینترنت در آستانۀ چهلم کشته شدگان اعتراضات آبان
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نیروهای ضدشورش که در پی درگذشت نورعلی تابنده به سطح شهر آمده بودند، همچنان مواضع خود را در خیابان‌های اصلی تهران حفظ کرده‌اند. سرعت اینترنت بطور قابل توجهی کاهش یافته است و تحت فشار نیروهای حکومتی، برخی از خانواده‌های جانباختگان مجبور به انصراف از برگزاری مراسم چهلم عزیزانشان شده‌اند.

آگهی

در حالی که کمتر از یک روز تا ۵ دی ماه و چهلمین روز کشته شدن شمار قابل توجهی از مردم ایران در جریان اعتراضات ضددولتی آبان‌ماه باقی مانده، اخبار منتشر شده از داخل کشور در شبکه‌های اجتماعی، از برقراری جو سنگین امنیتی بویژه در تهران، پایتخت حکایت می‌کند.

نیروهای ضدشورش و یگان ویژه که از روز سه‌شنبه در پی انتشار خبر درگذشت نورعلی تابنده، قطب دراویش نعمت‌اللهی به سطح شهر آمده بودند، همچنان مواضع خود را در خیابان‌های اصلی حفظ کرده‌اند و قصد بازگشت به پایگاه‌هایشان را ندارند.

وضعیت مشابهی نیز در برخی دیگر از شهرها از جمله کرج، سنندج و نجف آباد اصفهان حاکم است.

همزمان با تلاش فعالان سیاسی در شبکه‌های اجتماعی برای بسیج مردم و فراخواندن آنها به شرکت در حرکتی اعتراضی در روز پنج‌شنبه به مناسبت چهلمین روز کشتار معترضان، هشدارهای دستگاه‌های حکومتی به مردم برای خودداری از انجام هرگونه حرکت اعتراضی نیز افزایش یافته است.

برخی از خانواده‌های جانباختگان اعتراضات نیز تحت فشار نیروهای امنیتی از فراخوان خود برای شرکت در مراسم چهلم قربانیان اعتراضات آبان ماه منصرف شدند. 

از جمله خانوادۀ مصطفی کریم‌بیگی است که در جریان اعتراضات سال ۱۳۸۸ تهران مورد اصابت گلوله از ناحیه سر قرار گرفت و جان باخت.

شهناز اکملی، مادر مصطفی کریم‌بیگی در صفحه توییتر خود اعلام کرد که «بنا به دستور مسئولین و متولیان امنیتی و قضایی» فراخوان برای برگزاری گردهمایی در چهلم کشته شدگان را پس می‌گیرد.

کاهش قابل توجه سرعت اینترنت

علاوه بر حضور یگان‌های ویژه در سطح شهر، سرعت اینترنت نیز بطور قابل توجهی کاهش یافته است.

گزارش‌های مردمی حاکی از آن است که اینترنت نسل چهارم تلفن همراه در ۵ استان کشور از صبح چهارشنبه از دسترس خارج شده و در مقابل، اینترنت نسل سوم که سرعتی به مراتب کمتر دارد، همچنان در دسترس است.

این خبر از سوی خبرگزاری ایلنا نیز تایید شد. این خبرگزاری به نقل از یک منبع آگاه در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نوشت که «قطع ترافیک با دستور مراجع امنیتی است».

این منبع مطلع همچنین به خبرگزاری ایلنا اعلام کرد که محدویت دسترسی اینترنت تنها مربوط به ترافیک بین‌الملل خطوط تفلن‌های همراه است و ترافیک داخلی را شامل نمی‌شود.

او افزود که تصمیم مراجع امنیتی برای قطع ترافیک بین‌الملل خطوط تلفن‌های همراه در حال حاضر در استان‌های البرز، کردستان، زنجان و شیراز اجرا شده است.

خبرگزاری ایلنا، مدت کوتاهی پس از انتشار این خبر، آن را از وبسایت خبری خود حذف کرد.

با این وجود آخرین گزارش سایت نت بلاکس، که وضعیت ترافیک اینترنت در جهان را منتشر می‌کند نشان می‌دهد که دسترسی به اینترنت در ایران کاهش قابل توجهی داشته است.

Netblocks.org

اعتراضات در دانشگاه علم و صنعت

تنش در دانشگاه علم و صنعت تهران نیز که از ۲۴ دسامبر (۳ دی) در اعتراض به انتصاب سرپرست جدید معاونت فرهنگی برای این دانشگاه آغاز شده همچنان ادامه دارد.

به گفته دانشجویان، عبدالمجید ارجمندی سرپرست جدید معاونت فرهنگی دانشگاه از حامیان تشکیل پرونده‌های قضایی علیه دانشجویان بوده و بارها بیانیه‌هایی را علیه دانشجویان امضا کرده است.

تجمع اعتراضی روز سه‌شنبۀ دانشجویان درنهایت به مداخله نیروهای حراست منتهی شد. با این وجود دانشجویان به نشانه اعتراض شب را در داخل ساختمان ریاست به صبح رساندند و روز چهارشنبه نیز همچنان در این ساختمان باقی مانده‌اند.

«آمار ۱۵۰۰ کشته اغراق آمیز است»

دو تن از مقامات دستگاه اجرایی ایران روز چهارشنبه به اظهارنظر دربارۀ گزارش اخیر خبرگزاری رویترز درباره مرگ حدود ۱۵۰۰ نفر در جریان اعتراضات آبان‌ماه پرداختند.

آگهی

علی ربیعی، سخنگوی دولت در پاسخ به خبرنگاری ضمن رد این آمار گفت: «شاید اشکال از ماست که باید به سرعت آمار تفکیک شده و اسامی را اعلام کنیم و البته این کار در حال انجام است ولی باید با دقت باشد و این آمار اعلام خواهد شد. آماری که رویترز اعلام کرده به شدت تکذیب می‌شود.»

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور نیز این آمار را اغراق آمیز خواند و گفت: «دستگاه‌های مربوطه در حال جمع زدن آمار هستند و آرام آرام زمانی که آمار نهایی شد آن را اعلام خواهند کرد. نظام شیوه سکوت اتخاذ نکرده است.»

بنا بر گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای واعظی در ادامه گفت: «آنها (غربی‌ها) انتظار داشتند جرقه‌ای که به نام بنزین زده بودند شعله‌ور شود. گرچه آنها حتما برنامه‌ریزی‌هایی کرده بودند تا اقداماتی علیه کشورمان انجام دهند اما موضوع بنزین باعث شد که اقداماتشان جلو بیفتد؛ همه اقدامات دشمنان اعم از تبلیغات جنگ روانی و سایر کارها که قصد انجام آن را داشتند به نظر می‌رسد برای زمان دیگری برنامه‌ریزی شده بود، اما در مسئله بنزین آنها رو به اجرای تصمیماتشان آوردند که این موضوع ۴۸ ساعته جمع شد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگاهی به زندگی نورعلی تابنده؛ درویشی که عرفان و سیاست را درآمیخت

گفتگو با سعید پیوندی؛ چگونه می‌توان سرکوب اعتراضات ایران را «غیرممکن» کرد؟

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود