«کاهش تاریخی» شمار خبرنگاران کشته شده در سال ۲۰۱۹؛ مکزیک همچنان مرگبار است

«کاهش تاریخی» شمار خبرنگاران کشته شده در سال ۲۰۱۹؛ مکزیک همچنان مرگبار است
Copyright Pixabay License
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طبق گزارش سالانه سازمان گزارشگران بدون مرز، ۴۹ خبرنگار در سراسر جهان در سال ۲۰۱۹ کشته شده‌اند و گرچه شغل خبرنگاری همچنان جزو مشاغل پرخطر محسوب می‌شود اما این رقم از ۱۶ سال پیش تاکنون پایین‌تر حد بوده است.

آگهی

طبق گزارش سالانه سازمان گزارشگران بدون مرز، ۴۹ خبرنگار در سراسر جهان در سال ۲۰۱۹ کشته شده‌اند و گرچه شغل خبرنگاری همچنان جزو مشاغل پرخطر محسوب می‌شود اما این رقم از ۱۶ سال پیش به پایین‌تر حد رسیده است.

گزارشگران بدون مرز امروز سه‌شنبه ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر) با انتشار گزارش سالانه خود، شمار خبرنگارانی را که در سال ۲۰۱۹ جان خود را از دست داده‌اند، از نظر تاریخی در مقایسه با میانگین ۸۰ خبرنگار کشته شده در هر سال طی دو دهه گذشته پایین‌ترین رقم توصیف کرد. از سوی دیگر در سال ۲۰۱۹ تعداد خبرنگاران کشته شده به دلیل درگیری‌های مسلحانه در کشورهایی مانند یمن، سوریه و افغانستان کاهش یافته است.

این کاهش بی‌سابقه اما شامل برخی از کشورهایی که جنگ و درگیری در آن‌ها در جریان نیست نمی‌شود. به‌طور مثال مکزیک همچنان برای خبرنگاران بوی مرگ می‌دهد. ۱۰ خبرنگار در سال ۲۰۱۹ در مکزیک کشته شدند در حالیکه این رقم در سال ۲۰۱۸، هشت خبرنگار بود.

گزارشگران بدون مرز در بیانیه امروز خود با ابراز تاسف گفت: «به‌طور کلی، آمریکای لاتین با مجموع ۱۴ کشته، منطقه‌ای خطرناک برای روزنامه‌نگاران محسوب می‌شود که حتی از خاورمیانه درگیر جنگ نیز خطرناک‌تر است.»

۱۰ نفر از ۴۹ خبرنگار کشته شده در سال ۲۰۱۹ طبق آمار گزارشگران بدون مرز، شهروند-خبرنگار بودند.

سال گذشته در افغانستان ۱۴ خبرنگار جان خود را در حین فعالیت رسانه‌ای از دست دادند، این آمار در سالجاری کاهش یافته است. طبق آمار سازمان گزارشگران بدون مرز، سه خبرنگار، یک شهروند-خبرنگار و یک همکار رسانه در سال ۲۰۱۹ در افغانستان کشته شدند. چهار خبرنگار نیز در پاکستان در سال ۲۰۱۹ کشته شدند و این آمار در سوریه و فیلیپین هر کدام سه نفر است. آمار شهروند-خبرنگارانی که در سوریه کشته شدند نیز در سال ۲۰۱۹، شش نفر ذکر شده است در حالی که سال گذشته این رقم هشت شهروند-خبرنگار بود.

گرچه شمار خبرنگاران کشته شده در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال‌های قبل کاهش داشته است اما شمار خبرنگاران بازداشت شده نسبت به سال ۲۰۱۸ افزایش ۱۲ درصدی داشته است. ۳۸۹ روزنامه‌نگار در سال ۲۰۱۹ به زندان افتادند.

طبق گزارش سالانه سازمان گزارشگران بدون مرز، تقریبا نیمی از روزنامه‌نگاران زندانی در سال ۲۰۱۹ در کشورهای چین، مصر و عربستان سعودی بازداشت شدند.

۱۹ خبرنگار و ۱۳ شهروند-خبرنگار در عربستان سعودی در سال ۲۰۱۹ بازداشت شدند. این رقم در چین شامل ۷۱ خبرنگار و ۴۹ شهروند-خبرنگار است. ۳۱ خبرنگار و پنج شهروند-خبرنگار نیز در مصر بازداشت شدند. در سالجاری در ترکیه ۲۲ خبرنگار بازداشت شدند. ۹ خبرنگار نیز در ایران در این سال بازداشت شدند و تعداد شهروند- خبرنگاران بازداشت شده نیز ۱۲ نفر اعلام شده است.

از سوی دیگر در سال ۲۰۱۹ تعداد ۵۷ خبرنگار به گروگان گرفته شدند. گروگانگیری خبرنگاران به مانند سال گذشته در چهار کشور سوریه، یمن، عراق و اوکراین متمرکز بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کدام کشورها در سال ۲۰۱۹ میلادی بزرگترین زندان خبرنگاران بودند؟

مصوبه جدید مجلس روسیه: شرایط شناسایی و محکومیت خبرنگاران نفوذی دشمن

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین