میرحسین موسوی با مقایسه حوادث سال ۵۷ با ۹۸: آنجا فرمانده شاه بود و اینجا ولی فقیه

میرحسین موسوی با مقایسه حوادث سال ۵۷ با ۹۸: آنجا فرمانده شاه بود و اینجا ولی فقیه
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

میرحسین موسوی، نامزد معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ که از ۹ سال پیش در حصر خانگی است در پیامی در واکنش به سرکوب خونین اعتراض‌های اخیر در ایران آن را با اعتراض‌های سال ۱۳۵۷ در زمان شاه مقایسه کرد.

آگهی

میرحسین موسوی، نامزد معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ که از ۹ سال پیش در حصر خانگی است در پیامی در واکنش به سرکوب خونین اعتراض‌های اخیر در ایران آن را با اعتراض‌های سال ۱۳۵۷ در زمان شاه مقایسه کرد.

وی در پیامی که سایت کلمه منتشر کرد، تصمیم به افزایش قیمت بنزین را تصمیمی غیرمعقول و کاسبکارانه و مخالف منافع اقشار مستضعف عنوان کرد و نوشت: «برخورد خشن و خونین با مردمی خشمگین و فرودستانی جان به لب رسیده ... که به خیابان‌ها آمده بودند و تأمل در گستردگی اعتراض‌ها در تهران و سایر نقاط کشور که نشان‌دهنده سرخوردگی همگانی در میان اقشار جان به لب رسیده از اوضاع کشور دارد شباهت تام و تمام با کشتار بیرحمانه مردم در ۱۷ شهریورخونین ۵۷ دارد.»

مخالفان حکومت محمدرضا شاه پهلوی، در ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ که بعدها به «جمعهٔ سیاه» معروف شد، در میدان ژاله (میدان شهدا) دست به تظاهرات زدند که این اعتراض با سرکوب خونین روبرو شد.

آدمکشان سال ۵۷ نمایندگان یک رژیم غیر دینی بودند، و ماموران و تیراندازان آبان ۹۸ نمایندگان یک حکومت دینی. آنجا فرمانده کل قوا شاه بود و امروز اینجا ولی فقیه با اختیارات مطلقه
میرحسین موسوی
نامزد معترض به انتخابات سال ۸۸

وی تاکید کرده است: «آدمکشان سال ۵۷ نمایندگان یک رژیم غیر دینی بودند، و ماموران و تیراندازان آبان ۹۸ نمایندگان یک حکومت دینی. آنجا فرمانده کل قوا شاه بود و امروز اینجا ولی فقیه با اختیارات مطلقه.»

وی خواستار معرفی آمرین و مباشرین این کشتار و محاکمه آن‌ها شد و افزود که باید بدون لکنت دلایل این جنایت آشکار توضیح داده شود.

وی در انتهای پیام خود نوشت: «کافی است نظام به عواقب کشتار میدان ژاله توجه کند.»

سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه هشت آذر در آخرین گزارش خود اعلام کرد که طبق اطلاعات موثقی که دریافت کرده است در جریان اعتراضات ایران تاکنون دست کم ۱۶۱ نفر کشته شده‌اند. این سازمان در گزارش خود گفته است که به باور آنها آمار جان باختگان «بسیار بیشتر» است. از سوی دیگر روز پنجشنبه هفت آذر، وب سایت کلمه نزدیک به میرحسین موسوی، از رهبران محصور جنبش سبز به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که شمار کشته شدگان اعتراضات پس از افزایش قیمت بنزین در ایران دست کم ۳۶۶ نفر بوده است.

بیشتر بخوانید:فراخوان عفو بین‌الملل برای ارسال اطلاعات مربوط به اعتراضات اخیر ایران

پنجشنبه گذشته نیز مهدی کروبی، نامزد معترض دیگر که او نیز در حصر خانگی است در پیامی گفت: «ریشه و بستر اعتراضات اخیر را باید در فساد، تحقیر، تبعیض و نابرابری حاکم جستجو کرد نه در آن سوی آب‌ها.»

وی در این پیام تاکید کرد که «از سکوت رجال سیاسی و جریان های مؤثر در قبال چنین فجایعی در عجبم.»

آقای کروبی اعتراض‌های اخیر را نشان از «اوج فشار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی» بر مردم عنوان کرده و گفته است: «حکومت به جای شنیدن صدای معترضین، آنان را همچون سال‌های ٨٨ و ٩۶ به روشی خشن سرکوب کرد.»

افزایش بهای بنزین که بامداد جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ به‌طور ناگهانی در ایران اجرایی شد، در شهرهای مختلف اعتراض‌های خیابانی را در پی داشت. یک روز پس از آغاز اعتراض‌ها، حکومت ایران دسترسی به اینترنت جهانی را قطع کرد و پس از پنج روز به تدریج سطح دسترسی را بالا برد. با این حال همچنان دسترسی به اینترنت به‌طور کامل برقرار نشده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود