ادعای رئیس جمهوری برزیل: دی‌کاپریو پول می‌دهد تا جنگل‌های آمازون را آتش بزنند

ادعای رئیس جمهوری برزیل: دی‌کاپریو پول می‌دهد تا جنگل‌های آمازون را آتش بزنند
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بولسونارو روز گذشته در جمع هواداران خود گفت: «این لئوناردو دی‌کاپریو آدم باحالی است. اینطور نیست؟ برای آتش‌ زدن آمازون پول می‌دهد.»

آگهی

ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل روز جمعه بدون ارائه جزییات بیشتری، لئوناردو دی‌کاپریو ستاره هالیوود را متهم کرد که آتش سوزی در جنگل‌های آمازون را تأمین مالی کرده است.

بولسونارو روز گذشته در جمع هواداران خود گفت: «این لئوناردو دی‌کاپریو آدم باحالی است. اینطور نیست؟ برای آتش‌ زدن آمازون پول می‌دهد.»

به‌نظر می‌رسد اشاره بولسونارو به انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی باشد که مدعی هستند، صندوق جهانی حیات وحش به آتش‌نشانان داوطلب برای عکسبرداری از آمازون هزینه‌ای پرداخت کرده بود تا از طریق این عکس‌ها درخواست حمایت مالی کنند که طبق این ادعا از جمله آن‌ها، کمک ۵۰۰ هزار دلاری دی‌کاپریو به این سازمان است. 

این لئوناردو دی‌کاپریو آدم باحالی است. اینطور نیست؟ برای آتش‌ زدن آمازون پول می‌دهد.
ژائیر بولسونارو
رئیس جمهوری برزیل

رئیس جمهوری برزیل یک روز قبل نیز در یک برنامه زنده گفته بود: «پس این سازمان غیر دولتی چه کاری انجام می‌دهد؟ ساده‌ترین کار چیست؟ جنگل را آتش بزنید. عکس‌ و ویدئو بگیرید.»

وی ادعا کرده بود که صندوق جهانی حیات وحش کارزاری را علیه برزیل به راه انداخته است: «با لئوناردو دی‌کاپریو تماس می‌گیرند و او ۵۰۰ هزار دلار به آن‌ها هدیه می‌دهد.»

صندون جهانی حیات وحش هرگونه دریافت کمک مالی از دی‌کاپریو یا دریافت عکس از آتش‌نشانان را تکذیب کرده است.

آینده این اکوسیستم‌های غیرقابل جایگزین، در معرض خطر است و من مفتخرم که در کنار گروه‌هایی که از آن‌ها حفاظت می‌کنند، ایستاده‌ام
لئوناردو دی‌کاپریو
ستاره هالیوود

لئوناردو دی‌کاپریو و بنیاد زیست محیطی متعلق به او در واکنش به این ماجرا در بیانیه‌ای گفتند: «ما به سازمان‌هایی که هدف [رئیس جمهوری برزیل] قرار گرفته‌اند کمک مالی نکرده‌ایم در حالیکه شایسته حمایت بودند.»

در این بیانیه همچنین تأکید شده است: «آینده این اکوسیستم‌های غیرقابل جایگزین، در معرض خطر است و من مفتخرم که در کنار گروه‌هایی که از آن‌ها حفاظت می‌کنند، ایستاده‌ام.»

دی‌کاپریو همیشه از مبارزات برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی حمایت کرده است و در توئیتر و اینستاگرام خود درباره مسائل زیست محیطی می‌نویسد که از جمله آن می‌توان به آتش‌سوزی‌های جنگل‌های آمازون اشاره کرد. بنیاد لئوناردو دی‌کاپریو بر روی طرح‌هایی متمرکز است که از حیات وحش در معرض انقراض محافظت می‌کند.

این بنیاد در تابستان گذشته همزمان با اوج گرفتن آتش‌سوزی‌های آمازون، اعلام کرد که پنج میلیون دلار برای کمک به حفاظت از این جنگل‌ها پرداخت می‌کند.

بازداشت چهار عضو یک سازمان غیر دولتی زیست محیطی در برزیل

چهار عضو یک سازمان غیر دولتی روز سه‌شنبه در برزیل بازداشت شدند و پلیس آن‌ها را متهم کرد که به‌طور عمدی جنگل‌های آمازون را آتش می‌زنند تا با مستند کردن این موضوع کمک‌های مالی بیشتری دریافت کنند. این چهار نفر روز پنجشنبه به دستور قاضی آزاد شدند.

برخی از سیاستمداران و سایر سازمان‌های غیر دولتی از این بازداشت به شدت انتقاد کردند و گفتند که این بخشی از تلاش‌های هماهنگ دولت بولسونارو برای آزار و اذیت گروه‌های محیط زیستی است.

بولسونارو بارها و بارها به جناح‌ها و گروه‌های مختلف به‌عنوان مقصر جلوه دادن آن‌ها در آتش‌سوزی آمازون حمله کرده است.

او در یک ویدئویی که به‌طور زنده در حساب کاربری فیس‌بوکش در تاریخ ۲۱ اوت پخش شد، گفت که «همه چیز نشان می‌دهد» که سازمان‌های غیر دولتی برای «به آتش‌ کشیدن» جنگل‌های آمازون به آنجا می‌رفتند. وقتی از او سوال شد که برای این ادعای خود سندی هم دارد، گفت که مشخص نیست چگونه این کار را می‌کردند.

تنها یک روز پس از این ادعا، بولسونارو در ادعایی دیگر انگشت اتهام را به سوی کشاورزان گرفت و گفت که آن‌ها می‌توانند به‌طور غیرقانونی جنگل‌های آمازون را آتش بزنند. یک ماه بعد این ماجرا او به برخی رسانه‌ها که گفته بودند جنگل‌های آمازون به‌خاطر آتش‌سوزی تخریب شده‌اند حمله کرد.

جنگل‌های آمازون از آن نظر اهمیت دارد که یکی از مهمترین ابزار دفاعی زمین در برابر تغییرات اقلیمی است و به‌عنوان ریه‌های کره زمین از آنها نام برده می‌شود که ۲۰ درصد اکسیژن زمین را تولید می‌کند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بولسونارو: سازمان جهانی بهداشت کودکان را به همجنسگرایی و خودارضایی تشویق می‌کند

حمله با کوکتل مولوتوف به تهیه کننده برزیلی فیلمی که مسیح را همجنسگرا نشان داد

کشف حکاکی‌های سنگی عصر باستان در پی خشکسالی و افت سطح آب رودخانه در آمازون