فرانسه در آستانه اعتصاب بزرگ سراسری؛ ماکرون: اصلاحات گریزناپذیر است

فرانسه در آستانه اعتصاب بزرگ سراسری؛ ماکرون: اصلاحات گریزناپذیر است
Copyright عکس از رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سندیکاهای کارگری، احزاب مخالف دولت و جلیقه زردها در حال تدارک اتحادی کم‌نظیر برای برگزاری اعتصاب سراسری روز ۵ دسامبر هستند.

آگهی

سندیکاهای کارگری، احزاب مخالف دولت و جلیقه زردهای فرانسه در حال تدارک اتحادی کم‌نظیر برای برگزاری اعتصاب سراسری روز ۵ دسامبر (۱۴ آذر) در این کشور هستند.

هدف از برگزاری این اعتصاب گسترده اعتراض به اصلاحات دولت امانوئل ماکرون در سیاست‌های بازنشستگی است که با نام «راهبری خوب» شهرت یافته است.

با وجود این که دولت فرانسه آمادگی خود را برای انجام هرگونه مذاکره با سندیکاها و احزاب مخالف اعلام کرده ولی در عین حال تاکید کرده که حاضر به عقب‌نشینی از اصل اصلاحات مدنظرش نیست، موضعی که زمینه‌ساز هماهنگی بسیاری از گروه‌های اجتماعی و اقتصادی از دانش آموزان، پلیس‌ها و آتش‌نشانان گرفته تا معلمان، کشاورزان و کارکنان اوراژانس و بیمارستان‌ها برای اعتصاب شده است.

در همین حال فابریس آنژی، رئیس کنفدراسیون کارگری فرانسه از برگزاری ۱۵۰ تظاهرات در نقاط مختلف فرانسه در روز ۵ دسامبر خبر داد و ابعاد اعتراض‌ها را از تظاهرات عظیم سال‌های ۲۰۱۶ و ۱۹۹۵ در اعتراض به تغییر قانون کار وسیع‌تر پیش‌بینی کرد.

تاریخ برگزاری این اعتصاب سراسری با اعتراض‌های سال ۱۹۹۵ که در زمان نخست وزیری آلن ژوپه و در اعتراض به شرایط بازنشستگان برگزار شد، همزمان شده است.

دولت ماکرون با هدف جبران کسری صندوق‌های بازنشستگی که پیش بینی شده تا سال ۲۰۲۵ به ۱۷.۲ میلیارد یورو برسد، اصلاحاتی از جمله افزایش سن بازنشستگی، کاهش حقوق و تعدیل کارکنان دولتی را در دستور کار خود قرار داده است. به همین دلیل سندیکاهای کارگری شرکت‌های بزرگ دولتی از جمله شبکه سراسری راه‌آهن (اس‌ان‌س‌اف)، هواپیمایی فرانسه (ایرفرانس) و شرکت برق فرانسه (اُ.د.اف) با توقف ارائه خدمات خود حضوری فعال در این اعتصاب سراسری خواهند داشت.

با این وجود آقای ماکرون همچنان تاکید دارد که اصلاحات اقتصادی دولت راه گریز ناپذیری است که فرانسه باید برای اجتناب از گرفتار شدن در بحران‌های لاینحل آتی، طی کند.

بیشتر بخوانید:برنامه‌های سخت‌گیرانه اقتصادی دولت ماکرون برای جبران کمبود بودجه دولت

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صدها پزشک فرانسوی دولت ماکرون را تهدید به استعفاء دسته‌جمعی کردند

دیدار ماکرون با ۶۴ روشنفکر فرانسوی برای حل بحران جلیقه زردها

تعداد زندانیان در فرانسه رکورد زد؛ بیش از ۲ هزار زندانی باید روی زمین بخوابند