حسن روحانی: ما دنبال اعدام نیستیم دنبال پول هستیم

حسن روحانی: ما دنبال اعدام نیستیم دنبال پول هستیم
Copyright خبرگزاری مهر
Copyright خبرگزاری مهر
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس جمهوری ایران گفت: «اگر شما یکی را بگیرید و اعدام کنید کار درست نمی‌شود و ما دنبال اعدام نیستیم بلکه دنبال پول هستیم. این پول کجاست؟»

آگهی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: «اگر شما یکی را بگیرید و اعدام کنید کار درست نمی‌شود و ما دنبال اعدام نیستیم بلکه دنبال پول هستیم. این پول کجاست؟»

آقای روحانی با تکرار موضوع «۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار» گفت: «بحث این ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار را بار دهم است که تکرار می‌کنم و طی چند سال گذشته مداوم گفته‌ام. مردم حق دارند که بدانند این ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، سودش چه شد و پشت پرده چه کسانی بودند.»

طبق نوشته خبرگزاری جمهوری اسلامی، اشاره حسن روحانی به پرونده بابک زنجانی است. براساس گزارش ایرنا، وی ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به وزارت نفت بدهی دارد. زنجانی، بهمن ماه سال ۱۳۹۵ پس از محاکمه‌ای طولانی به اعدام محکوم شد.

رئیس جمهوری ایران در جلسه امروز هیأت دولت همچنین گفت: «می‌گویند چرا رئیس جمهور تازه گفته است! ما تازه گفتیم؟ این ۲ میلیارد دلار را چند سال پیش در شورای امنیت ملی تصویب کردیم و چند سال پیش وزیر اقتصاد زمان ما به قوه قضائیه نامه رسمی نوشته است.»

اگر شما یکی را بگیرید و اعدام کنید کار درست نمی‌شود و ما دنبال اعدام نیستیم بلکه دنبال پول هستیم. این پول کجاست؟
حسن روحانی
رئیس جمهوری ایران

حسن روحانی هفته گذشته در سفر به یزد در جمع مردم به موضوع ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار اشاره کرده بود که پس از آن، سخنگوی قوه قضاییه ایران از سخنان روحانی تعجب کرده و پرسیده بود که امروز بیش از شش سال از استقرار این دولت می‌گذرد؛ چرا اگر فسادی رخ داده، الان و تازه باید اعلام کنند که بروید و در دستگاه قضایی شکایت کنید.

اما غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه رقم بدهی زنجانی به وزارت نفت را بین ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو عنوان کرده و در عین حال افزوده بود: «حدود ۷۰۰ میلیون یورو از بدهی بابک زنجانی قبل از بازداشت به دولت برگشت داده شده است.»

رئیس قوه مجریه ایران همچنین در سخنان امروزش گفت: «اگر دیده شود همه جناح‌ها، گروه‌ها و تفکرها و هر فردی که فساد کرده پای میز محاکمه است، این وحدت ایجاد می کند اما اگر ببینیم یک عده آن گوشه و کنار پرده‌ای رویشان کشیده‌اند و یک عده پای میز محاکمه‌اند، آن موقع دعوا می‌شود و نباید اجازه داد دعوا شود.»

محمود واعظی: قضات اخراج شده چه کسانی هستند؟

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران نیز پس از جلسه امروز هیأت دولت، با بیان این که قوه قضاییه اخیرا اعلام کرده پنج و شش «قاضی فاسد» برکنار شده‌اند، افزود: «البته حق مردم است بدانند که این قضات اخراج شده چه کسانی هستند و محاکمه آنها کجا انجام می‌شود که اگر فساد انجام داده‌اند مانند بقیه شفاف شود.»

همزمان پس از سخنان امروز روحانی، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در توئیتی نوشت: «نمی‌دانم علت عصبانیت مجدد آقای روحانی چیست؟ اما به نظر می‌رسد شور و نشاط در انتخابات با حمله به نهاد های قانونی کشور و ایجاد التهاب سیاسی محقق نمی‌شود.»

غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران نیز در واکنش به سخنان اخیر حسن روحانی گفت: «در شأن رئیس‌جمهور نیست در محافل عمومی از پرونده‌های فساد، کلی و مبهم سخن بگوید.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتقاد روحانی از قوه قضاییه: مبارزه با فسادهای میلیارد دلاری را برای مردم توضیح دهید

شاخص‌ جهانی فساد در سال ۲۰۱۸ میلادی؛ جایگاه ایران کجاست؟

بدبینی شدید مردم افغانستان به نقش جامعه جهانی در مبارزه با فساد