عربستان مدعی شد ایران از گوگل برای حمله به تاسیسات نفتی استفاده کرده است

عربستان مدعی شد ایران از گوگل برای حمله به تاسیسات نفتی استفاده کرده است
Copyright عکس از رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

منابع رسمی شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو معتقدند که ایران به عنوان مظنون حمله به تاسیسات نفتی این کشور در ماه سپتامبر عملیات خود را با استفاده از گوگل انجام داده است.

آگهی

منابع رسمی شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو معتقدند که ایران به عنوان مظنون حمله به تاسیسات نفتی این کشور در ماه سپتامبر عملیات خود را با استفاده از نقشه‌های ماهواره‌ای گوگل انجام داده است.

جو مِنشن، سناتور دموکرات که دو هفته پس از وقوع حملات موشکی و پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان به این کشور رفته و پس از بازدید از بقایای حملات با مقام‌های ارشد شرکت آرامکو دیدار و گفت‌و‌گو کرده، با حضور در مجمع مدیران شرکت‌های زیربنایی منطقه آمریکای شمالی در واشنگتن مشاهدات و ارزیابی خود را با آنها به اشتراک گذاشت.

هفته‌نامه واشنگتن اگزمینر به نقل از آقای منشن نوشت، نقشه‌های ماهواره‌ای تاسیسات نفتی عربستان چنان واضح بوده که شناسایی اهداف بسیار دقیق برای حمله، کار دشواری نبوده است.

سناتور ایالت ویرجینیای غربی افزود: «پس از مشاهده فیلم حملات موشکی انجام شده از مقام‌های آرامکو پرسیدم که آیا مطمئن هستند که پیش از حمله یک عملیات جاسوسی دقیق در تاسیسات نفتی آنها انجام نشده، چون که شواهد گویای وجود اطلاعات دقیق از مختصات تاسیسات و بخش‌های پیچیده آن بود.»

آقای منشن ادامه داد: «مقام ارشد آرامکو در پاسخ گفت که اگر چنین احتمالی وجود داشت حتما می‌گفتیم ولی همه این اطلاعات با دقت بسیار بالا در گوگل و نقشه‌های گوگل قابل دسترسی است.»

بیشتر بخوانید:آلمان، فرانسه و بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای مشترک، ایران را در حمله به تاسیسات آرامکو مسئول دانستند

سناتور دموکرات سپس از امنیت تاسیسات آمریکا در سراسر جهان ابراز نگرانی کرد و گفت که با وجود تصاویر و اطلاعات دقیق و محافظت نشده در نقشه‌های گوگل، جاسوسی در جهان ساده‌تر شده و «اغراق نیست که بگوییم دیگر هیچ نقطه امنی در جهان وجود ندارد.»

آقای منشن که در آغاز به کار دولت دونالد ترامپ، نامزد احراز سمت وزارت امور خارجه آمریکا بود، در پایان سخنان خود هشدار داد که در شرایط فعلی خطوط لوله گاز آمریکا بسیار آسیب‌پذیر هستند و روند فزاینده وابستگی صنایع مختلف به گاز طبیعی تبعات امنیتی وقوع هرگونه تخریب در جریان گاز آمریکا را بسیار بالا برده است.

حملات موشکی و پهپادی روز ۱۴ سپتامبر به پالایشگاه‌های بقیق و میدان نفتی خریص در شرق عربستان به اذعان عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی تولید روزانه ۵.۷ میلیون بشکه از نفت این کشور را مختل کرد. این رقم معادل ۵ درصد تولید روزانه نفت جهان بود و گذشته از عربستان سعودی و آمریکا، قدرت‌های اروپایی نیز ایران را به دست داشتن در این حمله متهم کردند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ذخایر نفتی کشف شده توسط ایران چقدر می‌ارزد؟

عربستان: با پشتیبانی ایران حمله به تاسیسات نفتی آرامکو با ۱۸ پهپاد و ۷ موشک کروز صورت گرفت

عربستان سعودی برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند