استقرار نیروهای روسیه در شمال شرق سوریه؛ آرایش نظامی جدید در روژاوا

استقرار نیروهای روسیه در شمال شرق سوریه؛ آرایش نظامی جدید در روژاوا
Copyright  REUTERS/Omar Sanadiki
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نمایندۀ مسکو تایید کرد که رهبران کردهای سوریه و نمایندگانی از دولت بشار اسد هفتۀ گذشته در یکی از پایگاه‌های روسیه با یکدیگر گفتگو کرده‌اند. از نتایج این مذاکرات خبری منتشر نشده، اما به نظر می‌رسد که پس از معاملۀ کردها با دمشق، آرایش نظامی جدیدی در مناطق کردنشین سوریه در حال شکل گیری است.

آگهی

روسیه روز سه‌شنبه نظامیان خود را در شمال سوریه مستقر کرد تا از رویارویی مستقیم نیروهای دولت مرکزی سوریه و ترکیه جلوگیری شود.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که نیروهایش در خارج از شهر منبج، گشت‌زنی در خط مقدم و حدفاصل بین مهاجمان ترکیه از یک سو و نیروهای دولت مرکزی سوریه از سوی دیگر را آغاز کرده‌اند.

الکساندر لاورنتیف، نمایندۀ مسکو در امور سوریه اعلام کرد که هیچ‌کس علاقه‌ای به آغاز جنگی بالقوه میان نیروهای دولت سوریه و ترکیه ندارد و «روسیه اجازه چنین کاری را نخواهد داد.»

او همچنین تایید کرد که رهبران کردهای سوریه و نمایندگانی از دولت بشار اسد هفتۀ گذشته در یکی از پایگاه‌های روسیه با یکدیگر گفتگو کرده‌اند. اگرچه از نتایج این مذاکرات خبری منتشر نشده، اما به نظر می‌رسد که پس از معاملۀ کردها با دمشق، آرایش نظامی جدیدی در مناطق کردنشین سوریه در حال شکل گیری است.

حضور چهار نیرو در چهار جبهۀ روژاوا

هم اکنون نیروهای ترکیه منطقه‌ای مرزی به طول ۱۰۰ کیلومتر را بین شهرهای تل ابیض و راس العین در کنترل خود دارند. نیروهای دولت مرکزی سوریه نیز در دو طرف این منطقه از جمله در منبج در غرب آن و قامشلی و حسکه در شرق آن مستقر شده‌اند و در حال تقویت حضور خود هستند.

آرایش نظامی جدید در حالی شکل گرفته است که تنش‌ها میان اعضای ناتو، پس از محکومیت حملات ترکیه توسط کشورهای غربی و در مقابل اعتراض آنکارا به آن، افزایش یافت.

خبرها همچنین حاکی از ادامۀ نبردی سنگین در نزدیکی منبج میان کردها و مهاجمان ترکیه است؛ ترکیه مدتهاست که به دنبال خارج کردن کنترل این شهر از دست نیروهای کرد است.

در جبهه‌ای دیگر نیز نیروهای کرد در تلاش برای باز پس گیری شهر راس العین از نیروهای ترکیه هستند. بنا بر گزارش خبرنگار آسوشیتدپرس، از بامداد سه‌شنبه حومۀ این شهر بشدت توسط نیروهای ترکیه بمباران شده است.

هفت روز از آغاز حملۀ ترکیه به سرزمین‌های شمالی سوریه می‌گذرد و بنا بر اعلام رهبران کرد، تعداد تلفات آنها به ۶۸ کشته رسیده است. 

کردهای سوریه، ناامید از سیاستهای ایالات متحده آمریکا، برای محافظت از خود به ناچار با دولت بشار اسد و قویترین حامی دمشق یعنی روسیه پناه بردند. آنها با این معامله، خودمختاریِ نسبی را که در شمال شرق سوریه به دست آورده بودند از دست خواهند داد اما امیدوارند با میانجی‌گری روسیه بتوانند به توافقی برسند تا بخشی از این خودمختاری حفظ شود. 

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تظاهرات مخالفان اسد در سیزدهمین سالگرد قیام؛ چهار کشور غربی: جنگ در سوریه تمام نشده است

دیده‌بان حقوق بشر سوریه: یک نظامی ایرانی در حمله هوایی اسرائیل به سوریه کشته شد

دادگاه فرانسه حکم بازداشت بین‌المللی بشار اسد را صادر کرد