تشدید محدودیت‌ها در ایودیا هند در آستانه تصمیم نهایی درباره مسجد بابری

مدل پیشنهادی گروه های هندو برای ساخت معبد در محل مسجد بابری
مدل پیشنهادی گروه های هندو برای ساخت معبد در محل مسجد بابری Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در سال ۲۰۱۰ یک دادگاه، مکان مورد اختلاف میان مسلمانان و هندوها را متعلق به هر دو گروه دانسته و اعلام کرده بود سهم هندوها بیشتر است.

آگهی

در آستانه اعلام رای دادگاه عالی هند درباره مناقشه میان هندوها و مسلمانان بر سر مسجد بابری، برگزاری تجمع در شهر ایودیا ممنوع اعلام شد.

به گزارش شبکه الجزیره دادگاه عالی هند روز دوشنبه آخرین جلسه رسیدگی به درخواست هندوها برای ساخت معبد بر ویرانه‌های مسجد بابری در شهر ایودیا واقع در ایالت اوتار پرادش را آغاز کرد.

دعوای میان مسلمانان و هندوها در بخش فیض آباد ایالت اوتار پرادش به سال ۱۹۹۲ باز می‌گردد؛ زمانی که هندوها با حمله به مسجد بابری (متعلق به قرن شانزدهم میلادی) آن را تخریب کردند. در جریان ناآرمی‌های ناشی از این اختلاف قومی-مذهبی دست‌کم ۲هزار نفر جان خود را از دست دادند. عمده قربانیان این بحران کم‌سابقه در تاریخ هند، مسلمان بودند.

هندوها می‌گویند که راما، یکی از شخصیت‌های برجسته آیین هندو در مکانی که بعدا مسجد بابری بر آن ساخته شد، به دنیا آمده است. به اعتقاد هندو‌ها مسلمانان معبد تاریخی این مکان را تخریب کرده و بر ویرانه‌های آن، مسجد بنا کرده‌اند. آنها خواستار برپایی مجدد معبد بر ویرانه‌های مسجد بابری هستند. این مطالبه قومی در زمان حاکمیت دولت ناسیونالیست-هندوی نارندرا مودی امکان تحقق بیشتری پیدا کرده است.

در سال ۲۰۱۰ یک دادگاه، مکان مورد اختلاف میان مسلمانان و هندوها را متعلق به هر دو گروه دانسته و اعلام کرده بود سهم هندوها بیشتر است. با این حال هم مسلمانان و هم هندوها از این رای به بالاترین مرجع قضایی هند شکایت کردند. انتظار می‌رود دادگاه عالی هند روز ۱۷ نوامبر (حدود یک ماه دیگر) روند رسيدگی به درخواست تجدیدنظر از این رای را پایان دهد.

بیشتر بخوانید:

به گزارش الجزیره، با اجرای قانون وضعیت فوق‌العاده در شهر ایودیا تجمع بیش از ۴ نفر ممنوع است. مقام‌ها می‌گویند دلیل این محدودیت ادامه روند رسیدگی و نزدیک بودن زمان صدور رای در پرونده مسجد بابری است. وضعیت ویژه از ۳۱ ماه اوت سال ۲۰۱۹ برقرار شده است. با این حال و به گفته یکی از مقام‌های قضایی عالی‌رتبه هند، مقررات امنیتی از روز شنبه سخت‌تر شده است. براساس دستور جدید پرواز پهپادها، اشیای پرنده ناشناس یا هر آنچه امکان استفاده نظامی دارد، بدون مجوز مقام‌های محلی ممنوع است. به‌علاوه و با وجود فصل جشن‌های مذهبی هندوها، استفاده از ترقه هم تا دهم دسامبر ممنوع اعلام شده است.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند از حزب دست راستی بهاراتیا جاناتا، در زمان کارزارهای انتخابات پارلمانی اخیر بر ساخت دوباره معبد بر ویرانه‌های مسجد بابری تاکید کرده بود.

منابع بیشتر • الجزیره

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حکم دادگاه هند پس از ۲۸ سال؛ همۀ متهمان حادثۀ تخریب مسجد بابری تبرئه شدند

ویدئو؛ نیاش پیروان مذهب هندو با گانش، خدای هوش و عقل

اعتراض فعالان هندو به نامگذاری «اکبر» و «سیتا» باعث اخراج یک مقام باغ وحش شد