ایران: مسئولیت «حمله» به نفتکش ایرانی بر عهده «عوامل ماجراجو» است

ایران: مسئولیت «حمله» به نفتکش ایرانی بر عهده «عوامل ماجراجو» است
Copyright شرکت ملی نفتکش
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایرنا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی نفتکش ایران انفجارها را ناشی از شلیک دو موشک اعلام کرده که در ساعت‌های ۵ و ۵:۲۰ صبح به شناور نفتی ایران اصابت کرده است.

آگهی

طبق گفته مقام‌های ایران، انفجاری در یک نفتکش ایرانی در آب های دریای سرخ و در منطقه ای واقع در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی، صبح جمعه، ۱۹ مهر رخ داده است.

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت ملی نفتکش ایران در گفتگو با خبرنگار یورونیوز تایید کرد که انفجار احتمالا بر اثر اصابت موشک روی داده است. این درحالیست که برخی دیگر از رسانه های ایران پیش از این به نقل از کارشناسان فنی مستقر بر روی نفتکش احتمال اقدام «تروریستی» را منتفی ندانسته بودند.

ایرنا نیز پیش از این در گزارشی به نقل از روابط عمومی و امور بین المللی شرکت ملی نفتکش ایران اعلام کرده بود که انفجارها احتمالا ناشی از شلیک دو موشک بوده که در ساعت‌های ۵ و ۵:۲۰ صبح به شناور نفتی ایران اصابت کرده است.

طبق گزارش های منتشر شده انفجارها آسیب جدی به دو مخزن اصلی نفتکش وارد کرده و سبب نشت نفت به دریای سرخ شده اند اما چند ساعت پس از این انفجار، طبق نوشته رسانه‌های ایران نشت نفت به حداقل رسیده است و وضعیت کلی نفتکش در حال کنترل است. 

شرکت ملی نفتکش در توضیح بیشتر آسیب‌های وارد شده، در اطلاعیه گفت: «این سانحه آسیب دیدگی در مخازن ۱ و ۲ در قسمت سمت راست کشتی به ابعاد نیم تا یک و نیم متر در بدنه کشتی ایجاد کرده است.»

این نهاد همچنین تصریح کرد که منشا این حملات هنوز مشخص نشده است و تحت بررسی و رصد کارشناسی و امنیتی قرار دارد.

شناوری که در دریای سرخ دچار حادثه شده به شرکت ملی نفتکش ایران تعلق داشته و نامش سابیتی SABITY عنوان شده است. بر اساس آخرین گزارش ها هیچ‌یک از خدمه نفتکش در این حادثه آسیب ندیده و تمامی سرنشینان در سلامت کامل به سر می برند.

واکنش وزارت امور خارجه ایران

در پی انتشار گزارش هایی مبنی بر حمله به نفتکش سابیتی در دریای سرخ، وزارت امور خارجه ایران ضمن تایید این خبر در نخستین واکنش بدون نام بردن از کشوری اعلام کرد که مسئولیت این اقدام بر عهده عواملی ماجراجو در منطقه است.

به گزارش فارس، عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز جمعه در سخنانی تصریح کرد: «بررسی های انجام شده توسط شرکت ملی نفتکش ایران نشان می دهد که کشتی ایرانی از مکانی نزدیک به کریدور عبوری این نفت کش از شرق دریای سرخ، دو بار و به فاصله حدود نیم ساعت مورد هدف قرار گرفته و آسیب دیده است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به اینکه «در چند ماه گذشته برخی اقدامات تخریبی دیگر نیز علیه نفت کش‌های ایران در دریای سرخ صورت گرفته» از بررسی و اعلام جزئیات و عوامل این حادثه در آینده ای نزدیک خبر داد.

آقای موسوی در ادامه با طرح گزارش هایی در باره احتمال آلودگی زیست محیطی ناشی از نشت نفت دراین حادثه گفت: «کلیه مسئولیت های ناشی از این اقدام از جمله آلودگی شدید زیست محیطی ایجاد شده در منطقه بر عهده عوامل این ماجرا جویی خطرناک است.»

تکذیب حمله موشکی عربستان

به دنبال انتشار خبرهایی در برخی از رسانه ها مبنی بر اینکه نفتکش سابیتی با شلیک موشک هایی از خاک عربستان هدف قرار گرفته، روابط عمومی شرکت ملی نفتکش ایران این خبر را تکذیب کرد.

در اطلاعیه ای که از سوی روابط عمومی و امور بین المللی شرکت ملی نفتکش منتشر شد، آمده است: «خبر منتشر شده در خصوص اصابت موشک از خاک عربستان به نفتکش ایرانی که به نقل از شرکت ملی نفتکش منتشر شده است تکذیب میشود. اطلاع رسانی های انجام شده توسط شرکت ملی نفتکش ایران تنها مرجع اطلاع رسانی میباشد.»

افزایش دو درصدی بهای نفت پس از حمله به نفتکش ایرانی

تانکر ترکرز، سایتی که با استفاده از تصاویر ماهواره ای و داده های دریایی مسیر تردد نفتکش ها در جهان را مکان یابی می کند با انتشار توییتی اعلام کرد که نفتکش ایرانی حادثه دیده ایرانی با سرعت معمول در حال بازگشت به خلیج فارس است.

این وب سایت تخصصی با اشاره به خبری مبنی بر افزایش دو درصدی بهای نفت پس از انتشار خبر اصابت دو موشک به تانکر ایرانی تصریح کرد که بر اساس داده های جمع آوری شده هیچگونه دود، آتش و یا نشتی از نفتکش سانحه دیده مشاهده نشده و این تانکر با سرعتی منطقی و معمول به سوی خانه در حال بازگشت است.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی با اشاره به تبعات این حادثه بر بازار انرژی تصریح کرد که در پی اعلام خبر حمله به نفتکس سابیتی از سوی رسانه های ایرانی بهای هر بشکه نفت خام به ۶۰ دلار و ۶۵ سنت افزایش پیدا کرد.

واکنش مسکو و چین

روسیه در واکنشی احتیاط آمیز اعلام کرد که برای تعیین مسئول انفجارها در نفتکش ایرانی در دریای سرخ هنوز خیلی زود است. ریا نووستی، خبرگزاری بین‌المللی روسیه با اعلام این مطلب به نقل از وزارت امور خارجه این کشور یادآور شد: «هنوز برای تعیین مسئول اصلی و عامل انفجاری که بر روی نفتکش ایرانی رد دریای سرخ روی داده، خیلی زود است.»

چین نیز بدون اشاره به کشور خاصی طرف های مرتبط با انفجار در نفتکش ایرانی را به خویشتن داری و تعامل دعوت کرده است.

آگهی

این حادثه در ادامه ناآرامی های اخیر در خلیج فارس و دریای عمان روی می دهد که از یک سو ایران و از سوی دیگر آمریکا و عربستان را به شدت درگیر خود کرد. آخرین مورد از تنش ها در این منطقه به حمله پهپادی و موشکی به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان باز می گردد که برغم برعهده گرفتن مسئولیت آن از سوی حوثی های یمن، ریاض و واشنگتن انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفتند.

توقیف نفتکش بریتانیایی استنا ایمپرو از سوی ماموران سپاه که در واکنش به متوقف شدن نفتکش ایرانی آدریان دریا-۱ (گریس ۱ سابق) صورت گرفت به همراه سرنگونی پهپاد شناسایی آمریکا بر فراز آب های دریای عمان از دیگر موارد تنش های اخیر در این منطقه به شمار می رود.

حمله به دو نفتکش نروژی و ژاپنی در ماه ژوئن آخرین مورد از مجموعه حملات به نفتکش ها و کشتی های تجاری در آب های خلیج فارس و تنگه هرمز است که برخی کشورهای عربی و نیز آمریکا، ایران را به دست داشتن در آنها متهم کرده بودند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اخبار ضد و نقیض از نفتکش سانحه‌دیده؛ فرمانده ایرانی: به شیطنت دریایی پاسخ اساسی می‌دهیم

نخستین واکنش ایران به خبر توقیف کشتی‌های حامل سوخت توسط آمریکا: دروغ است

نفتکش هپینس-۱ با چراغ سبز عربستان راهی ایران شد