طرف‌های اروپایی برجام از ایران خواستند «کاملا» با آژانس انرژی اتمی همکاری کند

طرف‌های اروپایی برجام از ایران خواستند «کاملا» با آژانس انرژی اتمی همکاری کند
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتحادیه اروپا به همراه فرانسه، آلمان و بریتانیا از ایران خواستند که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در همه موضوعات مربوطه به‌طور کامل همکاری کند.

آگهی

اتحادیه اروپا به همراه فرانسه، آلمان و بریتانیا از ایران خواستند تا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در همه «موضوعات مربوطه به‌طور کامل همکاری کند.»

سخنگوی وزاتخانه‌های امور خارجه فرانسه، آلمان، بریتانیا به همراه فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مشترک «نگرانی عمیق» خود را درباره اقدام‌های ایران که در تضاد با توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است اعلام کردند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فوق‌العاده خود در هشت سپتامبر تایید کرد که ایران سانتریفوژهای پیشرفته در نطنز نصب کرده یا در حال نصب آن است.

بیشتر بخوانید:

در بیانیه طرف‌های اروپایی امضا کننده توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ آمده است: «ما همچنان از برجام حمایت می‌کنیم و از ایران مصرانه می‌خوایم که تا از فعالیت‌هایی که برجام را نقض می‌کند، دست بکشد.»

طرف اروپایی برجام: برجام در خطر از هم پاشیدن قرار دارد

این بیانیه به خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های این کشور علیه ایران از ماه مه ۲۰۱۸ اشاره می‌کند و می‌گوید که این اقدام‌ها همراه با اقدام ایران در اجرا نکردن چندین بند اصلی توافق هسته‌ای باعث می‌شود تا در نهایت برجام در خطر از هم پاشیدن قرار گیرد.

آن‌ها معتقدند که طبق آخرین تحولات نیاز به تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها و از سرگیری گفت‌وگوها احساس می‌شود که طرف اروپایی برجام از آن حمایت می‌کند.

آن‌ها در بیانیه خود از ایران خواستند که با آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد همه امور مرتبط همکاری کند.

خروج آمریکا از برجام در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ و بازگشت تحریم‌ها، نقطه آغاز افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا بود که با لغو معافیت چند کشور از خرید نفت ایران به منظور به صفر رساندن صادرات نفت این کشور اوج گرفت. ایران در نخستین سالگرد خروج ایالات متحده از تعهد هسته‌ای سال ۲۰۱۵ به اروپایی‌ها مهلت ۶۰ روزه نخست را اعلام کرد که با اتمام این مهلت و تامین نشدن خواسته‌های تهران، همزمان با گام دوم کاهش تعهدات برجامی، ایران فرصت ۶۰ روزه دوم خود را نیز به اروپایی‌ها اعلام کرد که این فرصت در تاریخ شش سپتامبر به پایان رسید.

نخستین گام کاهش تعهدات برجامی ایران، عبور از محدودیت میزان نگهداری مواد هسته‌ای و آب‌سنگین بود به طوریکه در تاریخ ۱۰ تیر، محمد جواد ظریف، تایید کرده بود ذخایر اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد ایران از ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است. در گام دوم، ایران در تاریخ ۱۶ تیر، سطح غنی‌سازی خود را به بیش از ۳.۶۷ درصد رساند که فراتر از سطح توافق سال ۲۰۱۵ است.

سومین گام کاهش تعهدات برجامی ایران نیز هفته گذشته اجرایی شد که طبق آن، تهران راه اندازی زنجیره ای از ۱۶۴ دستگاه نسل دوم سانتریفیوژ را در دستور کار قرار داده است. نصب سانتریفیوژهای پیشرفته بنا به توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی ممنوع است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا راه‌اندازی سانتریفوژهای نسل۶ را «اشتباه بزرگ» تهران خواند

مجید گلپور: «شفاف سازی» مالی در ایران مهم ترین راه نجات برجام است

گزارش یورونیوز از تهران؛ همکاری ایران و اروپا در چارچوب برجام تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد؟