تصمیم هند درباره کشمیر؛ پاکستان موضوع را به مجامع بین‌المللی می‌کشاند

تصمیم هند درباره کشمیر؛ پاکستان موضوع را به مجامع بین‌المللی می‌کشاند
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خبر کشته شدن یک نفر در جریان درگیری‌ های سرینگر، مرکز ایالت جامو و کشمیر خشم دولت پاکستان را برانگیخت.

آگهی

پاکستان در واکنش به تصمیم تازه دولت هند مبنی بر لغو خودمختاری منطقه کشمیر می‌گوید که موضوع را به مجامع بین‌المللی می‌کشاند.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان روز سه‌شنبه ۱۵ مرداد در مورد سیاست تازه دولت هند گفت: «ما در تمام مجامع [بین‌المللی] با این سیاست مبارزه خواهیم کرد. ما اکنون در حال بررسی این موضوع هستیم که این پرونده را به دیوان عدالت بین‌المللی و شورای امنیت سازمان ملل متحد بکشانیم.»

دولت هند روز دوشنبه ۱۴ مرداد اعلام کرد خودمختاری قانونی کشمیر را ملغی می‌کند. این تصمیم جنجالی که در راستای شعار تبلیغاتی دولت نارندرا مودی گرفته شد، می‌تواند منطقه بحرا‌ن‌زده کشمیر را با دور جدیدی از تنش‌ها روبرو کند.

ژنرال قمر جاوید بجوا، فرمانده ارتش پاکستان نیز روز سه‌شنبه در شهر راولپندی، ضمن اعلام «حمایت» از مردم کشمیر گفت: «ارتش پاکستان در مبارزه بحق مردم کشمیر تا آخر در کنار آنها می‌ایستد. ما آماده‌ایم و تلاش می‌کنیم تا حد امکان وظایف خود را انجام دهیم.»

پیش از این، وزارت امور خارجه پاکستان نیز به این تصمیم دولت هند واکنش نشان داده و گفته بود که این کشور «تمام گزینه‌های ممکن» را برای برخورد با این «گام‌های غیرقانونی» بررسی می‌کند.

بیشتر بخوانید:

بر طبق فرمان رئیس‌جمهور هند، خودمختاری ایالت جامو و کشمیر اکثرا مسلمان‌نشین در شمال این کشور که پیشتر در ماده ۳۷۰ قانون اساسی هند تضمین شده بود، از این پس اعتبار نخواهد داشت.

بنابر قانون پیشین، دولت هند نوعی جایگاه ویژه برای این ایالت کشمیر قائل بود و به جز در امور دفاعی، امور خارجی و همچنین ارتباطات منطقه‌ای مابقی اختیارات حکمرانی را به یک نهاد قانونگذاری محلی تفویض کرده بود.

یک نفر در کشمیر کشته شد

اخبار واکنش اسلام‌آباد به تصمیم دولت دهلی نو در حالی منتشر می‌شود که روز چهارشنبه ۱۶ مرداد خبر کشته شدن یک نفر در جریان درگیری‌های سرینگر، مرکز ایالت جامو و کشمیر خشم دولت پاکستان را برانگیخت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع در اداره پلیس محلی، این فرد در جریان راهپیمایی در بخش تحت کنترل هند در جریان تعقیب کشته شد. این منبع که هویتش فاش نشده به خبرگزاری فرانسه گفته است که جوان معترض برای فرار از دست مأموران درون رودخانه پریده و بر اثر این سقوط جان خود را از دست داده است.

برخی منابع بیمارستانی از مجروح شدن دست ک شش نفر دیگر از راهپیمایان بر اثر برخورد گلوله پلاستیکی پلیس در جریان درگیری روز چهراشنبه خبر داده‌اند.

از ابتدای اعلام لغو خودمختاری کشمیر به دست دولت ملی‌گرای هند، کارشناسان از احتمال تشدید خشونت و درگیری در این منطقه و نیز بیداری جنبش جدایی‌طلبی در آن خبر داده بودند.

خشونت در سرینگر در حالی از سر گرفته شد که دولت هند در کل منطقه کشمیر و شهر سرینگر مقررات منع تجمع و رفت و آمد اعلام کرده بود. بخش قدیمی سرینگر به طور سنتی مرکز اعتراض‌ها علیه دولت هند است و ساکنان آن دولت هند را «اشغالگر» شهر خود می‌دانند.

رویترز
مقررات منع رفت و آمد در کشمیررویترز

از روز یکشنبه گذشته که دولت هند تمامی امکانات ارتباطی از جمله تلفن و اینترنت را در کشمیر قطع کرده، اطلاعات اندکی از منطقه به دست خبرگزاری‌ها می‌رسد. سرینگر در روزهای اخیر به شهر أرواح تبدیل شده و تمام مغازه‌ها در آن تعطیل بودند. به نوشته خبرگزاری فرانسه، این روزها چنین به نظر می‌رسد که سربازان هندی، سگ‌های ولگرد و کبوترها تنها ساکنان این شهر هستند.

واکنش چین

چین نیز به تازه‌ترین تصمیم دولت هند مبنی بر لغو خودمختاری کشمیر واکنش شدیدی نشان داده است.

دولت پکن که متحد اسلام‌آباد است ضمن اعلام مخالفت با تصمیم تازه دولت دهلی نو مبنی بر لغو خودمختاری کشمیر گفته است که هند باید مراقب اختلافات مرزی باشد. هوآ چونینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این زمینه گفت: «اقدام هند پذیرفتنی نیست و نباید هیچ گونه اثر قانونی داشته باشد.»

منطقه هیمالیا بین سه کشور چین، هند و پاکستان قرار گرفته است. بخشی از دره آباد و پرجمعیت آن یعنی کشمیر و بخش هندونشین آن در اطراف شهر جامو در حاکمیت هند و بخشی از منطق غربی آن تحت حاکمیت پاکستان است و چین نیز حاکمیت بخش کم‌جمعیتی در ارتفاعات شمالی آن را در اختیار دارد.

چین و هند از سالیان دور تاکنون در منطقه بسیار مرتفع لادا خبا یکدیگر اختلاف مرزی دارند.

آگهی

وزارت امور خارجه هند در واکنش به اعتراض چین گفته است که مسئله جامو و کشمیر ربطی به چین ندارد و یک مسئله «داخلی» هند است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تنش هند و پاکستان بر سر کشمیر؛ زنجیره انسانی با پیام صلح

ارتش و مقام‌های غیرنظامی پاکستان به طور مشترک درباره بمبگذاری‌ علیه اتباع چین تحقیق می‌کنند

حمله به پادگان ارتش پاکستان در نزدیکی مرز افغانستان چندین کشته بر جای گذاشت