دونالد ترامپ خواهان پیوستن چین و روسیه به پیمان جدید هسته ای شد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پیمان منع تولید و آزمایش موشک‌های هسته‌ای کوتاه‌برد و میان‌برد، موسوم به آی ان اف INF در سال ۱۹۸۷، توسط رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، دبیر کل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی، امضا شد.

آگهی

دونالد ترامپ در نخستین واکنش پس از خروج کشورش از پیمان منع گسترش موشک های هسته ای میان برد خواستار الحاق چین و روسیه به یک پیمان جدید هسته ای شد.

رئیس جمهوری آمریکا که پیشتر نیز از خواست روسیه برای حرکت در جهت یک پیمان جدید هسته ای یاد کرده بود روز جمعه با اشاره به این موضوع و ابراز تمایل برای پیوستن چین به توافقنامه جدید تصریح کرد: «اقدام بسیارخوبی برای جهان و به خصوص برای سه کشور (آمریکا، روسیه و چین) خواهد بود چرا که از حجم سلاح های هسته ای کاسته می شود.»

دونالد ترامپ همچنین تاکید کرده است که پیش از این در باره یک پیمان جدید بر سر موشک ها و سلاح های هسته ای با طرف های روس و چینی خود صحبت کرده و با استقبال آنها مواجه شده است.

خبر خروج آمریکا از پیمان تاریخی این کشور با روسیه بر سر منع گسترش موشک های هسته ای میان برد روز جمعه از سوی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه این کشور در بانکوک اعلام شد.

آقای پمپئو که برای شرکت در اجلاس منطقه ای آسه آن به پایتخت تایلند سفر کرده بود در سخنانی با اشاره به عدم پایبندی مسکو به مفاد INF و تعلیق عضویت کشورش طی ماه های گذشته به صورت رسمی از کناره گیری همیشگی از این پیمان خبر داد.

مسکو که پیشتر در واکنش به کناره گیری موقت واشنگتن مشارکت خود را در این پیمان به حال تعلیق درآورده بود برای جلوگیری از منقضی شدن کامل این پیمان پیشنهاد کرده بود که استفاده از موشک های میان برد تا یک زمان مشخص از سوی هر دو کشور به حال تعلیق درآید.

بیشتر بخوانید:

واشنگتن اوایل فوریه در اعتراض به ساخت موشک های غیر متعارف و مغایر با پیمان آی.ان.اف عضویت خود را در این پیمان به حال تعلیق درآورد تا دوره ای انتقالی برای خروج کامل از پیمان منع گسترش موشک های هسته ای میان برد آغاز شود.

ساخت و توسعه موشک های 9M729 توسط روسیه منشا اصلی نگرانی های واشنگتن در این خصوص بوده است. مایک پمپئو گسترش این نوع موشک ها را «تهدیدی مستقیم» برای آمریکا و متحدانش در ناتو قلمداد کرده، در حالی که مسکو تاکید دارد که برد حداکثری این موشک ها ۴۸۰ کیلومتر است.

پیمان منع تولید و آزمایش موشک‌های هسته‌ای کوتاه‌برد و میان‌برد، موسوم به آی ان اف INF در سال ۱۹۸۷، توسط رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، دبیر کل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی، امضا شد.

این پیمان سبب شد تا سایت های هسته ای دو کشور به مدت ده سال مورد بازرسی قرار گیرد و بیش از دو هزار موشک هسته ای کوتاه و میان برد نابود شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ابهام‌های انفجار مرموز در یک پایگاه پرتاب موشک در روسیه

آمریکا سامانه‌های جدید موشکی در آسیا مستقر می‌کند

کره شمالی دو موشک کوتاه برد شلیک کرد