موگرینی: هدف اروپا جلوگیری از هرگونه آتش افروزی نظامی درخاورمیانه است

موگرینی: هدف اروپا جلوگیری از هرگونه آتش افروزی نظامی درخاورمیانه است
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه خود در لوکزامبورگ تاکید کردند که با دبیرکل سازمان ملل برای انجام تحقیقات مستقل درباره حمله هفته گذشته به نفت کش ها در دریای عمان موافق هستند.

آگهی

در جریان نشست دوشنبه ۱۷ ژوئن وزرای خارجه اتحادیه اروپا، لوکزامبورگ این نهاد با رد قطعی بودن گزارش ایالات متحده مبنی بر مسئولیت ایران در حمله هفته گذشته به نفتکش‌ها، تصمیم گرفتند تا پیش از انجام تحقیقات مستقل در این باره اظهارنظر نکنند.

رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از این نشست در کنفرانس خبری مربوط به آن شرکت کرد و درباره محور اصلی گفتگوهای وزرای خارجه عضو اتحادیه اروپا، گفت: « آنچه که امروز در نشست وزرای خارجی توجه من را جلب کرد نگرانی تمامی وزرا درباره خطر محاسبات نابجا و اشتباه، یا آغاز آتش افروزی و افزایش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه بود که پیشاپیش به مرحله قبل از انفجار رسیده است.»

فدریکا موگرینی افزود: « نظر مشترک تمامی وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر این بود که اروپا تمام نیرو و تلاش خود را برای مقابله با هرگونه آتش افروزی جدید و بروز تنش بکار گیرد چرا که تنها چیزی که ما نمی خواهیم یک حمله و جنگ نظامی است.»

وی، هم چنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برجام و خروج احتمالی ایران از توافق هسته ای پاسخ داد و گفت: « هیچگاه مبنای تصمیم‌های ما درباره برجام، سخنان و واکنش ها نبوده و نخواهد بود و همواره ما روی مدارک و مستندات و گزارش ها آژانس بین المللی انرژی هسته ای تصمیم گیری می کنیم.»

موگرینی: اگر گزارش‌های آژانس انرژی هسته‌ای تغییر کند، رویه خود را تغییر می‌دهیم

رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تاکید کرد که بیانیه سیاسی ویا سخنان سیاستمداران مبنای تصمیم گیری های این نهاد نبوده است.

وی افزود: «بنابراین از سال ۲۰۱۵ به این طرف ایران کاملا به تعهدات هسته ای خود پایبند بوده است. همانگونه که انتظار آن را داشتیم و همان گونه که اکثر قریب به اتفاق کشورهای عضو جامعه جهانی با ایران در این زمینه همکاری کرده اند. بنابراین اگر گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای تغییر کند ما هم رویه مان در قبال برجام را تغییر خواهیم داد.»

خانم موگرینی بار دیگر بر اجرایی شدن اینستکس تاکید کرد و گفت که امیدوار است این سازوکار بتواند به اقتصاد ایران کمک کند.

وزیر خارجه آلمان: نباید با عجله تصمیمی گرفت

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، پیش از این نشست گفته بود هرگونه واکنش و تصمیم علیه این حملات باید حساب شده و عقلانی باشد و نباید با عجله در این باره تصمیمی گرفت.

وزیر خارجه فنلاند هم با انتقاد از موضعگیری بریتانیا در این باره اعلام کرد که اروپا نیاز به مستندات و شواهد بیشتری برای تایید این حملات از سوی ایران یا هر کشور و گروه دیگری دارد.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا که پیش تر موضع آمریکا درباره نقش ایران در حملات را تاییدکرده است، در این جلسه شرکت نکرده بود. ژان ایو لودریان ، وزیر خارجه فرانسه هم از غایبان این نشست بود.

در نهایت اکثر قریب به اتقاق وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعلام کردند درباره موضوع حمله به دونفت کش با دبیرکل سازمان ملل، آنتونیو گوترش هم‌نظر هستند که هفته قبل و در آغاز بحران نفت کش ها «خواستار انجام تحقیقات مستقل» در این باره شده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک مقام آمریکایی: ایران پهپاد تجسسی ما را بر فراز آبهای بین المللی سرنگون کرده است

آلمان: ویدئوی آمریکا برای یافتن متهم حمله به نفتکش‌ها کافی نیست

وضع تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران؛ فرانسه مصمم، آلمان خواستار بررسی‌های قانونی بیشتر است