واکنش ظریف به حادثه دریای عمان: «گروه بی» دیپلماسی خرابکاری را آغاز کرده است

واکنش ظریف به حادثه دریای عمان: «گروه بی» دیپلماسی خرابکاری را آغاز کرده است
Copyright  REUTERS/Khalid Al-Mousily
Copyright  REUTERS/Khalid Al-Mousily
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«مسئولیت تامین امنیت تنگه هرمز، بر عهدۀ جمهوری اسلامی ایران است و نشان دادیم که در سریع‌ترین زمان ممکن به کمک ملوانان کشتی‌های دچار سانحه رفتیم و آنها را نجات دادیم.»

آگهی

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران بامداد جمعه در دو پیام توییتری به آخرین مواضع همتای آمریکایی خود پس از حادثۀ حمله به دو نفتکش در دریای عمان واکنش نشان داد.

مایک پمپئو روز پنج‌شنبه ایران را به دست داشتن در این حملات متهم و اعلام کرده بود که «با توجه به اطلاعات به دست آمده در مورد نوع سلاح به کار رفته در حمله و پیچیدگی عملیات» این اقدام کار ایران بوده است.

آقای ظریف در واکنش در اولین پیام توییتری نوشت: «اینکه آمریکا بلافاصله اتهاماتی را علیه ایران مطرح کرد، آن هم بدون اینکه شواهد واقعی یا ضمنی ارائه دهد، تنها این موضوع را کاملا روشن می‌کند که گروه بی اجرای طرح جایگزین، یعنی دیپلماسی خرابکاری را آغاز کرده است که شامل تخریب [تلاش‌های] آبه شینزو هم می‌شود تا تروریسم اقتصادی خود علیه ایران را پنهان کنند.»

آقای ظریف پیش از این در توضیح گروه بی، اعضای آن را بنیامین نتانیاهو، جان بولتون، محمد بن سلمان و محمد بن زاید معرفی کرده بود.

وزیر خارجه ایران در ادامه می‌نویسد: «من چند ماه پیش دقیقا دربارۀ این سناریو هشدار داده بودم، نه به این دلیل که روشن‌بین هستم، بلکه از آن رو که دریافتم منشاء طرح بی کجاست.»

مایک پمپئو همچنین این حملات را بخشی از تلاش‌های ایران برای «افزایش تنش» در منطقه توصیف و تاکید کرده بود که از نماینده آمریکا در سازمان ملل می‌خواهد این موضوع را در شورای امنیت مطرح کند.

«مسئولیت تامین امنیت تنگه هرمز بر عهدۀ ایران است»

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز اتهامات طرح شده از سوی آقای پمپئو را رد کرد.

بنا بر گزارش ایسنا، آقای موسوی اعلام کرد: «مسئولیت تامین امنیت تنگه هرمز، بر عهدۀ جمهوری اسلامی ایران است و نشان دادیم که در سریع‌ترین زمان ممکن به کمک ملوانان کشتی‌های دچار سانحه رفتیم و آنها را نجات دادیم.»

او افزود: «ظاهرا برای آقای پمپئو و سایر دولتمردان آمریکایی متهم کردن ایران در حادثه مشکوک و تاسف‌بار برای نفتکش‌ها راحت‌ترین و ساده انگارانه‌ترین کار است. در حالی که نخست‌وزیر ژاپن برای کاهش تنش‌ها، با نفر اول جمهوری اسلامی ایران در حال دیدار است کدام دست‌های پنهان بدنبال اثرگذاری بر این تلاش‌ها در منطقه است و چه کسانی از آن سود می برند؟...آقای پمپئو، این تشکیک نه تنها شوخی و خنده دار نیست بلکه نگران کننده و هشدارآمیز است.»

حمله به دو نفتکش فرانت آلتر و کوکوکا کوریجوس بامداد پنج‌شنبه در دریای عمان، باعث آتش گرفتن این دو شناور تجاری و زخمی شدن دست‌کم یک نفر شد. این دو نفتکش که از امارات عربی متحده و عربستان به ترتیب رهسپار تایوان و سنگاپور بودند، در مجموع ۴۴ خدمه داشتند که پس از حمله، این افراد به کمک شناورهای ایرانی به بندر جاسک منتقل شدند.

منشاء این حملات هنوز روشن نیست.

بیانیه دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز با انتشار بیانیه‌ای بامداد جمعه اعلام کرد: «اظهارات فتنه‌جویانه نماینده آمریکا علیه ایران در جلسه ۲۳ خرداد شورای امنیت سازمان ملل، نماد دیگری از عملیات روانی ایران هراسانه این کشور بود. ایران قاطعانه ادعای بی‌اساس آمریکا در ارتباط با حوادث ۲۳ خرداد تانکرهای نفتکش را رد کرده و آن را با شدیدترین لحن ممکن محکوم می‌کند.»

بنا بر گزارش ایسنا در ادامه این بیانیه آمده است: «فراخواندن ایران به دیپلماسی و بازگشت به میز مذاکره توسط آمریکایی که خود به صورت غیرقانونی از برجام خارج شده، یک طنز است. جنگ و تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران و حضور گسترده نظامی آن کشور در منطقه همواره منشأ اصلی ناامنی و بی ثباتی در منطقه خلیج فارس و جدی‌ترین تهدید علیه صلح و امنیت آن بوده و می‌باشد. نه ارائه اخبار ساختگی و انتشار اطلاعات نادرست می‌تواند واقعیت را تغییر دهد و نه متهم کردن بی‌شرمانه دیگران.»

در ادامه آمده است: «آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن باید از جنگ‌طلبی دست برداشته و به توطئه‌های فتنه‌انگیزانه و عملیات‌های مخفیانه خود با هدف متهم ساختن دیگران در منطقه پایان دهند. ایران ضمن هشدار مجدد نسبت به زورگوئی، ارعاب و تهدید و رفتارهای شرورانه آمریکا، نگرانی خود را در مورد حوادث مشکوک امروز تانکرهای نفتی ابراز می‌دارد. ایران از جامعه بین‌المللی می خواهد تا به مسئولیت‌های خود در پیشگیری از اینگونه سیاست‌ها و اقدامات غیرمسئولانه و خطرناک آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن در افزایش تنش در منطقه، عمل کند.»

دفتر نمایندگی ایران در توضیح مواضع ایران بار دیگر یادآور می‌شود: «جمهوری اسلامی ایران مجدداً تأکید می‌کند که تنها راه کاهش تنش در این منطقه، تعامل فعال و سازنده تمام کشورهای منطقه در چارچوب یک گفتگوی واقعی، فراگیر و مبتنی بر احترام متقابل و اصول بنیادین حقوق بین‌الملل است. حوادث اخیر و وضعیت منطقه فوریت چنین گفتگوی منطقه ای را مورد تأکید قرار می‌دهد. ضمن تأکید مجدد بر موضع دیرینه خود مبنی بر ضرورت تقویت صلح و امنیت در منطقه گسترده‌تر خلیج فارس، جمهوری اسلامی ایران آماده است تا نقش فعال و سازنده‌ای را در تأمین امنیت گذرگاه‌های راهبردی دریایی و تقویت صلح، ثبات و امنیت منطقه ایفا نماید.»

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله به نفتکش‌ها؛ ایران نسبت به «دسیسه بدخواهان» هشدار داد

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند

واشنگتن‌پست: ایران با دو هدف متفاوت خواستار خویشتنداری گروه‌های مسلح در عراق و لبنان شده است