بیم خریداران آسیایی نفت از وخیم‌تر شدن اوضاع در خلیج فارس

بندر نفتی فجیره
بندر نفتی فجیره Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی حملات تازه به نفتکش‌های و تاسیسات نفتی عربستان، پالایشگاه‌ها و خریداران نفتی آسیایی به کشتی‌های عازم خاورمیانه برای حملات احتمالی هشدار داده‌اند. این در حالی است که این خریداران انتظار دارند با افزایش تنش‌ها در منطقه، نرخ بیمه کشتی‌ها در دریا نیز بالاتر از حد کنونی رود.

آگهی

در پی حملات تازه به نفتکش‌ها و تاسیسات نفتی عربستان، پالایشگاه‌ها و خریداران نفتی آسیایی به کشتی‌های عازم خاورمیانه برای حملات احتمالی هشدار داده‌اند. این در حالی است که این خریداران انتظار دارند با افزایش تنش‌ها در منطقه، نرخ بیمه کشتی‌ها در دریا نیز بالاتر از حد کنونی رود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روز دوشنبه دو پهپاد مسلح به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان حمله کردند که سبب شد تا مقامات این کشور جریان انتقال نفت از شرق به غرب را موقتا قطع کنند. این حمله دو روز پس از آن صورت گرفت که چهار نفتکش در حال حرکت در خلیج فارس، که دو فروند آن‌ها متعلق به عربستان سعودی بودند، در آب‌های نزدیک امارات متحده عربی هدف عملیات خرابکارانه قرار گرفتند.

در نتیجه این حملات قیمت نفت ۱ درصد در بازارهای جهانی افزایش یافت، این در حالی است که خریداران نفتی بالاترین نرخ بیمه نفتی را برای کشتی‌هایشان در سالیان اخیر می‌پردازند و انتظار دارند این مبلغ بیشتر نیز بشود.

کشورهای آسیایی خریدار نفت حدود ۷۰ درصد از نفت مورد نیاز خود را از خاورمیانه و از طریق تنگه هرمز تامین می‌کنند و هرگونه ایجاد خلل در تولید نفت، بارگیری در بنادر و آبراه‌های تردد نفتکش‌ها همچون تنگه هرمز تاثیر شدیدی بر اقتصاد آسیا خواهد گذاشت.

در حالی که نفتکش‌ها معمولا در بندر فجیره، یکی از بزرگترین لنگرگاه‌های جهان، اقدام به سوخت‌گیری می‌کنند؛ برخی شرکت‌ها اعلام کرده‌اند با حملات اخیر به نفتکش‌ها ممکن است بندر سنگاپور را جایگزین فجیره کنند.

بیشتر بخوانید:

رویترز
نفتکش آسیب دیده در نزدیکی آب های امارات متحده عربیرویترز

یک سخنگوی شرکت نقل و انتقالات نفتی «نیپون یوسن» ژاپن گفته است این شرکت تصمیم گرفته است تا به استثنای موارد اضطراری، نفتکش‌ها را برای مواردی نظیر تجدید سوخت، تعمیر یا جابجایی کارکنان به بندر فجیره نفرستد. این شرکت به نفتکش‌هایش توصیه کرده است اگر در مواردی مجبور به پهلوگیری در این لنگرگاه شدند، مدت توقف خود را تا سرحدممکن کوتاه کنند.

یک منبع مطلع به خبرگزاری رویترز گفته است حمله به تاسیسات نفتی عربستان در کار جریان انتقال نفت مشکلی ایجاد نکرده است، اما تاثیر روانی آن بزرگ بوده است.

تحلیلگران شرکت مشاوره نفتی اوراسیا در یادداشتی گفته‌اند حملات به خطوط انتقال نفت عربستان «احتمالا تلاشی از سوی ایران بوده است تا آسیب‌پذیری زیرساخت‌های نفتی جایگزین تنگه هرمز را به معرض نمایش بگذارد.»

دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند بیشتر از اینکه خود نیروهای ایرانی عامل حمله به کشتی‌های نفتی در نزدیکی فجیره باشند، نیروهای نیابتی نزدیک به ایران یا نیروهایی که برای ایران کار می‌کنند ممکن است آن را انجام داده باشند.

ایران هرگونه دست‌داشتن در این حملات را تکذیب کرده است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک مقام آمریکایی: ایران مظنون نخستِ حمله به نفت‌کش‌ها در امارات است

عربستان سعودی برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

بلینکن بار دیگر در خاورمیانه؛ وزیر خارجه آمریکا برای آتش‌بس در غزه رایزنی می‌کند