عمرالبشیر به اتهام تأمین مالی تروریسم بازجویی می‌شود

بحران گذار در سودان و بازجویی از عمرالبشیر به اتهام تأمین مالی تروریسم
بحران گذار در سودان و بازجویی از عمرالبشیر به اتهام تأمین مالی تروریسم Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

معترضان خطاب به اعضای شورای انتقالی نظامی شعار می‌‌دادند: «شما بروید یا نروید، ما می‌مانیم.»

آگهی

در حالی که بحران گذار قدرت در سودان پس از سقوط رژیم این کشور ادامه دارد، قرار است عمر البشیر، رئیس جمهوری پیشین این کشور به اتهام «پولشویی» و «تأمین مالی تروریسم» بازجویی شود.

دستور بازجویی از عمر البشیر را الولید سید احمد، دادستان کل سودان صادر کرده است.

خبرگزاری رسمی سودان روز پنج‌شنبه با اعلام این خبر نوشت که جمعیت انبوهی از شهروندان سودانی در برابر ساختمان وزارت دفاع در پایتخت، خارطوم تجمع کرده و خواستار انتقال قدرت به غیرنظامیان شدند. شورایی از نظامیان سودان هم‌اکنون قدرت را در این کشور در دست دارند و با آن که وعده تشکیل یک شورای انتقالی مرکب از اعضا نظامی و غیرنظامی را داده‌اند، هنوز به این وعده عمل نکرده‌اند.

دولت عمر البشیر در ۲۲ فروردین گذشته و در پی چند ماه اعتراض سراسری مردم به دلیل گرانی و با فشار ارتش مجبور به کناره‌گیری از قدرت شد.

آمریکا در اکتبر ۲۰۱۷ تحریم‌های ۲۰ ساله علیه سودان را لغو کرد اما نام این کشور به همراه ایران، سوریه و کره شمالی همچنان در سیاهه کشورهای حامی تروریست در آمریکا به چشم می‌خورد. اعضای شورای انتقالی نظامی سودان اخیرا اعلام کرده بودند که با سفر به واشنگتن قصد دارند آمریکا را به برداشتن نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم مجاب کنند.

دیوان کیفری بین‌المللی نیز تاکنون دو قرار بازداشت برای عمر البشیر صادر کرده است. رئیس جمهوری پیشین سودان در این دو پرونده متهم به نسل‌کشی، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در جریان جنگ دارفور است.

راهپیمایی میلیونی

در همین حال مخالفان سودانی به همراه گروه زیادی از شهروندان معترض در تجمعی که آن را «راهپیمایی میلیونی» خوانده‌اند در برابر ساختمان وزارت دفاع خواستار رسیدگی شورای نظامی به خواسته‌هایشان شدند. خبرنگار خبرگزاری فرانسه که در محل حضور داشت گفته است شمار  معترضان در روز پنج‌شنبه به حدی بود که خیابان‌ها و پل‌های منتهی به وزارت دفاع مملو از جمعیت بود.

معترضان خطاب به اعضای شورای انتقالی نظامی شعار می‌‌دادند: «شما بروید یا نروید، ما می‌مانیم.»

نمایندگان معترضان تاکنون با نظامیان در قدرت بر سر تشکیل یک شورای انتقالی متشکل از اعضای نظامی و غیرنظامی به توافق رسیده‌اند. اما مذاکرات بر سر ترکیب دقیق اعضا این شورا به بن‌بست خورده زیرا هر یک از طرفین خواستار داشتن نمایندگان بیشتری در این نهاد موقت است.

اختلاف دیگر بر سر ریاست این شوراست. مخالفان معتقدند رهبری شورای انتقالی باید بر عهده یک فرد غیرنظامی باشد اما ژنرال صلاح عبدالخالق، عضو شورای نظامیان روز سه‌شنبه اعلام کرد عبدالفتاح البرهان رئیس شورا خواهد بود. پس از این اظهار نظر بود که رهبران مخالفان با اعلام این که «نظامیان در حقیقت به گذار دموکراتیک قدرت اعتقاد جدی ندارند» هواداران خود را به «راهپیمایی میلیونی» در روز پنج‌شنبه فراخواندند.

اعضای شورای نظامی با یادآوری کشته شدن شماری از نیروهای امنیتی در جریان ناآرامی‌های اخیر سودان، همواره کوشیده‌اند تا حضور خود را برای برقراری نظم و امنیت در کشور توجیه کنند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

۷۶ سال زندان برای دو برادر استرالیایی متهم به تروریسم

عمر البشیر در جلسه دادگاه: ۲۵ میلیون دلار از محمد بن سلمان دریافت کردم

آمریکا، بریتانیا و نروژ طرح برگزاری انتخابات زودهنگام در سودان را محکوم کردند