گفتگو با دبیرکل هلال احمر سوریه درباره بحران بشردوستانه در این کشور

گفتگو با دبیرکل هلال احمر سوریه درباره بحران بشردوستانه در این کشور
Copyright 
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یورونیوز در پارلمان اروپا و در حاشیه نشستی برای حل بحران سوریه با دبیرکل هلال احمر سوریه گفتگو کرد.

آگهی

پارلمان اروپا در بروکسل میزبان کنفرانسی در حمایت از سوریه است. بسیاری از سازمان هایی که در سال های اخیر در جنگ سوریه برای کمک های بشردوستانه فعال بوده اند در این کنفرانس شرکت کرده اند. یورونیوز در همین راستا در پارلمان با خالد ارکسوسی، دبیرکل هلال احمر سوریه به گفتگو نشست.

یورونیوز: ابتدا برای ما از فعالیت های هلال احمر سوریه در چند سال اخیر بگویید؟ خصوصا از زمان آغاز جنگ در این کشور؟

خالد ارکسوسی: هلال احمر سوریه بزرگترین سازمان امدادی و کمک های بشردوستانه در این کشور است. ما نزدیک به ۱۰ هزار داوطلب و امدادگر داریم. هلال احمر از هشت سال پیش و درست پس از آغاز بحران سوریه، با کمک های فراوان اتحادیه اروپا و سازمان ملل کمک به جنگزدگان در مناطق مختلف سوریه را آغاز کرد.

یورونیوز: در سال های اخیر بارها شنیده ایم که گروه های مختلف امدادگری به کمک مردم سوریه در مناطق مختلف می آیند، به عنوان نمونه هلال احمر سوریه و هم چنین صلیب سرخ و خبرهایی درباره اینکه برخی از گروه ها بدلیل مخالفت با دولت سوریه کمتر دسترسی و توان کمک رسانی در برخی از مناطق را داشته اند؟

خالد ارکسوسی: هلال احمر سوریه همواره در این سال ها در جبهه نخست کمک به مردم این کشور بوده است و همزمان می گویم که ما کمک های زیادی از سوی دیگر نهادهای حقوق بشری در این مدت دریافت کرده ایم. بیش از نیمی از کمک های مستقیم سازمان ملل در اختیار ماست، سیزده سازمان غیرانتقاعی امداد و کمک های بشردوستانه با ما همکاری می کنند.

هم چنین با صلیب سرخ جهانی هماهنگی تنگاتنگی در سوریه داریم. بیشتر از پنج گروه در میان زیرمجموعه های صلیب سرخ و هلال احمر در سوریه بصورت مشترک همکاری می کنند.

کمک های کامیون های هلال احمر سوریه در درعا

یورونیوز: وضعیت امروز در باغوز و بقیه نقاط سوریه که درگیریها ادامه دارند چگونه است؟

خالد ارکسوسی: وضعیت در مناطق در حال درگیری هم چنان چالش برانگیز است. شرایط در باغوز طوری است که باید بتوانیم شهروندان را از این منطقه خارج کنیم. هم چنین شرایط در کمپ الهول که ۷۲ هزار نفر در آن گرفتار هستند بسیار پیچیده شده است. مشکل و معضل مهم دیگر ما بی تردید جنگجویان و شورشیان اسلام گرای خارجی است.

بسیاری از اعضای داعش و دیگر گروه های افراط گرا هم چنان تکلیفشان نامشخص است. هم چنین چالش مهمی در جهت حمایت از شهروندان داریم و تمییز دادن جنگجویان مسلح و شهروندان برای ما کار آسانی نیست. اما باید هرچه زودتر این مشکل را هم حل کنیم تا وضعیت شهروندان خصوصا زنان و کودکان در این منطقه مشخص شود.

یورونیوز: آیا هم چنان مشکلات فراوانی برای دسترسی به مناطق در حال درگیری در سوریه وجود دارد؟

خالد ارکسوسی: بله هم چنان وجود دارد و برای عبور از موانع و مشکلات و دسترسی به مناطق درگیر جنگ و بحران باید به گسترش هم کاری ها با دیگر سازمان های امدادی و بشردوستانه بیندیشیم. باید به برنامه های درازمدت و پایدار برای حل و عبور از مشکلات در سوریه فکر کنیم.

خبرنگار • نیما قدکپور

ویرایشگر ویدئو • نیما قدکپور

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هلال احمر ایران از یک عضو سابق سپاه شکایت می‌کند

اسرائیل و روسیه برای خروج نیروهای خارجی از سوریه همکاری می‌کنند

حمله هوایی شبانه به شرق سوریه؛ بهروز واحدی از اعضای سپاه پاسداران ایران کشته شد