خلیل‌زاد: شرایط رسیدن به صلح با طالبان بهتر شده است

خلیل‌زاد: شرایط رسیدن به صلح با طالبان بهتر شده است
Copyright  REUTERS Yannis Behrakis
Copyright  REUTERS Yannis Behrakis
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده در مذاکرات صلح با طالبان از نهایی کردن دو پیش‌نویس از چهار محور اصلی این دور از گفت‌وگوها شامل زمان‌بندی خروج نیروهای نظامی و اقدامات موثر ضدتروریستی خبر داد.

آگهی

ساعاتی پیش یکی از بلندترین جلسه‌های مذاکره نمایندگان آمریکا و طالبان با نهایی کردن دو پیش‌نویس از چهار محور اصلی این دور از گفت‌وگوها پایان یافت. زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده در مذاکرات صلح با طالبان در این باره گفت: «این دو پیش‌نویس شامل زمان‌بندی خروج نیروهای نظامی و اقدامات موثر ضدتروریستی می‌شود.»

در این دور از گفت‌وگوهای ۱۶ روزه، زلمی خلیل‌زاد و برخی رهبران و چهره‌های سیاسی طالبان از جمله ملا عبدالغنی برادر، مسئول امور سیاسی طالبان و یکی از بنیان گذاران این گروه اسلام‌گرای افراطی حضور داشتند. پیش‌بینی می‌شود که این دور از گفت‌وگو تا اواخر ماه مارس به طول بیانجامد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز درباره نتایج این نشست در بیانیه‌ای اعلام کرد: «طرف‌های مذاکره درباره خروج نیروهای خارجی از افغانستان و جلوگیری از حمله‌های آتی به دیگر کشورها از خاک این کشور پیشرفت‌هایی داشته‌اند.»

«همه طرف‌های مذاکره خواهان پایان دادن به جنگ هستند»

خلیل‌زاد در این زمینه در حساب رسمی توییتر خود به پیشرفت در رسیدن به صلح اشاره کرد و نوشت: «همین حالا ماراتن گفت‌وگو با طالبان در دوحه پایان یافت. شرایط رسیدن به صلح بهبود یافته است. خیلی روشن است که همه طرف‌های مذاکره خواهان پایان دادن به جنگ هستند. با وجود فراز و نشیب‌ها تلاش کردیم همه‌چیز به خوبی در جای خود قرار گیرد و گام‌های واقعی برداشته شد.»

او همچنین افزود: «صلح نیازمند توافقی در چهار مساله شامل تضمین‌های ضد تروریستی، خروج نیروهای نظامی، گفت‌وگو در داخل افغانستان و آتش بس فراگیر و جامع است. در گفت‌وگوهای ماه ژانویه ما درباره اصول این چهار محور گفت‌و‌گو کردیم و حالا درباره پیش‌نویس دو مورد اول به توافق رسیدیم.»

چهار محور اصلی گفت‌وگوها

در بخش سوم توییت خلیل‌زاد نیز آمده است: «وقتی توافق درباره پیش‌نویس زمان‌بندی خروج نیروهای نظامی و اقدامات موثر ضدتروریستی نهایی شد، طالبان و دیگر افغان‌ها از جمله دولت به صلح گفت‌و‌گوها دور تازه‌ای از مذاکرات داخلی در افغانستان برای یافتن راه‌حل سیاسی و آتش‌بس فراگیر را آغاز خواهند کرد.»

نماینده ویژه ایالات متحده در مذاکرات صلح با طالبان در آخرین پست توییتری خود درباره این دیدار نیز نوشت :«گام بعدی من مربوط به گفت‌وگوها در واشنگتن و مذاکره با دیگر شرکا خواهد بود. ما دوباره به زودی دیدار خواهیم کرد. هنوز توافق نهایی به دست نیامده مادامیکه در مورد همه چیز توافق صورت گیرد.»

خبرگزاری رویترز نیز در گزارش خود از نشست اخیر طالبان و خلیل‌زاد در دوحه قطر تاکید کرده که این نشست در حال حاضر بدون رسیدن به نتیجه درباره معاهده صلح افغانستان پایان یافته است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خلیل‌زاد: امریکا نمی‌داند با طالبان چه کار کند

مقام سازمان ملل:‌ روند صلح باید همه افغان‌ها از جمله زنان را شامل شود

ژنرال دوستم بار دیگر از ترور جان سالم به در برد