مقام سازمان ملل:‌ روند صلح باید همه افغان‌ها از جمله زنان را شامل شود

مقام سازمان ملل:‌ روند صلح باید همه افغان‌ها از جمله زنان را شامل شود
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آمنه محمد معاون دبیرکل سازمان ملل: «مردم افغانستان از جنگ خسته‌ شده‌اند و خواستار صلح هستند. مردم افغانستان خواستار توافقی هستند که به صلح پایدار بیانجامد.»

آگهی

آمنه محمد معاون دبیرکل سازمان ملل که به کابل سفر کرده است روز یکشنبه گفت که روند صلح در افغانستان به اندازه کافی فراگیر نیست و این روند باید همه افغان‌ها از جمله زنان را بعنوان محور اصلی این روند شامل شود.

معاون دبیرکل سازمان ملل در یک کنفرانس خبری در پایتخت افغانستان گفت: «نگرانی‌های درباره همه‌شمول بودن روند صلح وجود دارد. به نظر من وقتی شما یک جدول زمانی مشخص می کنید و ذینفعان در این روند مشارکت دارند سوال اصلی این است که این افراد که در این نشست‌ها به نمایندگی از مردم افغانستان شرکت دارند، چه اندازه از مردم افغانستان نمایندگی دارند؟ جامعه جهانی از روندی حمایت می کند که همه شمول باشد و مذاکراتی که بدون زنان انجام شود به نتیجه نمی رسد.»

آمنه محمد همچنین گفت که مردم افغانستان از جنگ خسته‌ شده‌اند و خواستار صلح هستند. مردم افغانستان خواستار توافقی هستند که به صلح پایدار بیانجامد.

معاون دبیر کل سازمان ملل با اشاره به اینکه صلح و انتخابات دو موضوع جداگانه هستند افزود: «انتخابات در افغانستان باید در زمان مقرر برگزار شود.»

نگرانی از افزایش خشونت مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری افغانستان وجود دارد اما رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته است که انتخابات  در موعد مقرر برگزار خواهد شد.

آمنه محمد که در کابل با مقامات دولتی افغانستان گفتگو کرده است، جنگ افغانستان را پیچیده توصیف کرده است.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در حالی از مذاکرات فراگیر صلح سخن می گوید که در مذاکرات صلح میان آمریکا و طالبان، دولت افغانستان شرکت نداشته است.

زلمی خلیل‌زاد فرستاده ویژه ایالات متحده آمریکا در مذاکرات صلح با طالبان اخیرا گفته است که در حال آماده شدن برای آغاز دور دیگری از مذاکرات با طالبان است.

آمریکا نزدیک به دو هفته پیش هفتمین دور مذاکرات با طالبان را به پایان رساند. خلیل‌زاد در پایان این دور از مذاکرات، گفتگوها با نمایندگان طالبان را «بسیار سازنده» توصیف کرده بود. 

آمریکا امیدوار است که پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در پایان ماه سپتامبر سال جاری، به یک توافق صلح با طالبان دست یابد. با این حال لینزی گراهام سناتور آمریکایی از دونالد ترامپ رئیس جمهوری افغانستان خواسته است که درخواست طالبان برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را نپذیرد.

این سناتور آمریکایی گفته است که ما نیازمند یک توافق خوب هستیم و نه یک توافق جعلی.

در مذاکرات صلح بین آمریکا و طالبان همواره یکی از شروطی که نمایندگان طالبان مطرح کرده‌اند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دولت افغانستان بیش از یک صد زندانی عضو طالبان را آزاد کرد

خلیل‌زاد: شرایط رسیدن به صلح با طالبان بهتر شده است

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد