کمک‌رسانی ژاپن به زلزله‌زدگان با تصویربرداری ماهواره‌ای

کمک‌رسانی ژاپن به زلزله‌زدگان با تصویربرداری ماهواره‌ای
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ماهواره ژاپنی دایچی ۲ ناهمواری‌های مختلف زمین، جنگل‌ها و سواحل را بررسی کرده، شرایط آب و هوایی مناطق مختلف جزیره را شبانه روز کنترل می‌کند.

آگهی

این برنامه «ژاپن در جهان» به چگونگی بهره‌برداری ژاپن از فناوری ماهواره‌ای برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان در اندونزی می‌پردازد.

پالو در اندونزی جایی است که در ماه سپتامبر، زلزله و سونامی شدید ساختمان‌های بسیاری را با خود برد و جان بیش از ۲ هزار نفر را گرفت. ژاپن که در مدیریت فجایع طبیعی پیشرو است به سرعت برای کمک به اندونزی وارد عمل شده، در این کار از فناوری ماهواره بهره برده است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

ماهوارهٔ دایچیِ ۲ ژاپن سواحل آسیب‌دیدهٔ این جزیره را اسکن کرد تا تصویری جامع از خسارت‌های به بار آمده تهیه کند. این ماهواره، ناهمواری‌های مختلف زمین، جنگل‌ها و سواحل را بررسی کرده، شرایط آب و هوایی مناطق مختلف جزیره را شبانه روز کنترل می‌کند.

با داده‌های حاصل، نقشه‌ای خاص تهیه می‌شود که به مقامات اندونزی کمک می‌کند به مناطق نیازمند سریع کمک‌رسانی کنند.

نقشه‌ای که فاصله تقریبی ماهواره و نقاط اسکن شده روی زمین را نشان می‌دهد

دکتر شیرو کاواکیتا، سر مهندس این پروژه می‌گوید: «این داده‌ها فقط یک تصویر است، اما کاربران می‌توانند به راحتی با تحلیل آنها یک نقشهٔ کمک‌رسانیِ اضطراری برای کمک به مناطق آسیب‌ دیده تهیه کنند.»

آژانس هوافضای ژاپن موسوم به ژاکسا اطلاعات فضایی خود را با دیگر کاربران به اشتراک می‌گذارد. این یک همکاری داوطلبانه در زمینه فضا با آژانس‌های مدیریت فاجعه در منطقه شرق آسیاست که نقش مهمی در کاهش ریسک و انجام واکنش‌های اضطراری بازی می‌کند.

ژوان هایاکا، عضو آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن و کارشناس مدیریت منابع آبی درباره اطلاعات ماهواره‌ای منطقهٔ پالو می‌گوید:‌ «رانش زمین در یک نقطه بسیار به یک روستا اتفاق افتاده است. وضعیتی که بسیار خطرناک است. دولت اندونزی با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای ما توانست نقشه چنین مناطق پرخطری را تهیه کند واین نقشه نه فقط نقاط دچار رانش زمین بلکه مناطقی را نشان می‌دهد که در اثر سونامی و سیلاب در خطر آب‌گرفتگی و ریزش هستند.»

نوع سست شدن خاک در پالو نادر است. در اثر زمینلرزه و آبهای سطحی خاک پوک شده و لایهٔ سطحی آن به حرکت در می‌آید. ماه سپتامبر گذشته در اثر زمین‌لرزه حدود هزار بنایی که در این منطقه پراکنده بودند همه به نوعی از جاکنده شدند و همانطور که سطح خاک زیرشان پوک شده بود به حرکت درآمده، به همدیگر برخورد کردند و در نتیجه ساکنان آنها جان باختند و برخی‌شان همین‌جا زیر آوار مدفون شدند.

نقشه‌های ماهواره‌ای به کنترل پیامدها فجایع طبیعی کمک می‌کنند

ژاپن با مقامات اندونزی همکاری می‌کند تا آنها بتوانند از بروز چنین فجایعی درآینده پیش‌گیری کنند.

هایاکاوا و همکارانش برای بررسی امکانات مختلف حل مسأله از محل بازدید می‌کنند. معلوم نیست که بتوان در این منطقه دوباره ساخت و ساز داشت. او می‌گوید: «ما با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای می‌توانیم فواصل قبل و بعد از رانش زمین را محاسبه کنیم. بنابراین می‌توان گفت اکثر خانه‌های این منطقه حدود ۴۰۰ متر جابجا شده‌اند.» 

وی می‌افزاید: «پس از آن مطالعه زمین‌شناختی را داریم که شرایط خاک را بررسی می‌کند. هنوز در حال بررسی هستیم که چطور می‌توان برای بهره‌برداری دوباره از این منطقه با راه‌حل‌هایی شل ‌شدن خاک را کنترل کرد.»

در ژاپن برای بررسی و کنترل زلزله، سونامی‌ و سیلاب‌ها از فناوری ماهواره‌ای بسیار استفاده می‌شود. در دفتر مرکزی ژاکسا دکتر کاواکیتا با همکاران خود اطلاعات ماهواره‌ای درباره زلزله‌ای در هوکایدو را بررسی می‌کند. 

نقاط قرمز روی نقشه معرف نقاط آسیب ‌دیده هستند

دکتر کاواکیتا می‌گوید: «با این تصاویر مناطق عمده‌ای را تشخیص می‌دهیم که در اثر رانش زمین آسیب دیده‌اند. این اطلاعات برای دولت بسیار مفید است. همچنین می‌خواهیم با ساخت فناوری‌های تازه،‌ تحلیل و ارائه داده‌ها به شکل خودکار انجام شود.»

تیمی مستقر در سنگاپور با تحلیل این تصاویر اطلاعات بیشتری در اختیار دولت ژاپن گذاشت. اما آژانس فضایی ژاپن برای انتقال سریع داده‌ها به کاربران پیوسته از فناوری‌های تازه نظیر هوش مصنوعی بهره می‌برد.

چنین فناوری‌هایی که براساس دانش و تجربه وسیع ژاپن شکل گرفته‌اند به کشورهایی نظیر اندونزی کمک می‌کند تا بتوانند پیامدهای ناگوار فجایع طبیعی را کاهش دهند. 

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

زلزله ۶.۸ ریشتری شرق ترکیه؛ دستکم ۲۲ نفر کشته شدند