توافق سه نهاد اروپایی بر سر اصلاح قوانین حق مولف در عصر دیجیتال

توافق سه نهاد اروپایی بر سر اصلاح قوانین حق مولف در عصر دیجیتال
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هدف از اصلاح قانون حق مولف ، انطباق این مقررات با عصر دیجیتال است. اصلاحیه قانون حق مولف ابتدا در سال ۲۰۱۶ پیشنهاد و پس از دو سال بحث و مناظره در صحن پارلمان اروپا به رای گذاشته شده بود.

آگهی

پس از سه روز بحث و گفتگوی بی‌وقفه در زمینه اصلاح قوانین حق‌مولف کمیسیون اروپا، شورای اروپا و پارلمان اروپا به توافق رسیدند.

معاون کمیسیون اروپا، آندروس آنسیپ بعد از مدت‌ها انتظار خبر توافق را در حساب توئیتری منتشر کرد: « بر سر قوانین حق‌مولف به توافق دست‌یافتیم. بالاخره شهروندان اروپا قوانینی مطابق با دنیای دیجیتال خواهند داشت که به نفع همه خواهد بود: تضمین حقوق کاربران، درآمد عادلانه برای تولید‌کنندگان و شفافیت قوانین برای وبگاه ها.»

فرانک ریستر، وزیر فرهنگ فرانسه نیز رضایت خود را اعلام کرد: «این قدم نشان از آن دارد که اروپا به آفرینندگان آثار مفتخر است و از آن‌ها در راستای منافع همه شهروندان حفاظت می‌کند.»

در مقابل نماینده انجمن رایانه و صنعت ارتباطات در مورد متن توافق یافته گفت: «این توافق نوآوری در اینترنت و قوانین دنیای مجازی را تضعیف خواهد کرد.»

هدف از اصلاح قانون حق مولف ، انطباق این مقررات با عصر دیجیتال است. اصلاحیه قانون حق مولف ابتدا در سال ۲۰۱۶ پیشنهاد و پس از دو سال بحث و مناظره در صحن پارلمان اروپا به رای گذاشته شده بود.

کمیسیون اروپا هدف از اصلاحات در این قوانین را حفاظت از میراث فرهنگی اتحادیه اروپا و کسب درآمد عادلانه برای هنرمندان و موسسه‌های نشر اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید:

قوانین جدید کپی رایت چالش جدید برای توسعه غول‌های فضای مجازی

درباره نکات بحث برانگیز اصلاحیه قانون حق مولف اتحادیه اروپا چه می دانیم؟

قوانین حفاظت از داده در اروپا چه فایده ای برای شرکت‌ها و افراد خواهد داشت؟

بر اساس این قوانین شرکت های بزرگ ناشر و چند ملیتی از جمله گوگل و فیس بوک باید در ازای نشر دوباره مطالب موسسات مطبوعاتی و سایت‌های خبری، حقوق مولف آن را بپردازند. هر مطلب تا دو سال بعد از انتشار، توسط این قانون محافظت می‌شود. البته خلاصه مطلب که در موتورهای جستجو مثل گوگل عرضه می‌شود، از این قانون مستثنی است.

وبگاه‌های بارگذاری و تماشای ویدئو همچون یوتیوب باید مانع انتشار محتوای دارای حق مولف از سوی کاربران شوند و در صورت انتشار محتوای دارای حق مولف یا اجازه آن را دریافت کنند و یا در ازای آن مبلغی عادلانه را به مولف پرداخت کنند.

اتحادیه اروپا معتقد است با این اصلاحات، تولیدکنندگان محتوا کنترل بیشتری نسبت به آثار خود که توسط کاربران در اینترنت منتشر می‌شود، خواهند داشت و در ازای انتشار آثار خود به صورت عادلانه کسب درآمد خواهند کرد.

توافق دست‌یافته توسط نهادهای اروپایی، قدم آخر در مسیر تصویب و اعمال اصلاحیه قانون حق مولف نیست. شورای اروپا و همین‌طور نمایندگان پارلمان اروپا باید قبل از فرارسیدن ماه مه و پیش از انتخابات پارلمان اروپا، توافق موقت اصلاحیه قانون حق مولف را تصویب کنند.

بیشتر بخوانید: تفاهم نامه برای مقابله با تکثیر غیرقانونی کتاب در ایران

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رای مخالف پارلمان اروپا به اصلاحیه قانون حق مولف

بررسی مسئله حق مولف در حاشیه جشنواره فیلم کن

نمونه هایی از دعاوی مطرح شده در مورد «حق مولف» در دنیای موسیقی