واکنش ترامپ به گزارش سرویس‌های اطلاعاتی درباره ایران و کره شمالی

واکنش ترامپ به گزارش سرویس‌های اطلاعاتی درباره ایران و کره شمالی
Copyright REUTERS
Copyright REUTERS
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«در حال حاضر اقتصادشان در حال سقوط است و این تنها چیزی است که آنها را عقب نگاه می دارد. مراقب ایران باشید. شاید هم اطلاعاتی باید به مدرسه بازگردند.»

آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده روز چهارشنبه ۳۰ ژانویه (دهم بهمن) در توئیت‌هایی ضمن «منفعل» و «ساده‌ اندیش» خواندن نظرات مدیران اطلاعاتی آمریکا در قبال ایران، ارزیابی آنها از تهدید کره شمالی برای امنیت آمریکا را رد کرد.

سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا روز سه شنبه ۲۹ ژانویه در گزارشی به کمیته‌ امنیت و اطلاعات مجلس سنا اعلام کردند که تهدید‌های کره شمالی علیه ایالات متحده همچنان پابرجاست. مدیران اطلاعاتی آمریکا از سوی دیگر تاکید کردند که ایران تاکنون در چارچوب توافق هسته‌ای عمل کرده و گامی در جهت ساخت بمب هسته‌ای برنداشته است.

دونالد ترامپ روز چهارشنبه خود درباره موضع‌گیری مدیران اطلاعاتی آمریکا درباره ایران در توئیتی نوشت: «به نظر می‌آید که افراد اطلاعاتی در برابر خطرهای ایران بسیار منفعل و ساده‌ اندیش هستند. آنها اشتباه می‌کنند.»

تاکنون و با خروج ایالات متحده از برجام در سال گذشته میلادی تحریم‌های شدیدی از سوی دولت دونالد ترامپ علیه ایران اعمال شده است. این در حالی است که نهادها و سرویس های اطلاعاتی ایالات متحده درباره «تهدیدات ایران» با رئیس جمهوری این کشور هم نظر نیستند.

دن کوتس، رئیس اطلاعات ملی آمریکا روز سه شنبه گزارش سالانه «ارزیابی تهدید‌های جهانی» علیه ایالات متحده را به کمیته امنیت و اطلاعات مجلس سنا ارائه کرد. وی در گزارش خود بر وجود تهدید‌های سایبری چین و روسیه و همچنین ادامه داشتن تهدید هسته‌ای کره شمالی تاکید و خطر سلاح هسته‌ای از سوی ایران را رد کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رویترز
دن کوتس، رئیس اطلاعات ملی آمریکارویترز

سازمان اطالاعات ملی و همچنین سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) در گزارش خود تاکید دارند که ایران تا کنون از مفاد برجام عدول نکرده‌ است و هشدار دادند که اگر تهران به منافع تجاری مورد نظر خود نرسد احتمالا از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد.

دونالد ترامپ در حساب کاربری توئیتر خود ضمن زیر سوال بردن دانش مدیران سرویس‌های اطلاعاتی، درباره فعالیت‌های ایران نوشت: «آنها موشک‌ها و چیزهای دیگری (هفته پیش) آزمایش کردند و دارند به پرتگاه نزدیک‌تر می‌شوند. در حال حاضر اقتصادشان در حال سقوط است و این تنها چیزی است که آنها را عقب نگاه می دارد. مراقب ایران باشید. شاید هم اطلاعاتی‌ها باید به مدرسه بازگردند.»

دلیل واکنش ترامپ به گزارش سرویس‌های جاسوسی و اطلاعاتی درباره کره شمالی چیست؟

دونالد ترامپ بر ایجاد رابطه با کره شمالی سرمایه‌گذاری سیاسی بسیار زیادی کرده و امیدوار است بتواند رهبر کره شمالی را از جاه‌طلبی هسته‌ای منصرف کند. آقای ترامپ ماه ژوئن سال گذشته با کیم جونگ اون ملاقات کرد. این کار مخالف دهه‌ها سیاست ایالات متحده در قبال کره شمالی بود. رئيس جمهوری آمریکا قصد دارد در ماه فوریه نیز ملاقات دیگری را با رهبر کره شمالی ترتیب دهد.

دونالد ترامپ در توئیتی درباره رابطه واشنگتن با پیونگ‌یانگ، ضمن «وحشتناک» خواندن رابطه دولت باراک اوباما با این کشور گفت: «روابط با کره شمالی در بهترین وضعیت با ایالات متحده است. آنها آزمایش جدید نمی‌کنند، گروگان ها بازگشته‌اند و شانس زیادی وجود دارد که کاملا هسته‌ای زدایی (خلع سلاح هسته‌ای) کنند.» وی افزود: «من برای هر چه زودتر دیدن کیم جونگ اون مشتاقم. پیشرفت هایی صورت گرفته و تفاوت بزرگی ایجاد شده است.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

با وجود گرایش شدید رئیس جمهوری آمریکا به برقراری رابطه نزدیک با کره شمالی، دن کوتس رئیس اطلاعات ملی آمریکا و جینا هسپل، رئیس سیا (سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده) در جلسه‌ای با قانونگذاران مجلس سنا اعلام کردند که پیونگ یانگ برنامه هسته ای را تبدیل به موضوعی حیاتی برای بقای خود کرده و بعید است که از آن دست بکشد.

توئیت ترامپ درباره نابودی داعش و مذاکره با طالبان

رئیس جمهوری ایالات متحده روز چهارشنبه ۳۰ ژانویه همچنین در توئیتی اعلام کرد که طی پنج هفته گذشته پیشرفت های زیادی در جهت از بین بردن داعش حاصل شده است.

دونالد ترامپ در حساب توئیتری خود نوشت: «هنگامی که من رئیس جمهور شدم، داعش در سوریه از کنترل خارج شده بود و حکم‌فرمایی می‌کرد. از آن زمان تا کنون و بخصوص در ۵ هفته اخیر پیشرفت‌های زیادی صورت گرفته و خلافت به زودی نابود می‌شود. چیزی که دو سال پیش قابل تصور نبود.»

آقای ترامپ همچنین اشاره ای به مذاکرات صلح با طالبان کرده و آن را از موفقیت‌های دولت خود برشمرد. وی می گوید: «از طرفی هم مذاکرات در افغانستان پس از ۱۸ سال جنگ در جریان است. جنگ همچنان در جریان است اما مردم افغانستان خواهان صلح و پایان این جنگ بی پایان هستند. بزودی خواهیم دید که مذاکرات موفق بوده یا نه!»

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش سازمان ملل از تاسیسات تسلیحاتی مخفی کره‌شمالی

شمخانی: به دنبال افزایش برد موشک نیستیم اما برنامه فضایی را توسعه می دهیم

رئیس گروه اقدام ایران در گفتگوی اختصاصی با یورونیوز: به دنبال تغییر رژیم نیستیم