حامیان و مخالفان دولت کنونی ونزوئلا

رویترز
رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ی

آگهی

تنش بر سر رهبری نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری فعلی و خوان گوآیدو، رئیس کنونی پارلمان در ونزوئلا بالا گرفته و به خارج از مرزهای این کشور کشیده است. برخی کشورها از ادامه ریاست جمهوری مادورو و برخی دیگر از گوآیدو، رهبر خودخوانده حمایت می کنند.

کشور ونزوئلا سالهاست که گرفتار بحران اقتصادی و حاکمیت است. حدود ۳ میلیون شهروند این کشور به دلیل اوضاع بد اقتصادی در سالهای اخیر به دیگر کشورها مهاجرت کرده‌اند. همزمان، نیکولاس مادرو رییس‌ جمهوری کنونی ونزوئلا در تلاش است تا بحران پیش آمده را مدیریت کند و گوآیدو نیز با اعلام ریاست‌ جمهوری در دوره انتقالی وضعیت جدیدی را در سیاست ونزوئلا به وجود آورده است.

حامیان مادورو

تا اینجای کار کشورهای ترکیه و چین و روسیه و ایران بر حمایت خود از نیکولاس مادورو رییس‌جمهوری کنونی ونزوئلا تاکید کر‌ده‌اند. مکزیک و بولیوی و السالوادور و نیکاراگوئه نیز از مادورو حمایت کرده یا دست کم اعلام کرده‌اند که فعلا بنا ندارند سیاست خود در قبال ونزوئلا را تغییر دهند.

رهبران و مقام‌های سیاسی این کشورها در پیام‌هایی مراتب حمایت خود را از نیکولاس مادورو، رییس‌جمهوری کنونی این کشور اعلام کرده‌آند. در این میان مقام‌های روسیه نسبت به هرگونه اقدام نظامی آمریکا در ونزوئلا هشدار داده‌ و آن را موجب بروز یک فاجعه عنوان کرده‌اند.

حامیان گوآیدو

در میان کشورهای اروپایی آلمان و فرانسه و بریتانیا از گوآیدو اعلام حمایت کرده‌اند. در میان کشورهای آمریکای لاتین نیز برزیل، کلمبیا، شیلی، اکوادور، آرژانتین، پاراگوئه، کاستاریکا، گواتمالا، هندوراس، پاناما و پرو اعلام ریاست جمهوری آقای گوآیدو را به رسمیت شناخته‌اند. اغلب این کشورها در این سال‌ها گرفتار سیر مهاجرت شهروندان ونزوئلایی به کشورشان بوده‌اند. در عین حال سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) و کانادا نیز حمایت خود را از دولت موقت گوآیدو اعلام کرده‌اند.

پیام اصلی رهبران کشورهای اروپایی، کانادا و آمریکا تاکید بر بهبود وضعیت دموکراسی در این کشور بوده است.  گوآیدو که حالا ۳۵ سال سن دارد رییس شورای ملی یا همان مجلس قانون‌گذاری این کشور است. گوآیدو مدعی است به دلیل آزاد نبودن انتخاباتی که در سال ۲۰۱۸ توسط مادورو برگزار شد و حسب امکان قانونی در اختیار رییس مجلس، دولت کنونی ونزوئلا به رهبری مادورو مشروعیت قانونی نداشته و او رییس‌جمهوری دوره انتقال خواهد بود.

تورم افسار گسیخته در ونزوئلا

چپ‌ها از سال ۱۹۹۹ تا کنون میلادی از همان دوره حکومت هوگو چاوز و سپس نیکولاس مادورو قدرت رسمی در این کشور را به دست گرفته‌اند. مادورو نیز در ونزوئلا به عنوان سیاستمدار نزدیک به چاوز شناخته‌ می‌شود. این کشور در سال‌های اخیر با پدیده «ابر تورم» مواجه بوده و ارزش پول این کشور به شدت در برابر دلار پایین آمده است. بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول نرخ تورم در ونزوئلا در سال ۲۰۱۹ به ۱۰ میلیون درصد خواهد رسید.

ونزوئلا در چند روز اخیر صحنه درگیری موافقان و مخالفان دولت کنونی بوده است. مادورو اعلام کرده که سیاستمداران آمریکایی باید هرچه سریعتر خاک این کشور را ترک کنند و آمریکا نیز اعلام کرده او مشروعیت اتخاذ چنین تصمیمی را ندارد. دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا همچنین در پرسش خبرنگاران گزینه نظامی در وضعیت سیاسی آینده ونزوئلا را منتفی ندانسته است. روسیه هرگونه اقدام نظامی احتمالی از سوی آمریکا در ونزوئلا را فاجعه سیاسی خوانده و نسبت به عواقب آن هشدار داده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گوآیدو: مادورو در صورت کناره‌گیری از قدرت در ونزوئلا عفو می‌شود

مادورو در واکنش به انتقال هواپیمای ونزوئلا به آمریکا: راهزن دیوانه هواپیمای ما را دزدید

خبر خوش برای مردم ونزوئلا؛ نرخ تورم به ۱۹۳ درصد رسید