جدال لفظی نمایندگان ایران، اسرائیل و سوریه در شورای امنیت پس از حملات موشکی

جدال لفظی نمایندگان ایران، اسرائیل و سوریه در شورای امنیت پس از حملات موشکی
Copyright U.S. Department of State
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دنی دانون: اسرائیل هرگز به ایران اجازه نخواهد داد که پیروز شود. نه در سوریه، نه در لبنان، نه در کرانۀ باختری رود اردن، نه در غزه و نه در هیچ جای دیگری.

آگهی

دنی دانون، نمایندۀ اسرائیل در سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ۲۲ ژانویه در جریان نشست شورای امنیت این سازمان اعلام کرد که «ماشین ترور» ایران در تلاش برای نزدیک شدن به خاک کشورش از چهار جبهه بوده است.

او تاکید کرد که اسرائیل «هرگز به ایران اجازه نخواهد داد که پیروز شود؛ نه در سوریه، نه در لبنان، نه در کرانۀ باختری رود اردن، نه در غزه و نه در هیچ جای دیگری».

آقای دانون افزود که نیروی قدس ایران آخر هفتۀ گذشته یک موشک با برد متوسط را در نزدیکی مرز اسرائیل شلیک کرده است اما این موشک توسط سیستم سپر موشکی اسرائیل موسوم به «گنبد آهنین» رهگیری و منهدم شده است. به گفتۀ او اسرائیل در واکنش به این حمله، زیرساختهای نظامی ایران در سوریه از جمله مراکز فرماندهی و کنترل اطلاعات، انبار تسلیحات و مراکز آموزشی را هدف قرار داده است.

نماینده اسرائیل در سازمان ملل تاکید کرد که ایران «باید، بطور کامل و بدون هیچ شرطی، به حضور نظامی خود و شبه نظامیانش در سوریه پایان دهد و باید این کار را سریعا انجام دهد.»

دنی دانون همچنین گفت که برای مبارزه با تروریسم باید «منشاء پول» را پیدا کرد و منشاء تمام این پول‌ها در خاورمیانه به ایران برمی‌گردد. او اعلام کرد: «پول‌هایی که ایران می‌پردازد بدترین تروریستها را جسور کرده است.»

او که در سخنانش به جای واژۀ خلیج فارس از «خلیج عربی» استفاده می‌کرد در ادامه افزود: «منشاء این پولها به تهران برمی‌گردد. این پول‌ها به مرزهای عراق می‌رسد. در سراسر خلیج عربی تا یمن گسترش می‌یابد. به ستمگران در دمشق می‌رسد و در حسابهای بانکی نماینده‌اش حزب‌الله قرار می‌گیرد.»

آقای دانون از جامعه بین‌الملل خواست دست به اقدامات پیشگیرانه بزنند و به مبارزات اسرائیل علیه تروریسم ایرانی بپیوندند. او اعلام کرد که اولین قدم در این راه به رسمیت شناختن حماس، حزب الله و جهاد اسلامی فلسطین به عنوان سازمانهای تروریستی است.

سوریه: آیا باید به تل‌آویو حمله کنیم؟

بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل نیز در نشست روز سه‌شنبه اعلام کرد اگر شورای امنیت در اجرای قطعنامه‌های خود در موضوع درگیری‌های اعراب و اسرائیل شکست نمی‌خورد، تجاوز اسرائیل به خاک سوریه اتفاق نمی‌افتاد.

او گفت: «آیا زمان آن نیست که شورای امنیت دست به اقدامات لازم بزند تا به تکرار تجاوزهای اسرائیل علیه کشور من پایان دهد؟ یا اینکه ما باید توجه جنگ افروزان را در این شورا با استفاده از حق مشروعمان برای دفاع از خود جلب کنیم که پاسخ به حملۀ اسرائیل به فرودگاه بین‌المللی و غیرنظامی دمشق با [حمله‌ای] مشابه به فرودگاه تل‌آویو است؟»

آقای جعفری تاکید کرد که پس گرفتن بلندی‌های جولان حق مسلم سوریه است. او این موضوع را غیرقابل مذاکره دانست و افزود درخواست از اسرائیل برای تخلیۀ بلندی‌های جولان درخواستی است که سوریه هرگز از طرح آن منصرف نخواهد شد.

ایران: مصونیت از مجازات، اسرائیل را جسور کرده است

اسحاق آل‌ حبیب، معاون نماینده ایران در سازمان ملل نیز در این نشست اعلام کرد که اسرائیل در ۷۰ سال گذشته بطور سیستماتیک حقوق ذاتی فلسطینی‌ها را نقض و بدون استثناء به تمام همسایگانش حمله کرده است و همۀ انواع سلاح‌های کشتار جمعی را در اختیار دارد.

او گفت: «ایالات متحده آمریکا از مسیر محافظت از اسرائیل، اقدامات این شورا را در مقابل اسرائیل کاملا بی‌اثر کرده و این مصونیت از مجازات، اسرائیل را جسور کرده است. اسرائیل به جای آنکه مجازات شود پیوسته پاداش گرفته تا گستاخانه مرتکب همۀ جنایات بین‌المللی شود.»

آقای آل‌ حبیب اعلام کرد که نقض سیستماتیک خاک و حاکمیت کشورهای منطقه توسط اسرائیل باید متوقف شود و اسرائیل باید در مقابل همۀ این نقض‌ها پاسخگو باشد.

او افزود که همۀ کشورهای منطقه «حق ذاتی برای دفاع از خود در مقابل هرگونه حملۀ مسلحانۀ اسرائیل دارند و هیچکس نمی‌تواند این حق را رد کند یا به حالت تعلیق درآورد و این کشورها هستند که تصمیم می‌گیرند چه وقت و چگونه از این حق استفاده کنند.»

امارات: ایران وجه مشترک کشمکش‌ها در سوریه و یمن است

سعود حمد الشامسی، معاون نمایندۀ امارات متحده عربی در سازمان ملل نیز ایران را به «دخالت توسعه‌طلبانه و بی‌ثبات‌کننده در منطقه» همچنین «حمایت از گروه‌های تروریستی در کشورهای عربی» متهم کرد و تهران را «وجه مشترک کشمکش در سوریه و یمن و مسبب خلق تهدیدها، تنش و بی‌ثباتی در منطقه» دانست.

بنا بر گزارش فارس، آقای الشامسی ادعا کرده است که ایران حوثی‌های یمن را به سلاح، موشک‌های بالستیک و پهپاد مجهز می‌کند و تهدیدی برای کشورهای همسایه و دریانوردی بین‌المللی، همچنین علت غارت کمکهای انساندوستانه است.

او ایران را دلیل به نتیجه نرسیدن راه حل‌های سیاسی در سوریه دانست و گفت: «اثرگذاری منفی ایران عامل بر هم زدن ثبات و مانعی در برابر هر گونه راه‌ حل سیاسی در سوریه است و خروج همۀ شبه‌نظامیان تروریستی و فرقه‌ای تحت حمایت ایران از سوریه ضروری است».

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شکایت دو وکیل فرانسوی از ولیعهد عربستان به اتهام مشارکت در جنایات جنگی

انتقاد کم‌سابقه‌ مشاور رهبر ایران از روسیه؛ ولایتی: موضع مسکو در قبال جزایر سه‌گانه مایه تاسف است

سه کشور اروپایی در انتقاد از پیشرفت در برنامه هسته‌ای ایران بیانیه مشترک صادر کردند