ماهواره ایرانی پیام کجا سقوط کرد؟

عکس از ایرنا
عکس از ایرنا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ماهواره ایرانی ۳۰۰ ثانیه در مدار زمین ماند

آگهی

وزیر ارتباطات ایران نخستین کسی بود که به طور رسمی در حساب تویترش خبر داد که ماهواره پیام در مدار قرار نگرفت. پس از آن این سوال مطرح بود که اگر ماهواره پیام در مدار قرار نگرفته به کجا رفته و تکلیف این ماهواره چه شده است؟ آیا ماهواره پیام منفجر شده یا اینکه جایی در گوشه‌ای از کره زمین سقوط کرده است. وزن ماهواره پیام به گفته کارشناسان کمتر از ۱۰۰ کیلوگرم بوده است.

حالا می‌توان پاسخ این سوال را از لابه‌لای سخنان رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مدیر کل توسعه فناوری سازمان قضایی پیدا کرد.

احمد معتمدی، رییس دانشگاه امیر کبیر به ایرنا گفته «ماهواره پیام به طور کامل در اقیانوس هند سقوط کرده است و منفجر نشده زیرا در مدار اصلی قرار گرفت. اگر ماهواره با سرعت لازم و زاویه صحیح در مدار قرار نگیرد و کار اصلی خود را انجام ندهد مثل دیگر ماهواره ها به سمت پایین (زمین) سقوط می کند.»

عکس از ایسنا

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در همین حال مجتبی سرادقی، مدیرکل توسعه فناوری سازمان فضایی به ایسنا گفته است « اگر ماهواره به سرعت مورد نظر نرسد، سقوط کرده و به زمین برخورد می‌کند. اگر به بیش از سرعت لازم برسد، از مدار خارج شده و به سمت سایر سیارات می‌رود. ماهواره پیام به سرعت لازم نرسید، این ماهواره سقوط کرد و محل دقیق سقوط آن را نمی‌توان اعلام کرد؛ ولی بر اساس محاسبات، احتمال دارد که این ماهواره در اقیانوس هند سقوط کرده باشد.»

ماهواره ایرانی ۳۰۰ ثانیه در مدار زمین ماند

رییس دانشگاه امیرکبیر از پیام به عنوان پیروزی بزرگ در ساخت نخستین ماهواره عملیاتی با طول عمر و فناوری بالا در مدار ۵۰۰ کیلومتری سطح زمین نام برد و گفت: «این ماهواره به مدت ۳۰۰ ثانیه در مدار قرار گرفت.»

رامین پوره، کارشناس نجوم و پژوهشگر هوافضا نیز درباره وزن ماهواره پیام به ایرنا گفته «ماهواره ها بر حسب وزن شان طبقه بندی می شوند و ماهواره هایی با وزن کمتر از ۱۰۰ کیلوگرم در کلاس میکروماهواره ها طبقه بندی می‌شود و ماهواره پیام در این رده قرار دارد.»

پیام می‌توانست دو سال در مدار بماند

معتمدی در خصوص سیگنال‌هایی که در شش دقیقه نخست توسط ماهواره ارسال شده است، گفت: «تمام اطلاعات لازم در شروع کار ماهواره به زمین ارسال شد که نشان می‌هد ماهواره کار خود را به درستی انجام داده است. محاسبه سرعت پرتاب ماهواره باید بررسی شده تا در پرتاب های بعدی این مشکل تکرار نشود. حتی ممکن است ماهواره بیشتر از ۶ دقیقه در فضا قرار گرفته باشد زیرا ماهواره همیشه در دید آنتن نیست.»

عکس از ایرنا

مدیرکل توسعه فناوری سازمان فضایی همچنین تاکید کرده «قرار گرفتن در مدار ۵۰۰ کیلومتری از اهداف پرتاب ماهواره پیام بود. اگر پیام در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار می‌گرفت، به مدت دو سال بدون اعمال نیروی جدیدی در مدار باقی می‌ماند.»

ماهواره منفجر نشده بلکه سقوط کرده است

رئیس دانشگاه امیرکبیر تاکید دارد «ماهواره به گونه‌ای نبوده که حاوی مواد منفجره باشد، بنابراین ماهواره منفجر نشده، زیرا موشک و ماهواره هردو کار خود را به درستی انجام داده اند، بنابراین ماهواره به طور کامل سقوط کرده است. ماهواره در کنترل زمین و طراح نیست بنابراین مدیریت کنترل آن کار پیچیده‌ای است.»

دلیل سقوط ماهواره چه بود؟

رئیس دانشگاه امیرکبیر همچنین افزود: «ساخت ماهواره بعدی کار ساده‌ای نیست و باید متخصصان مجموعه سازمان فضایی و استادان دانشگاه برنامه ریزی راهبردی جدید اتخاذ کنند. در ساخت ماهواره جدید در صورت نیاز از دانشگاه‌های صنعتی دیگر استفاده می‌شود.» با این حال مدیر کل سازمان فضایی ایران با بیان اینکه در این پرتاب در مرحله نهایی مشکل کوچکی ایجاد شده بود، افزود: «در پرتاب ماهواره مشکل فنی در ماهواره‌بر برای رساندن ماهواره به مدار ایجاد شد.»

هزینه ساخت پیام چقدر بود؟

به گفته رییس دانشگاه امیر کبیر«۱۰ تا ۱۱ سال طول کشید، هزینه ساخت ماهواره در این مدت زمان ۱۰ میلیارد تومان شد اما ساخت پرتاب کننده هزینه بیشتری داشت . هنوز محققان دلیل سقوط را پیدا نکرده اند زیرا این مسائل محاسبات سنگینی دارد. در حالی که همه تصور می کردند محاسبات صحیح است.»

به این ترتیب ماهواره پیام تا اینجای کار نه در کنار دیگر سیارات که باید در گوشه‌ای از اقیانوس هند سقوط کرده باشد. هنوز محل دقیق سقوط این ماهواره مشخص نشده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«انفجار» روی سکوی پرتاب ماهواره؛ وزیر ارتباطات: وزارت دفاع باید توضیح دهد

دانشکده فضانوردی؛ برنامه ریزی دوباره مغز فضانورد پس از بازگشت به زمین

نیروی دریایی ایران برای رزمایش قریب‌الوقوع با روسیه و چین آماده می‌شود