فرستاده آمریکا در امور سوریه نماینده کشورش در ائتلاف جهانی ضدداعش شد

 فرستاده آمریکا در امور سوریه نماینده کشورش در ائتلاف جهانی بر ضد داعش شد
فرستاده آمریکا در امور سوریه نماینده کشورش در ائتلاف جهانی بر ضد داعش شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت آمریکا پس از علنی شدن خبر خروج نظامیان این کشور از خاک سوریه همواره تلاش کرده است که نشان دهد برای اجرای این تصمیم چندان شتاب زده نیست.

آگهی

در پی استفعای برت مک‌گورک، نماینده ویژه آمریکا در ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش در عراق و سوریه، جیمز جفری، فرستاده ایالات متحده آمریکا در امور سوریه عهده دار این سمت شد.

برت مک گورک یکی از چند مقام آمریکایی است که پس از اعلام تصمیم کاخ سفید مبنی بر بیرون کشیدن نیروهای نظامی آمریکا از خاک سوریه از سمت خود استعفا می دهد.

وی که پیشتر از سوی باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا به این سمت منصوب شده و سپس مورد تایید دونالد ترامپ نیز قرار گرفته بود روز ۲۱ دسامبر پس از اعلام تصمیم غافلگیرکننده عقب‌نشینی نظامیان آمریکایی از خاک سوریه استعفای خود را به کاخ سفید ارائه داد.

هنوز ده روز پس از کناره گیری آقای مک گورک نگذشته بود که جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا نیز در اعتراض به این تصمیم از سمت خود استعفا داد.

بیشتر بخوانید:

خبر تصمیم واشنگتن برای خروج نظامیان آمریکایی از خاک سوریه پس از آن اعلام شد که روسای جمهوری آمریکا و ترکیه در گفتگویی تلفنی بر سر نحوه مقابله با داعش و انجام «تعهدات دو جانبه در سوریه» به توافق دست یافتند.

رجب طیب اردوغان پس از این گفتگوی تلفنی گفته بود که دو طرف بر لزوم «هماهنگی» ارتش و دیپلمات های دو کشور برای جلوگیری از خلاء قدرت پس از خروج نظامیان آمریکا از سوریه تاکید کرده اند.

آقای ترامپ سال گذشته هم تمایل خود را برای خروج نظامیان آمریکایی از سوریه اعلام کرده بود. با این حال، وی به‌ ویژه پس از رایزنی‌های امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفت که سربازان این کشور همچنان و به صورت موقت در سوریه باقی خواهند ماند.

رئیس جمهوری آمریکا تنها دلیل حضور نیروهای آمریکایی در سوریه را مبارزه با داعش اعلام و تاکید کرده است با توجه به آنچه وی از آن به عنوان شکست داعش در سوریه نام می برد دیگر دلیلی برای ادامه حضور سربازان آمریکایی در خاک سوریه باقی نمی ماند.

این درحالیست که برت مک گورک در نامه استعفای تاکید کرده بود که داعش هنوز به‌طور کامل شکست نخورده و عملیات ایالات متحده در سوریه نیز به پایان نرسیده است.

بیشتر بخوانید:

جیمز جفری بدین ترتیب علاوه بر رسیدگی به امور سوریه از جانب کشورش، ضمن حفظ سمت به عنوان نماینده آمریکا در ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش نیز فعالیت می کند. رابرت پالادینو، سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا در بیانیه ای تاکید کرده است که آقای جفری از جانب وزارت خارجه ماموریت دارد در تلاشی هماهنگ با متحدان و شرکای آمریکا مقدمات اجرای حکم ریاست جمهوری مبنی بر خروج نیروهای نظامی کشورش از خاک سوریه را فراهم کند.

در این بیانیه آمده است که این اقدام بایست به گونه ای صورت گیرد که خدشه ای به اهداف بلند مدت آمریکا در سوریه و عراق که شکست کامل داعش یکی از مهمترین آنهاست وارد نشود.

دولت آمریکا پس از علنی شدن خبر خروج نظامیان این کشور از خاک سوریه همواره تلاش کرده است که نشان دهد برای اجرای این تصمیم چندان شتاب زده نیست. وزارت خارجه آمریکا برای از بین بردن هرگونه نگرنی در بین متحدان واشنگتن در ائتلاف بین المللی ضد داعش تضمین داده است که هنوز برنامه زمانی مشخصی برای عقب نشینی نظامیان آمریکایی از خاک عراق تنظیم نشده است.

دستگاه دیپلماسی کاخ سفید تاکید کرده است که خروج نظامیان آمریکایی از سوریه بسیار هماهنگ شده و با برنامه انجام خواهد شد تا خلاءای در منطقه برای بهره برداری «تروریست ها» ایجاد نشود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ: هفته آینده شکست کامل داعش را اعلام می‌کنیم

پلیس بین‌ الملل نسبت به تهدید مستمر داعش هشدار داد

سناریوهای احتمالی در مورد آینده سوریه پس از خروج نیروهای آمریکایی