سناریوهای احتمالی در مورد آینده سوریه پس از خروج نیروهای آمریکایی

سناریوهای احتمالی در مورد آینده سوریه پس از خروج نیروهای آمریکایی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با اینکه هنوز برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه زمان‌بندی اعلام نشده است اما گفته می‌شود خروج نیروها «آهسته» و با «هماهنگی با ترکیه» صورت خواهد پذیرفت. خبرگزاری فرانسه در گزارشی به سناریوهای احتمالی و عواقب ناشی از خروج نیروهای ارتش آمریکا از سوریه پرداخته است.

آگهی

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا چهارشنبه گذشته از خروج نیروهای ارتش این کشور از خاک سوریه خبر داد. تصمیم رییس جمهوری آمریکا با واکنش منفی برخی از اعضای دولت آقای ترامپ و هم‌پیمانان ایالات متحده همراه شد.

با اینکه هنوز برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه زمان‌بندی اعلام نشده است اما گفته می‌شود خروج نیروها «آهسته» و با «هماهنگی با ترکیه» صورت خواهد پذیرفت.

در هر صورت پایان حضور آمریکا در جنگ داخلی سوریه بر روی معادلات منطقه‌ای تاثیر خواهد گذاشت.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به سناریوهای احتمالی و عواقب ناشی از خروج نیروهای ارتش آمریکا از سوریه پرداخته است.

ترکیه

پایان یافتن حضور نیروهای آمریکایی در سوریه، به آنکارا فرصت بلند پروازی بیشتری را در این کشور خواهد داد.

ترکیه از نیمه ماه دسامبر از آمادگی و احتمال حمله قریب الوقوع به نیروهای کرد در منبج و پیش‌روی در قلمرو شرق رودخانه فرات خبر داده است. نیروهای ارتش ترکیه پیش از این برای مبارزه با داعش و گروه کُرد یگان های مدافع خلق در غرب رود فرات در سوریه حضور نظامی داشته است اما تا به امروز برای جلوگیری از برخورد با نیروهای آمریکایی به سمت شرق رودخانه فرات پیشروی نکرده بود.

حال با خروج نیروهای آمریکایی، شهر منبج می‌تواند هدف حمله بعدی باشد.

نیروهای کُرد

طبق نظر تحلیلگران نیروهای کُرد برای خنثی کردن نقشه ترکیه می‌توانند با رژیم بشار اسد وارد مذاکره شده و به نیروهای طرفدار وی اجازه بازگشت به این مناطق را واگذار کنند.

نیروهای کُرد سوریه که از هرج و مرج جنگ داخلی استفاده کرده و در مناطق شمالی و شمال شرقی این کشور، منطقه‌ای خودمختار تشکیل داده بودند، حال با خروج نیروهای آمریکایی و تهدیدات ترکیه قادر به حفظ خودمختاری منطقه خود نخواهند بود.

دمشق و هم‌پیمانان

بشار اسد و هم‌پیمانانش، روسیه و ایران از تضعیف نیروهای کُرد سوریه سود خواهند برد.

تحلیل گران پیش بینی می‌کنند قسمت هایی از قلمروی نیروهای دموکراتیک سوریه بین ترکیه و ارتش سوریه تقسیم خواهد شد. به عنوان مثال، نیروهای طرفدار بشار اسد می‌توانند کنترل شهر رقه، پایتخت خودخوانده نیروهای داعش، و دیرالزور را بازپس گیرند و این به معنی پس گرفتن زمین‌های نفتی خواهد بود.

برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند با خروج نیروهای آمریکایی دیگر مانعی برای دسترسی ایران به مدیترانه از طریق مسیر زمینی با گذر از عراق و سوریه وجود نخواهد داشت.

روسیه نیز با خروج نیروهای آمریکا، قدرت نظامی و دیپلماتیک بیشتری در جنگ داخلی سوریه خواهد داشت.

داعش

گروه کُرد یگان های مدافع خلق اصلی‌ترین بخش از نیروهای دموکراتیک سوریه هستند که در کنار ائتلاف نیروهای بین‌المللی به سرکردگی آمریکا در مقابل داعش جنگیدند.

با اینکه دونالد ترامپ از شکست نیروهای داعش در سوریه خبر داد اما نیروهای دموکراتیک سوریه هنوز در حال آمادگی برای حمله به نیروهای داعش به سر می‌برند.

اگر حمله ترکیه باعث تضعیف گروه کُرد یگان های مدافع خلق در سوریه شود، احتمال سوء استفاده نیروهای داعش از موقعیت وجود دارد تا دوباره کنترل بخش‌هایی از سوریه را در دست بگیرند.

نیروهای جهادی و شورشیان مستقر در ادلب

به نظر می رسد گروه های جهادی و شورشیان مستقر در ادلب با مشاهده توافق قدرت‌های حاضر در منطقه، مواضع خود را از دست رفته ببیند.

تحلیلگران معتقدند روسیه به ترکیه اجازه حمله به نیروهای کُرد یگان های مدافع خلق را خواهد داد تا در عوض ارتش سوریه در ادلب پیشروی کند.

آگهی

در چنین شرایطی نیروهای جهادی و شورشیان مستقر در ادلب با ترکیه همراهی کرده و به نیروهای کُرد یگان های مدافع خلق حمله خواهند کرد.

اسرائیل

به زعم تحلیلگران، اسرائیل بازنده بزرگ خروج نیروهای آمریکایی از سوریه خواهد بود.

عدم حضور نیروهای آمریکایی برای اسرائیل به معنی حضور پررنگ‌تر ایران برای افزایش توانایی‌هایی نظامی‌اش در سوریه است.

اسرائیل که تا به امروز، ترامپ را به خاطر سیاست‌هایش در خاورمیانه تشویق می‌کرد، حال اعلام می‌کند که اجازه نخواهد داد تا سوریه تبدیل به زمین‌ بازی ایران شود.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرستاده آمریکا در امور سوریه نماینده کشورش در ائتلاف جهانی ضدداعش شد

روسیه: در حملات اسرائیل به سوریه دو هواپیمای غیرنظامی تهدید شدند

حمله هوایی شبانه به شرق سوریه؛ بهروز واحدی از اعضای سپاه پاسداران ایران کشته شد