جام ملت‌های آسیا؛ پسران فوتبال ایران و رویای شکست طلسم ۴۳ ساله

آخرین دیدار تدارکاتی تیم ملی ایران مقابل قطر پیش از آغاز جام ملتهای آسیا
آخرین دیدار تدارکاتی تیم ملی ایران مقابل قطر پیش از آغاز جام ملتهای آسیا Copyright عکس از فدراسیون فوتبال ایران
Copyright عکس از فدراسیون فوتبال ایران
نگارش از Mehrdad Sadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تیم ملی فوتبال ایران یکی از چهار تیم گروه D است که برای صعود از مرحله گروهی باید از پس حریفانی نه چندان قوی همچون یمن، ویتنام و عراق برآید. راهیابی ملی پوشان به مرحله یک هشتم بر روی کاغذ قطعی و نهایی است مگر آن‌که «کروکودیل ها» مانع آن شوند.

آگهی

مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا در حالی تا ساعاتی دیگر در کشور امارات آغاز می‌شود که از آخرین قهرمانی ایران در این رقابت‌ها بیش از چهل سال می گذرد.

ضربه کاشته دقیق و تماشایی علی پروین در دقیقه ۷۱ مسابقه نهایی با کویت در سال ۱۹۷۶ آخرین جام آسیایی را نصیب تیم ملی ایران کرد. این سومین قهرمانی متوالی ملی پوشان ایرانی در جام ملت‌های آسیا بود که دیگر هرگز تکرار نشد؛ هتریکی که ایران را به یکی از قدرت های قاره در این رقابت ها تبدیل کرد.

آخرین گل تیم ایران در این رقابت ها را نیز رضا قوچان نژاد در دور پیشین قبل از حذف تیم ملی از تورنمنت مقابل عراق به ثمر رساند. ضربه سر زیبای گوچی در دقیقه ۱۱۹ ایران ده نفره را در تورنمنت نگاه داشت اما ضربات پنالتی حکم به صعود عراق از مرحله یک چهارم داد.

ملی پوشان اینک بار دیگر اما بسیار امیدوار تر نسبت به گذشته برای کسب قهرمانی پا به این رقابت ها گذاشته اند. تیم ملی پس از سالها هدایت و مربی گری توسط کی روش به هماهنگی تاکتیکی قابل توجهی دست یافته و شناخت متقابل کادر فنی و بازیکنان از یکدیگر یکی از مهمترین برگ های برنده تیم ایران در این رقابت ها محسوب می شود.

غیر از دو سه چهره جدید نظیر احمد نوراللهی، محمد حسین کنعانی زادگان یا پیام نیازمند که برخی پیشتر نیز فرصت شرکت در اردوهای تیم ملی را داشتند مابقی بازیکنان همان چهره های آشنای سالهای اخیر و شرکت کنندگان در بازیهای انتخابی و مرحله نهایی رقابت های جام جهانی هستند که به خوبی با نحوه بازی یکدیگر و نیز تفکرات سرمربی پرتغالی آشنایی دارند.

بیشتر بخوانید: جام ملت‌های آسیا؛ فهرست ۲۳ نفره تیم ملی اعلام شد

شاگردان کی روش جدا از یکدستی، همدلی، پشتکار و اراده ای قوی برای کسب موفقیت در این تورنمنت از شانس و اقبال خوب نیز بی بهره نبوده اند.

بر اساس قرعه کشی انجام شده تیم ایران در یکی از آسان ترین گروه های مرحله نخست قرار گرفته و صدرنشینی بسیار محتمل در این گروه کار را برای شاگردان کی روش در مرحله حذفی و تا پیش از نیمه نهایی آسان خواهد کرد.

بخت دیگر ایران ورود به مرحله حذفی با مسابقه ای آسان تر از دیگر رقبا است. تیم ملی در معدود گروه هایی از این مسابقات قرار گرفته که در صورت صدرنشینی، در نخستین دیدار مرحله حذفی با یکی از تیم های سوم گروه های دیگر مسابقه خواهد داد.

همانطور که زین‌الدین زیدان گفته بود : «برای موفقیت اگر شانس همراهتان نباشد گاهی همه قدرت های جهان نیز به دردتان نخواهد خورد.»

اگر اتفاقات و شگفتی های فوتبال را کنار بگذاریم به ظاهر همه چیز برای صعود آسان و مسیر هموار پسران فوتبال ابران تا نیمه نهایی مهیاست. اما آیا همه اینها برای قهرمانی کافی است؟

« جام قهرمانی»؛ انتظاری به حق یا توقعی مهلک ؟

اختلاف دوازده پله ای میان ایران و نزدیک ترین رقیب آسیایی اش، استرالیا در آخرین رنکینگ فیفا حکایت از برتری تیم ملی فوتبال ایران از حیث آمار و ارقام و کسب موفقیت در دیدارهای رسمی و دوستانه اخیر دارد. این برتری خود به خود توقع و انتظارات را برای گرفتن نتیجه دلخواه بالا می برد، گرچه خیلی ها هنوز به رنکینگ فیفا اعتقاد ندارند و تیم ایران را از لحاظ کیفی پایین تر از ژاپن و استرالیا ارزیابی می کنند.

ایران در رنکینگ ماه دسامبر سال گذشته میلادی در رتبه ۲۹ جهان قرار گرفت و همچنان جایگاه خود را به عنوان تیم اول آسیا پس از استرالیا، ژاپن و کره جنوبی حفظ کرد.

نمایش قابل قبول تیم ملی ایران در دو دیدار مقابل پرتغال و اسپانیا برغم عدم صعود از گروه بسیار دشوار مرحله مقدماتی جام جهانی روسیه این امیدواری را در بین فوتبال دوستان به وجود آورد که تیم با تقویت و حضور در دیدارهای تدارکاتی بیشتر و البته تغییر تاکتیک جهت نمایشی متفاوت مقابل تیم های آسیایی بتواند برای نخستین بار پس از نزدیک به نیم قرن جام قهرمانی این مسابقات را به خانه بیاورد.

تدارکات خوب که هرگز حاصل نشد، شاید هم نخواستند (نخواستیم) که اتفاق بیافتد. اما تغییر تاکتیک برای ورود به این تورنمنت اجتناب ناپذیر نشان می داد، ضرورتی که آقای کی روش تحت فشار افکار عمومی و البته رسانه های منتقد به ظاهر آنرا پذیرفت و سعی کرد در دیدارهای تدارکاتی آن را به کار ببندد.

از سوی دیگر در دیدارهایی که در فاصله جام جهانی و این تورنمنت انجام شد، مهره های بسیار کارآمد و تاکتیک پذیر کی روش نشان دادند به شرط هماهنگی بیشتر، در بازی مالکانه و تهاجمی نیز می توانند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشند، هرچند که رسوب تفکرات دفاعی در لایه های ذهنی آنها پس از هفت سال همچنان در شیوه بازی ملی پوشان به چشم می خورد.

دیگر شاخصه ای که تیم ملی ایران را از دیگر رقبا در این تورنمنت متمایز می کند یکدستی، انسجام و هماهنگی قابل توجه بازیکنانی است که چشم بسته یکدیگر را در زمین پیدا می کنند، از جان مایه می گذارند و برای موفقیت یاران و همبازیان خود از هیچ کوششی دریغ نمی کنند. این ویژگی شاید به ظاهر چندان مهم و خاص جلوه نکند اما اگر به تاریخ ناکامی های تیم ملی ایران در رقابت های بین المللی نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که این عامل همواره بیش از مسائل فنی و تاکتیکی به تیم ایران لطمه زده است.

داشتن این دستاورد گرانبها که با کسب نتایج ارزشمند طی هفت سال گذشته همراه بوده سبب می شود تیم ملی ایران در عین بهره بردن از یک میانگین سنی مناسب، بسیار پخته و با تجربه نشان دهد و بواسطه نظم تاکتیکی و نوسان کم، همچنان به روند موفقیت آمیز خود طی سالهای گذشته ادامه دهد.

آگهی

به این مجموعه نباید سهم لژیونر های متعدد و باکیفیت تیم ایران در بالابردن سطح تجربه بین المللی این تیم را نادیده گرفت، فاکتوری که پش از این یا در میان ملی پوشان وجود نداشت یا میزان آن بسیار اندک بود.

همه آنچه نام برده شد به همراه بهره بردن از یک مربی با دانش، بازی خوان، برنامه ریز و کاریزماتیک که با شاگردانش ارتباطی فوق العاده برقرار کرده دلیل و توجیه قانع کننده ای بر توقع و انتظار بالای قهرمانی از تیم ملی ایران است. از سویی دیگر نباید این نکته ظریف را فراموش کرد که تکرار واژه «قهرمانی» در آسیا که پس از جام جهانی مدام از گوشه و کنار به گوش می رسد و حتی بهانه ای برای تمدید شش ماهه قرارداد کارلوس کی روش شد ضمن تقویت اعتماد به نفس و بالا بردن انگیزه بازیکنان می تواند تبعات ویران کننده ای نیز با خود به همراه داشته باشد.

این توقع بالا بار روانی سنگینی برای بازیکنان و کادر فنی به همراه دارد که در صورت بروز کوچکترین مشکل و یا رقم خوردن اتفاقی غافلگیر کننده و پیش بینی نشده (امری رایج در دنیای فوتبال) ممکن است به بحرانی مهار نشدنی و کسب نتیجه ای غیر قابل تصور تبدیل شود. از یاد نبریم که فوتبال ورزشی «بی رو» است و هر اتفاقی ممکن است در آن روی دهد. هیچ تضمینی وجود ندارد که آلمان، قهرمان جهان در سال ۲۰۱۴ چهار سال بعد حتی موفق شود از مرحله گروهی صعود کند.

انگیزه و اشتیاق دو عامل مهمی که همچون پادزهر می توانند در چنین شرایطی تبعات منفی این بار روانی را به خوبی مهار کنند خوشبختانه در تیم ملی فوتبال ایران بسیار پررنگ و برجسته نهادینه شده اند.

برای یادآوری اهمیت این مقوله به جمله ای از پله، اسطوره برزیلی جهان فوتبال بسنده می کنیم: «اشتیاق، همه چیز است. باید مانند تارهای گیتار، لرزان و پرجنب و جوش بود.»

آگهی

مسیر ملی پوشان برای کسب چهارمین قهرمانی؛ آیا نیمه نهایی واقعا رویایی ملی پوشان است؟

تیم ملی فوتبال ایران یکی از چهار تیم گروه D است که برای صعود از مرحله گروهی باید از پس حریفانی نه چندان قوی همچون یمن، ویتنام و عراق برآید. راهیابی ملی پوشان به مرحله یک هشتم بر روی کاغذ قطعی و نهایی است مگر آنکه «کروکودیل ها» مانع آن شوند.

برنامه بازیهای ایران در مرحله گروهی به این شرح است:

یازی نخست : ایران روز دوشنبه هفتم ژانویه ۲۰۱۹/ هفدهم دی ۱۳۹۷ میزبان تیم یمن است. این مسابقه ساعت ۲۰ به وقت محلی/ ۱۹.۳۰ به وقت تهران در ورزشگاه ۴۲ هزار نفری محمد بن زاید در شهر ابوظبی برگزار می شود.

بازی دوم: ویتنام روز شنبه دوازدهم ژانویه ۲۰۱۹/ بیست و دوم دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۵ به وقت محلی/ ۱۴.۳۰ به وقت تهران از ایران میزبانی می کند. ورزشگاه ۱۲ هزار نفری آل نهیان در شهر ابوظبی محل برگزاری این مسابقه است.

بازی سوم: ملی پوشان در سخت ترین و آخرین مسابقه مرحله گروهی روز چهارشنبه شانزده ژانویه ۲۰۱۹/ بیست و ششم دی ۱۳۹۷ میزبان تیم ملی عراق خواهند بود. این دیدار راس ساعت ۲۰ به وقت محلی/ ۱۹.۳۰ به وقت تهران در ورزشگاه ۱۲۰۰۰ نفری آل مکتوم در شهر دوبی برگزار می شود.

آگهی

در یک هشتم نهایی، مرحله ای که به واسطه بیست و چهار تیمی شدن رقابت ها به این تورنمنت افزوده شده، مسیر تیم ایران در صورت سرگروهی تا نیمه نهایی تقریبا هموار است. ملی پوشان در این مرحله باید با یکی از تیم های سوم از گروه های E ،B یا F مسابقه دهند که بر اساس احتمالات در این صورت یکی از تیم های سوریه یا عمان رقیب تیم ملی ایران خواهند بود.

اردن، لبنان، کره شمالی و ترکمنستان دیگر تیم هایی هستند که امکان قرار گرفتن آنها مقابل ایران در مرحله یک هشتم نهایی وجود دارد.

شاگردان کی روش بدین ترتیب بر روی کاغذ شانس مسلم صعود به مرحله یک چهارم نهایی هستند، مرحله ای بد یمن برای تیم ملی ایران که بارها این تیم را از رسیدن به حق خود بازداشته است. آخرین ناکامی ملی پوشان در این مرحله به دور پیشین رقابت ها در سال ۲۰۱۵ باز می گردد که با با حذف مقابل عراق در ضربات پنالتی همراه شد.

نمایندگان فوتبال ایران در این تورنمنت این بار (به شرط سرگروهی) در یک چهارم نهایی نیز کار دشواری نخواهند داشت. بر اساس نمودار رقابت ها به احتمال قوی یکی از تیم های چین یا بحرین و شاید هم تایلند حریف ملی پوشان در مرحله یک چهارم خواهد بود.

همانطور که مشاهده شد تیم ملی ایران در واقع تا پایان مرحله یک چهارم دغدغه چندانی نخواهد داشت در حالی که رقیبان جدی و خطرناک از مرحله نیمه نهایی مقابل ایران صف آرایی خواهند کرد. بر این اساس تیم ملی ایران برای راهیابی به فینال باید در نیمه نهایی از سد یکی از تیم های ژاپن یا استرالیا بگذرد.

آگهی
مسیر احتمالی ایران تا نیمه نهایی در صورت سرگروهی

محک جدی تیم ایران همانطور که برخی کارشناسان بر آن تاکید کرده اند از این مرحله آغاز می شود؛ پیچ خطرناکی که عیار واقعی ملی پوشان را مشخص خواهد کرد. با عبور از این مرحله تنها یک گام دیگر تا شکستن طلسم ۴۳ ساله باقی خواهد ماند که برای تحقق آن بایست احتمالا یکی از تیم های عربستان، امارات یا کره جنوبی، رقیب همیشگی تیم ملی ایران را از پیش رو برداشت.

این مسیر هموار همانطور که گفته شد در صورت صدرنشینی ایران در مرحله گروهی فراهم خواهد شد. این درحالیست که اگر تیم ملی در گروه خود جایگاه دوم را کسب کند مسیری بسیار دشوار را برای راهیابی به جمع چهار تیم پایانی پیش رو خواهد داشت. در این صورت قطر یا عربستان احتمالا در یک هشتم با تیم ایران روبرو خواهند شد و در یک چهارم نهایی نیز تیم کره جنوبی حریف احتمالی ملی پوشان خواهد بود.

بخت های اصلی قهرمانی

جدا از ایران که بسیاری از کارشناسان آنرا یکی از بخت های قهرمانی می دانند، تیم های استرالیا، مدافع عنوان قهرمانی، ژاپن، کره جنوبی و عربستان از جمله تیم هایی هستند که احتمال موفقیت آنها در کسب جام از دیگر تیم ها بیشتر به نظر می رسد.

استرالیا در دور پیش این رقابت ها به عنوان میزبان عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش گذاشت و در نهایت موفق شد در خانه قهرمان این مسابقات شود.

شاگردان گراهام آرنولد در مرحله گروهی با تیم های فلسطین، اردن و سوریه مصاف خواهند کرد و احتمال رویارویی آنها با تیم ملی ایران در مرحله نیمه نهایی زیاد است.

آگهی

کانگوروها در آخرین دیدار تدارکاتی خود موفق شدند با نتیجه پر گل ۵ بر صفر عمان را در هم کوبند تا پیش از آغاز رسمی مسابقات در امارات برای دیگر مدعیان جام خط و نشان شکست بکشند. گراهام آرنولد پس از این دیدار سبک بازی تیم تحت هدایت خود را با لیورپول مقایسه و تاکید کرد که با الگوبرداری از شیوه بازی قرمزها تلاش دارد تا تیم اش به محض ورود به زمین کنترل توپ و میدان را در دست گیرد و حریف را تحت تاثیر برنامه های تاکتیکی خود قرار دهد.

ژاپن دیگر مدعی این جام است. این تیم که دو دوره قبل با زاکرونی قهرمان آسیا شد همچنان به روند پیشرفت خود ادامه می دند. نمایش فوق العاده و فراتر از سطح آسیا که ژاپنی ها در رقابت های جام جهانی روسیه از خود ارائه دادند سبب شده است تا از این تیم به عنوان بخت نخست قهرمانی نام برده شود.

تیم ملی ژاپن که با یک مربی وطنی با نام هاجیمه موریاسو پا به این رقابت ها گذاشته بیش از ده لژیونر در لیگ های مطرح اروپایی دارد. ژاپنی ها با سبک هجومی و فوتبال رو به جلو خود برای هر تیمی خطرناک و دلهره آور هستند. هافبک های این تیم در زمان حمله به خوبی به مهاجمان اضافه می شوند و سرعت بالای انتقال توپ در خطوط سه گانه از جمله شاخصه های این تیم است.

چشم بادامی ها که در گروه F با عمان، ترکمنستان و ازبکستان مصاف خواهند کرد در جریان دیدارهای تدارکاتی با بردهای متوالی و پیروزی های درخشان نشان دادند که به خوبی مهیای این رقابت ها هستند. برتری مقابل اروگوئه و نمایش فوتبالی تهاجمی طی این دیدار نقطه اوج هنرنمایی های تیم ملی ژاپن پیش از آغاز رسمی مسابقات جام ملت‌های آسیا و استارت فتح پنجمین جام قاره بود.

کره جنوبی، حریف نام آشنای تیم ایران در ادوار مختلف جام ملت‌های آسیا با کاپیتان و ستاره نامدارش سون هیونگ مین از دیگر مدعیان فتح جام هفدهم است. سون که بی شک یکی از چهره های شاخص تورنمنت محسوب می شود در حالی برای شرکت در این مسابقات از تاتنهام جدا می شود که این روزها نقش به سزائی در موفقیت های این تیم انگلیسی ایفا کرده است. مهاجم نامدار باشگاه تاتنهام و تیم ملی کره جنوبی در خصوص حضور در این تورنمنت می گوید: «برای لذت بردن راهی امارات نمی شوم. من به آنجا می روم تا چیزی را به دست آورده و با اعتماد به نفس به تاتنهام بازگردم.»

آگهی

کره جنوبی همانند ایران سالهای متمادی است که دستش از جام آسیا دور مانده و این بار پتانسیل لازم را برای کسب این عنوان به خوبی در اختیار دارد.

کره ای ها بدون ستاره خود در آخرین دیدار تدارکاتی پیش از مسابقات در ابوظبی به مصاف عربستان رفتند که این دیدار با نتیجه تساوی بدون گل به پایان رسید.

از تیم امارات، میزبان مسابقات و نیز عربستان سعودی که روند صعودی قابل ملاحظه ای طی ماه های اخیر داشته نبایست در این میان غافل شد.

ویژگی های جام هفدهم؛ از رقابت های فشرده و نزدیک تا حضور مربی های بزرگ

بیست و چهار تیم برای نخستین بار در شش گروه چهار تیمی با یکدیگر رقابت می کنند. اضافه شدن چهار تیم به دور پایانی این رقابت ها سبب فشرده تر شدن مسابقات و بالاتر رفتن ضریب احتمال وقوع شگفتی و رقم خوردن نتايج دور از انتظار به خصوص در جریان دیدارهای مرحله گروهی و یک هشتم نهایی خواهد شد.

قرقیزستان و فیلیپین دو تازه وارد در این تورنمنت هستند و برخی تیم های کوچک آسیایی نظیر عمان، فلسطین، کره شمالی، ترکنستان، لبنان، هند و سوریه برای اثبات توانایی ها و نمایش پیشرفت های اخیر خود پا به این رقابت ها گذاشته اند.

آگهی

تایلند که تنها یکبار از مرحله گروهی صعود کرده در این دوره تلاش خواهد کرد به همراه کشور میزبان از جمله تیم های صعود کننده از گروه A باشد. فیل های جنگی پیشتر سه بار حضور در جام ملت‌های آسیا را تجربه کرده ند و یکبار در سال ۱۹۷۲ به عنوان میزبان این مسابقات عنوان سومی را نیز به نام خود ثبت کرده است.

عمان که پیشتر در سه دوره از این رقابت ها با تیم های قهرمان همگروه شده بود اگر از پس ازبکستان برای تصاحب جایگاه دوم برنیاید این امکان را دارد که حداقل به عنوان تیم سوم از گروه F صعود کند.

این تورنمنت می تواند عرصه ای مناسب برای اثبات رشد کیفی فوتبال در آسیا تلقی شود که سرمایه گذاری کلان و افزایش قابل توجه شمار لژیونرهای اروپایی از جمله مهمترین شاخصه های جدید آن است. بدین ترتیب حتی اگر شگفتی بزرگی در این تورنمنت روی ندهد بی شک رقابت میان تیم های مدعی بسیار نزدیک تر و فشرده تر از دوره های قبل خواهد بود.

از سوی دیگر این تورنمنت فرصت آشنایی با سطح ارتقاء یافته کیفی، فنی و تاکتیکی تیم های ضعیف و متوسط آسیایی را برای کارشناسان و تحلیلگران فراهم خواهد کرد.

حضور پر رنگ مربیان بزرگ و نامدار جهان

این دوره از رقابت ها به جهت حضور پر رنگ مربیان نامدار جهان ویژگی خاصی پیدا کرده است؛ مربیانی که گرچه دیگر سن و سالی از آنها گذشته اما نامشان همچنان با رویدادهای بزرگ فوتبال و حتی بعضا با قهرمانی در جهان گره خورده است.

آگهی

مارچلو لیپی یکی از سرشناس ترین آنهاست. مربی ایتالیایی و هفتاد ساله تیم ملی چین که قهرمانی جهان به همراه تیم ملی ایتالیا را در کارنامه دارد. او سال ۲۰۰۶ هدایت لاجوردی پوشان را در مسابقات جام جهانی آلمان برعهده داشت و موفق شد با این تیم در فینال فرانسه را شکست دهد و به عنوان قهرمانی دست یابد.

آقای لیپی سال ۱۹۹۴ با بدست گرفتن هدایت تیم یوونتوس این تیم را برای نخستین بار پس از ۹ سال بار دیگر قهرمان سری آ کرده بود. او اینک سالهاست که در کشور چین فعالیت می کند و از این جهت به خوبی با فوتبال آسیا آشناست. قهرمانی با تیم گوانگ‌ژو در لیگ قهرمانان آسیا یکی از مهم ترین عناوینی است که مارچلو لیپی در قاره کهن کسب کرده است.

سون یوران اریکسون، مربی کهنه کار سوئدی که در این تورنمنت هدایت تیم ملی فیلیپین را برعهده دارد از دیگر چهره های شاخص جام هفدهم است. اقای اریسکون پیشتر دوبار با تیم ملی انگلیس تا مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی پیش رفته و افتخارات زیادی را با تیم های باشگاهی مختلف از جمله لاتزیو در ایتالیا و اروپا کسب کرده است.

کارلوس کی روش، سرمربی سابق رئال مادرید و دستیار الکس فرگوسن، سرمربی سابق منچستر یونایتد که موفقیت های زیادی با تیم های پایه پرتغال در جهان و اروپا به نام خود ثبت کرده از سال ۲۰۱۱ تاکنون هدایت تیم ملی فوتبال ایران را برعهده دارد. این مربی پرتغالی که به سخت کوشی، نظم و دیسیپلین خاص، بازی خوانی خوب و برنامه ریزی فوق العاده برای آماده سازی تیم های تحت هدایتش شهرت دارد پیش از این دو سال هدایت تیم ملی کشورش را برعهده داشت.

آلبرتو زاکرونی دیگر مربی ایتالیایی سرشناس این تورنمنت است که از سال ۲۰۱۷ هدایت تیم ملی امارات را بر عهده دارد. آقای زاکرونی سال ۱۹۹۹ تیم آ.ث. میلان را قهرمان سری آ کرد. این مربی کهنه کار در آسیا نیز افتخار بزرگی را به نام خود ثبت کرده است. او در سال ۲۰۱۱ با تیم ملی ژاپن قهرمان جام ملت‌های آسیا شد..

آگهی

هکتور کوپر، مربی نام آشنای آرژانتینی در جام هفدهم هدایت تیم ملی ازبکستان را بر عهده دارد. آقای کوپر دو عنوان نایب قهرمانی متوالی با تیم والنسیا در رقابت های لیگ قهرمانان اروپا دارد و در سال ۱۹۹۹ جام حذفی اسپانیا را با این تیم فتح کرده است. نایب قهرمانی با اینتر میلان در سری آ و جام ملت‌های آفریقا با تیم ملی مصر از دیگر عناوینی است که در کارنامه وی به ثبت رسیده است.

پائولو بنتو پس از کی روش دیگر مربی پرتغالی حاضر در تورنمنت است که بر روی نیمکت تیم کره جنوبی خواهد نشست.

مربی ۴۹ ساله پرتغالی ماموریت دارد که جنگجوهای تائه‌گوک (لقب تیم ملی کره جنوبی) را برای کسب قهرمانی در آسیا پس از حدود شصت سال رهبری و هدایت کند.آقای بنتو طی سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ مسئولیت هدایت تیم ملی پرتغال را برعهده داشت و نقش مهمی در صعود این تیم به نیمه نهایی رقابت های جام ملت‌های اروپا در سال ۲۰۱۲ ایفا کرد.

مربیان نامدار جهان بر روی نیمکت تیم های حاضر در جام ملتهای آسیا

بیشتر بخوانید:

به این نام ها باید سرچکو کاتانچ، سرمربی یوگوسلاو تیم ملی عراق، خوان آنتونیو پیتزی، مربی کهنه کار آرژانتینی که هدایت عربستان را برعهده خواهد داشت و پیم فربیک، سرمربی هلندی تیم ملی عمان را اضافه کرد.

آگهی

حضور این چهره ها بر روی نیمکت تیم های حاضر در تورنمنت علاوه بر سنگین تر کردن وزن رقابت ها، نگاه و توجه ویژه رسانه ها و کارشناسان فوتبال دنیا را نیز به فوتبال متحول شده آسیا و مهمترین رویداد فوتبالی آن یعنی جام ملتها جلب خواهد کرد

جام هفدهم زیر سایه سیاست

جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ در حالی در کشور امارات برگزار می شود که منطقه خلیج فارس و شبه جزیره عربستان دستخوش ناآرامی های بی سابقه و پر تنشی است که بر روابط میان کشورهای منطقه تاثیر به سزایی گذاشته است.

امارات کشور میزبان جدا از مناقشات ارضی گذشته بر سر جزایر سه گانه ایرانی به تازگی در یک همسویی سیاسی با عربستان، روابط دیپلماتیک خود با تهران را تا سطح کاردار کاهش داده است.

سطح روابط اقتصادی و فرهنگی با این کشور امیر نشین که هنوز هم یکی از مقاصد اصلی گردشگران ایرانی محسوب می‌شود طی سالهای اخیر به دلایل مختلف اقتصادی و سیاسی با کاهش قابل توجهی روبرو بوده است.

تنش سیاسی میان دو کشور که حمله به سفارت عربستان در تهران و قطع روابط دیپلماتیک ریاض و منامه سر منشا آن بود همچنان ادامه دارد و همین امر دیدار احتمالی تیم هایی که کشورهایشان درگیر این بحران هستند را حساس تر از قبل خواهد کرد.

آگهی

قطر دیگر کشور منطقه است که به جهت نزدیکی با ایران و برخی دیگر اختلافات با ریاض مورد غضب کشورهای حوزه خلیج فارس قرار گرفته است. بر این اساس رویارویی تیم ملی قطر با نمایندگان دیگر کشورهای منطقه از جمله عربستان، امارات و بحرین می تواند حساسیت برانگیز باشد.

سوریه، کشوری که طی سالهای اخیر درگیر جنگ و بی ثباتی بوده در حالی پا به این تورنمنت می گذارد که معادلات سیاسی و نظامی در داخل آن با حمایت ایران و برغم تمایل کشورهای عربی به نفع رژیم حاکم در حال تغییر است. این تغییرات نگاه و رویکرد مخالفان حکومت دمشق را تغییر داده و آنها را نسبت به پذیرفتن شرایط موجود و از سرگیری روابط با دولت مرکزی در این کشور متقاعد کرده است.

بازگشایی مجدد سفارتخانه های دو کشور امارات و بحرین در دمشق نشانه ای از تغییر نگرش کشورهای حوزه خلیج فارس به بحران سیاسی و مناقشه نظامی در داخل سوریه است.

بیشتر بخوانید:

به این مجموعه بایست بحران یمن را نیز اضافه کرد که صحنه جنگ نیابتی میان تهران و ریاض لقب گرفته است. این بحران از سال ۲۰۱۵ با مداخله نظامی ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان ابعادی گسترده تری یافت و اینک با دخالت سازمان ملل متحد در جهت دستیابی به یک راه حل سیاسی حرکت می کند.

آگهی

فلسطین و کره شمالی، دیگر تیم های حاضر در این تورنمنت هستند که هر یک نامش به یک بحران بزرگ منطقه ای گره خورده و بازیکنانش با تفکرات و روحیات منحصر به فرد پا به این مسابقات گذاشته اند.

خوب است بدانیم که...

  • تیم ملی ایران تاکنون چهارده بار در رقابتهای جام ملت‌های آسیا حضور داشته و دو بار نیز در سالهای ۱۹۶۸ و ۱۹۷۶ میزبان این مسابقات بوده است.

  • ملی پوشان در صورت قهرمانی برای چهارمین بار معتبرترین جام آسیایی را بالای سر خواهند برد. شاگردان کی روش با شعار همیشگی «هشتاد میلیون نفر، یک ملت یک، تپش قلب» پا به این رقابت ها گذاشته اند.

  • ملی پوشان با میانگین سنی ۲۷.۰۴ رتبه شانزدهم را از حیث جوان ترین تیم رقابت ها به خود اختصاص داده اند. تیم ویتنام از این نظر با میانگین سنی ۲۳.۱۳ جوان ترین و تیم چین با میانگین سنی ۲۸.۷۴ مسن ترین تیم حاضر در تورنمنت معرفی شده است.

  • در عوض تیم ملی ایران با میانگین ۱ متر و ۸۴ سانتی متر عنوان بلندقدترین تیم حاضر در رقابت های جام ملت‌های آسیا را به خود اختصاص داده است.

  • تیم ملی ایران روز دوشنبه هفدهم دسامبر برای شرکت در آخرین اردوی تدارکاتی پیش از شروع مسابقات راهی کشور قطر شد و در دوحه به تمرین های خود ادامه داد. آخرین دیدار دوستانه تیم ملی در این اردو روز دوشنبه ۳۱ دسامبر مقابل قطر انجام شد که با پیروزی ۲ بر ۱ شاگردان کی روش به پایان رسید. ملی پوشان پیش از این مسابقه در دیداری انتقاد برانگیز مقابل فلسطین با تساوی یک بر یک متوقف شده بودند.

  • هشت استادیوم مجلل و با کیفیت در شهرهای ابوظبی، دوبی، العین و شارجه به مدت بیست و هفت روز میزبان مهم ترین و باشکوه ترین مسابقات ملی در سطح قاره آسیا هستند.

  • علی دایی و مهدی مهدوی کیا از جمله میهمانان ویژه مراسم افتتاحیه هستند. در این مراسم که قرار است ساعت ۱۹.۳۰ روز شنبه به وقت محلی در ورزشگاه زاید شهر ابوظبی برگزار شود جیانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا و رونالدو لوئیز نازاریو ستاره سابق فوتبال جهان از کشور برزیل نیز جزو مدعوین

  • این مراسم قرار است نیم ساعت به طول بیانجامد و انتظار می رود بیش از سیصد میلیون بیننده تلویزیونی داشته باشد. نخستین دیدار این تورنمنت بلافاصله پس از مراسم افتتاحیه راس ساعت ۲۰ به وقت محلی میان امارات، کشور میزبان مسابقات و بحرین برگزار می شود.

  • «آسیا را متحد و یکپارچه کنیم» Bringing Asia Together شعار این دوره از رقابت های جام ملت‌های آسیاست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مارک ویلموتس بلژیکی سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شد

جام ملت‌های آسیا؛ ایران برای انتقام گرفتن از عراق آماده می‌شود

جام ملتهای آسیا؛ شکست غافلگیر کننده استرالیا در نخستین گام