مجسمه گاندیِ «نژادپرست» از دانشگاه غنا پایین کشیده شد

مجسمه گاندیِ «نژادپرست» از دانشگاه غنا پایین کشیده شد
Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در سال ۲۰۱۵ کتابی توسط دو نویسنده آفریقای جنوبی منتشر شد که طبق آن، گاندی در نقل قولی مکتوب متهم شده که هندی‌ها را «بی‌نهایت برتر» از «کافرها» که طبق نوشته این کتاب منظور سیاهان آفریقایی است، خوانده است.

آگهی

مجسمه رهبر جنبش استقلال‌طلبی هند از دانشگاه غنا به‌دنبال شکایت‌هایی مبنی بر اینکه مهاتما گاندی علیه سیاهان آفریقایی سخنان نژادپرستانه داشته است، برداشته شد.

این مجسمه که در دانشگاه آکرا پایتخت غنا قرار داشت، هفته گذشته در اواسط شب پس از اعتراض دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه پایین کشیده شد.

پراناب موکرجی رئیس جمهور سابق هند، دو سال پیش از این مجسمه به‌عنوان نمادی از روابط بین دو ملت رونمایی کرد.

اما اساتید دانشگاه از آن زمان درخواستی را برای حذف آن ارائه کرده بودند. در این مدت قول‌هایی برای برداشتن این مجسمه داده شد اما در نهایت بعد از دو سال اعتراض هفته گذشته این درخواست عملی شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بیشتر بخوانید:

نصب تندیس مهاتما گاندی در میدان پارلمان لندن

دلیل این اعتراض‌ها چیست؟

در سال ۲۰۱۵ کتابی توسط دو نویسنده آفریقای جنوبی منتشر شد که طبق آن، گاندی در نقل قولی متهم شده است که هندی‌ها را «بی‌نهایت برتر» از «کافرها» که طبق نوشته این کتاب منظور سیاهان آفریقایی است، خوانده است.

این نقل قول از گاندی که دو نویسنده آفریقایی به آن اشاره کردند، طبق گفته آن‌ها به سال ۱۹۰۴ یعنی زمانیکه گاندی در آفریقای جنوبی زندگی می‌کرد، بر می‌گردد. رجموهان گاندی، نوه مهاتما در گفت‌وگویی که با یکی از رسانه‌های هندی داشت، درباره این نقل قول می‌گوید: «گاندی جوان احتمالا نسبت به برخی پیش‌داوری‌ها درباره سیاه‌پوست‌ها در آفریقای جنوبی ناآگاه بود.» نوه گاندی در این گفت‌وگو می‌گوید که نلسون ماندلا، گاندی را به‌خاطر این اظهارات بخشیده است و از قول ماندلا می‌‌گوید که این پیش داوری‌ها در ظرف زمانی و شرایط آن دوران رخ داده است.

در کارزاری که علیه نصب این مجسمه در دانشگاه غنا برپا شد، استادان دانشگاه علاوه بر سخنان «نژادپرستانه» گاندی، خواستار آن شدند که به‌جای شخصت‌های تاریخی خارجی، مجسمه شخصیت‌های آفریقایی در مکان‌های عمومی نصب شود.

در این زمینه مدیر بخش زبان، ادبیات و تئاتر موسسه مطالعات آفریقا به خبرگزاری فرانسه گفت: «اگر نشان دهیم که به خودمان احترام نمی‌گذاریم، قهرمانان خود را نادیده می‌گیریم و کسانی را که برای ما احترام قائل نیستند، ستایش می‌کنیم پس مشکلی وجود دارد.»

مقام‌های دانشگاه حاضر به اظهار نظر در این مورد نشدند. یک مقام وزرات امور خارجه غنا هم اعلام کرد که این موضوع یک «تصمیم داخلی» در دانشگاه است.

در کشورهای دیگر آفریقایی هم موارد مشابه دیده شده است به‌ طوریکه در مالاوی کنشگران در تلاش هستند تا از نصب مجسمه گاندی در پایتخت این کشور جلوگیری کنند. در سال ۲۰۱۵ هم یک بنا در بزرگداشت مهاتما گاندی در آفریقای جنوبی تخریب شد.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هنرمند نابینای مکزیکی از خاک رس مجسمه می‌سازد

ترکیه، اتریش را پایتخت نژادپرستی خواند

«دانشگاه‌های خصوصی نمی‌خواهیم»؛ دانشجویان یونان خشمگین از تصمیم پارلمان با پلیس درگیر شدند