عقب‌نشینی دوباره ماکرون در برابر جلیقه‌زردها: افزایش حداقل دستمزد و حذف برخی مالیات‌ها

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته آقای ماکرون بر ساعات اضافه کاری از این پس مالیات تعلق نمی گیرد و از سال آینده یکصد یورو به حداقل دستمزد اضافه خواهد شد.

آگهی

امانوئل ماکرون در سخنان دوشنبه شب خود ناآرامی و هرج و مرج های هفته های گذشته در کشورش را غیر قابل پذیرش خواند و تاکید کرد که این ناآرامی ها مردم و کشور را مشوش کرده است. آقای ماکرون درعین حال خاطرنشان کرد که ممکن است با سخنان خود برخی را آزرده خاطر کرده باشد.

امانوئل ماکرون با اشاره به خشونت های هفته های گذشته گفت وقتی خشونت به امری متداول تبدیل شود آزادی متوقف خواهد شد. وی تاکید کرد که مطمئن است می توان راهی برای خروج از بحران پیدا کرد.

رئیس جمهوری فرانسه در این راستا یادآور شد که به دولت دستورهایی برای حل مشکلات داده است. او گفت برخی خشم ها و نارضایتی ها را که از سالهای دور جمع شده اند، به خوبی احساس کردم و معتقدم نمی توان آنها را فراموش کرد.

آقای ماکرون در ادامه ضمن اشاره به اینکه قصد دارد در کشورش «وضعیت اضطراری اقتصادی و اجتماعی» برقرار کند، خاطرنشان کرد که خشم و نارضایتی عمومی را به خوبی درک کرده و پیشتر سعی کرده برای آنها راه حلی بیابد؛ از جمله موضوع مالیات سوخت که با حذف آن از بودجه سال آینده به کلی آنرا لغو کرده است.

جلیقه زردها در حال تماشای نطق تلویزیونی امانوئل ماکرون

به گفته آقای ماکرون بر ساعات اضافه کاری از این پس مالیات تعلق نمی گیرد و از سال آینده یکصد یورو به حداقل دستمزد اضافه خواهد شد.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین از شرکت ها و بنگاه های اقتصادی خواست برای کارمندان خود پاداش آخر سال وضع کنند. به گفته آقای ماکرون این پاداش نیز از این پس مشمول مالیات قرار نخواهد گرفت.

وضع مالیات مضاعف بر غول های بزرگ اینترنتی (گافا) که منافع زیادی در فرانسه کسب می کنند از دیگر راهکارهای ارائه شده توسط آقای ماکرون برای افزایش درآمد ناشی از کسب مالیات عنوان شد.

امانوئل ماکرون همچنین بر مبارزه با فرار مالیاتی تاکید کرد و گفت که مسئولان شرکت های بزرگ فرانسوی باید ملیات خود را در فرانسه پرداخت کنند.

امانوئل ماکرون تاکید کرد دیگر تدابیر در نظر گرفته شده در ارتباط با شرکت ها به تدریج طی روزهای آینده پس از نشست با مسئولان شرکت های بزرگ اعلام خواهد شد.

حذف طرح افزایش مالیات بر سرمایه برای حقوق بازنشستگی کمتر از دو هزار یورو از دیگر نکاتی بود که رئیس جمهوری فرانسه در سخنان خود به آن اشاره کرد.

امانوئل ماکرون همچنین تاکید کرد در ادامه رایزنی ها قصد دارد با شهرداران مناطق مختلف دیدار و گفتگو کند. 

رئیس جمهوری فرانسه در حالی پس از یکماه از آغاز جنبش «جلیقه زردها» سرانجام لب به سخن باز کرد که پیشتر ترجیح داده بود با جلو راندن ادوارد فیلیپ، نخست وزیر و داده وعده تعلیق و سپس حذف مالیات بر سوخت اتش شعله ور شده اعتراض ها را خاموش کند.

بیشتر بخوانید:

در نخستین واکنش به سخنان امانوئل ماکرون، رهبر یک تشکل چپ مخالف دولت این سخنان را ناکافی دانست و تاکید کرد نمی توان با وعده توزیع دوباره پول آتش خشم «شورش» به راه افتاه را خاموش کرد.

ژاک لوک ملانشون، رهبر حزب «فرانسه سرکش» در ادامه یادآور شد که «مرحله پنجم انقلاب شهروندی» روز شنبه آینده به اجرا در می آید اما در عین حال تاکید کرد که در این مورد تصمیم اصلی بر عهده آنهایی است که این جنبش را آغاز کرده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هفتمین هفتۀ اعتراض جلیقه زردها؛ حضور گستردۀ معترضان برخلاف پیش‌بینی دولت

زبان بدن ماکرون؛ عواطف منفی، رنجش و نارضایتی عمیق

انتقاد اردوغان از «خشونت» پلیس فرانسه علیه جلیقه زردها