کشورهای منطقه یورو در مورد اصلاحات اقتصادی به توافق رسیدند

کشورهای منطقه یورو در مورد اصلاحات اقتصادی به توافق رسیدند
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در ماه‌های اخیر رایزنی مقام‌های اروپایی برای رسیدن به یک توافق در زمینه وضع مالیات‌ بر درآمد شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، آمازون و فیس‌بوک، موسوم به گافا (GAFA) به نتیجه نرسیده است.

آگهی

در بیستمین سالگرد ایجاد منطقه واحد پولی اروپا، وزرای دارایی اتحادیه اروپا در مورد اصلاح منطقه یورو به توافق رسیدند.

لوئیس ریگو، سخنگوی یوروگروپ، گروه وزرای دارایی کشورهای عضو منطقه یورو، این خبر را در توئیتر خود اعلام کرد. با این حال هنوز جزئیاتی از برنامه مورد نظر اروپا برای اعمال اصلاحات مالی منتشر نشده است.

طرح مالیاتی اروپا برای گوگل، آمازون و فیس‌بوک به نتیجه نرسید

در یک تحول اقتصادی دیگر، کشورهای عضو اتحادیه اروپا باز هم نتوانستند در زمینه وضع مالیات‌ بر درآمد شرکت‌های بزرگ خدمات اینترنتی به توافق برسند.

پیر موسکوویسی، کمیسر اقتصادی اروپا روز سه‌شنبه ۱۳ آذر در یک نشست مطبوعاتی در حاشیه اجلاس وزرای دارایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت: «اعضای اتحادیه اروپا باید در ماه مارس آینده به توافقی در مورد مالیات مشترک بر درآمد شرکت‌های بزرگ اینترنتی دست یابند.»

وی امیدوارانه افزود: «هنوز امکان دستیابی به اجماع در این زمینه وجود دارد.»

در ماه‌های اخیر، رایزنی مقام‌های اروپایی برای رسیدن به یک توافق در زمینه مالیات‌بندی بر درآمد شرکت‌های بزرگ اینترنتی گوگل، آمازون و فیس‌بوک، موسوم به گافا (GAFA) به نتیجه نرسیده است. در این طرح افزایش ۳ درصدی مالیات بر درآمد این شرکت‌ها پیش‌بینی شده است، اما مالیات بر اساس مکان خرید مشتری در نظر گرفته می‌شود و نه آدرس حقوقی شرکت.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

آلمان و فرانسه اخیرا پیشنهاد کرده‌اند که اجرای قانون جدید مالیاتی به تعویق بیفتد. این دو کشور همچنین پیشنهاد داده‌اند که دایره شمول این قانون محدودتر شود.

آقای موسکوویسی در عین حال افزود که کمیسیون اروپا پیشنهاد آلمان و فرانسه برای تهیه یک لایحه جدید در این زمینه را نمی‌پذیرد.

اگر اعضا اتحادیه اروپا در این زمینه به توافق می‌رسیدند، این یکی از بزرگ‌ترین پیروزی‌های این اتحادیه به شمار می‌آمد.

توافق بر سر طرح‌های مالیاتی در اتحادیه اروپا معمولا به سختی به دست می‌آید و به محض مطرح شدن امکان اشتراک کشورها در این زمینه، هر یک از اعضا با اقتضائات اقتصادی داخلی خود با آن برخورد می‌کنند و طبعا این اقتضائات در مورد کشورهای مختلف عضو متفاوت است.

بودجه ایتالیا

در نشست روز سه‌شنبه موضوع بودجه سالانه ایتالیا نیز مطرح شد.

اتحادیه اروپا لایحه بودجه ایتالیا را به دلیل «نامتناسب» نبودن با استانداردهای خود نپذیرفته است. یکی از موارد اصلی مورد اختلاف دولت راستگرای ایتالیا و اتحادیه اروپا در پیوند با طرح اصلاح نظام بازنشستگی در این کشور است.

پیر موسکوویسی در این زمینه گفت: «ما قصد نداریم در امور داخلی ایتالیا وارد شویم. دولت رم مختار است نظام بازنشستگی خود را اصلاح کند، اما مسئله شیوه این اصلاحات است. ایتالیا نمی‌تواند بر اساس شیوه‌هایی نامنطبق با موازین مشترک اروپا اصلاحات مورد نظر خود را اعمال کند.

مقام‌های دولت ایتالیا قرار است روز سه‌شنبه لایحه جدید خود را با تغییرات مورد اتحادیه اروپا به کمیسیون ارائه دهد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس یوروگروپ: پشتیبانی مردمی از یورو در بالاترین حد است

توافق یوروگروپ برای خارج کردن یونان از برنامه کمک مالی

هزینه مسکن در کدام کشورهای اروپایی بالاترین است و بیشترین رشد قیمت خانه در کجا رقم خورد؟