رهبر شبه نظامیان شیعه عراق خواستار مسئولیت رسمی امنیتی برای این نیروها شد

رهبر شبه نظامیان شیعه عراق خواستار مسئولیت رسمی امنیتی برای این نیروها شد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قیس الخزعلی: «حفظ مرزهای عراق با سوریه از مهمترین وظایف نیروهای بسیج مردمی در حال حاضر است. تهدیدات داعش تا زمانی که سوریه بی‌ثبات است، پایان نخواهد یافت.»

آگهی

رهبر شبه نظامیان شیعه عراق روز دوشنبه از بغداد خواست که برای تامین امنیت مرزی بین عراق و سوریه به جنگنجویان این گروه نقش رسمی و دولتی اعطا کند.

قیس الخزعلی رهبر گروه عصائب الحق که گفته می شود مورد حمایت ایران است از مقامات عراقی خواسته است که سریعا به این نیروها نقش رسمی درازمدت برای تامین امنیت مرزی با سوریه اعطا شود. درخواستی که می تواند نگرانی برای ایالات متحده آمریکا ایجاد کند چراکه نسبت به افزایش نفوذ ایران در عراق بدبین است و این خواسته‌ها را در راستای تقویت کریدور استراتژیک تهران تا بیروت ارزیابی می کند که ایران به دنبال آن است.

الخزعلی اخیر دریافت کمک از ایران را تکذیب کرده است.

شبه نظامیان شیعه عراقی که بسیاری از آنها مورد حمایت ایران هستند مخالف حضور نیروهای آمریکایی در منطقه هستند. این نیروها پس از آنکه نبرد میان نیروهای کرد مورد حمایت آمریکا با نظامیان داعش در شمال شرقی سوریه گسترش یافت، حضورشان را در منطقه مرزی عراق با سوریه افزایش دادند.

قیس الخزعلی به رویترز گفته است: «حفظ مرزهای عراق با سوریه در حال حاضر از مهمترین وظایف نیروهای بسیج مردمی است. تهدیدات داعش تا زمانی که سوریه بی‌ثبات است، پایان نخواهد یافت. نیروهای بسیج مردمی ثابت کرده‌اند که تواناترین نیروی نظامی برای مواجه با داعش هستند و شاید نیروهای ارتشی بتوانند روی قابلیت های این نیروها سرمایه گذاری کنند.»

گروه عصائب الحق بخشی از نیروهای بسیج مردمی عراق است که اکثرا مورد حمایت ایران هستند. نیروهای بسیج مردمی در سال جاری و بعد از آنکه در شکست داعش در سال ۲۰۱۷ به کمک ارتش عراق آمدند، بطور رسمی به بخشی از نیروهای امنیتی عراق بدل شدند.

با این حال آنها تاکنون از نیروهای رسمی ارتش و پلیس عراق جدا نگهداشته شده‌اند و پرسش مهم این است که اگر آنها به نیروهای رسمی نظامی عراق بپیوندند چه نقشی باید ایفا کنند.

الخزعلی گفته است که فرماندهان نظامی این گروه باید موقعیت شان حفظ شود و دولت باید پایگاه نظامی و تسلیحات برای آنها فراهم کند.

افزایش قدرت نیروهای بسیج مردمی در عراق از یک سو باعث نگرانی ایالات متحده آمریکاست که از افزایش نفوذ ایران در منطقه هراس دارد و از سوی دیگر سیاستمداران سنی و کرد هستند که خواستار خلع سلاح این نیروها شده‌اند. سیاستمداران کرد و سنی این نیروها را مسئول سوء استفاده هایی از جمله قتل‌ها فراقانونی و جابجایی جمعیت غیر شیعه در عراق می دانند.

تخمین زده می شود که نیروهای بسیج مردمی عراق حدود ۱۵۰ هزار عضو داشته باشد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حیدر عبادی دستور ادغام «حشد الشعبی» در ارتش عراق را صادر کرد