ترزا می بعد از نشست سران اتحادیه اروپا: این بهترین توافق ممکن بود

Brexit
Brexit Copyright REUTERS/Dylan Martinez
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ترزا می اعلام کرد که برخلاف دیگر رهبران اروپایی غم و اندوهی را احساس نمی‌کند و خوشبین است.

آگهی

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا روز یکشنبه پس از تایید توافق برکسیت از سوی رهبران ۲۷ کشور اروپایی، در یک نشست خبری اعلام کرد که با این توافق، آینده‌ای روشن مقابل مردم بریتانیا نمایان شد.

او گفت: «امروز در تاریخ مذاکرات پیچیدۀ برکسیت یک نقطه عطف است. این توافق به ما اجازه خواهد داد تا بتوانیم مرزهایمان را کنترل کنیم و بر قوانین خود کنترل داشته باشیم».

خانم می با اشاره به اینکه «این بهترین توافق ممکن بود» ادامه داد: «بریتانیا و اتحادیه اروپا همچنان دوست باقی خواهند ماند. در چهارچوب این توافق می‌توان یک همکاری قوی در موضوع امنیت با اعضای اتحادیه اروپا داشت. ما همچنین در این توافق بر تعهداتمان مبنی بر اینکه در قبال ایرلند شمالی قوانین سختگیرانه مرزی را به اجرا نگذاریم، تاکید کرده‌ایم.»

نخست‌وزیر بریتانیا تاکید کرد که هیچ همه‌پرسیِ دومی در کشورش برگزار نخواهد شد و اکنون زمان آن است تا قانونگذاران بریتانیا قدمی به جلو بردارند.

او با اعلام اینکه برخلاف دیگر رهبران اروپایی غم و اندوهی را احساس نمی‌کند و خوشبین است، گفت: «من از این توافق با تمام وجود دفاع خواهم کرد. از امروز یک بحث مهم ملی آغاز خواهد شد و نمایندگان پارلمان بریتانیا تصمیم خواهند گرفت که همگی با یکدیگر به سمت جلو حرکت کنیم یا به سمت عدم اطمینان بیشتر پیش برویم. مردم بریتانیا انتخاب خود را اعلام کرده‌اند و اکنون ما باید به نتیجه برسیم.»

همزمان با دفاع خانم می از این توافق، دفتر نخست‌وزیر بریتانیا در پیامی توییتری متنی را با عنوان «۴۰ دلیل برای دفاع از توافق برکسیت» منتشر کرد.

خانم می در این نشست خبری از پاسخ به این پرسش که "در صورت رد شدن این توافق در پارلمان بریتانیا استعفا خواهد داد؟" خودداری کرد.

Olivier Hoslet/REUTERS
محل برگزاری نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسلOlivier Hoslet/REUTERS

واکنش سیاستمداران به تایید شدن توافق برکسیت

رهبران اتحادیه اروپا پس از تایید توافق برکسیت که نتیجۀ ۱۷ ماه مذاکره بود، به پارلمان بریتانیا هشدار دادند که این توافق را رد نکنند.
اکنون مهمترین کار خانم می، متقاعد کردن نمایندگان پارلمان بریتانیا برای تایید این توافق است؛ آنهم در حالیکه بخش قابل توجهی از نمایندگان پارلمان بریتانیا مخالف آن هستند.

در صورت نهایی شدن این توافق، بریتانیا در ۳۱ مارس ۲۰۱۹ میلادی از اتحادیه اروپا جدا خواهد شد.

- ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد: «کسانی که فکر می‌کنند با رد کردن این توافق می‌توانند به توافق بهتری دست یابند، ناامید خواهند شد.»

- آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان این روز را یک «روز تاریخی» و همزمان «غم‌انگیز» نامید. او گفت: «ما خواستار یک رابطۀ نزدیک با بریتانیا هستیم. همانطور که خانم می نیز اعلام کرده است بریتانیا اتحادیه اروپا را ترک کرده و نه اروپا را... هنوز کارهای زیادی برای انجام وجود دارد. ما در آینده همکاری نزدیکی خواهیم داشت؛ اگرچه آنچه که امروز روی داد، غم‌انگیز بود.»

- امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نشست روز یکشنبه را یک رویداد «جدی و درخور توجه» توصیف کرد که «شکنندگی» اتحادیه اروپا را نشان می‌داد. او اعلام کرد که برکسیت بار دیگر ضرورت انجام اصلاحات در اتحادیۀ اروپا را نشان داد.

به گفتۀ او «امروز نه روز جشن است و نه روز عزاداری». آقای ماکرون افزود: «بریتانیا بطور مستقل این تصمیم را گرفته است و پس از برکسیت، فرانسه به رقابت عادلانۀ خود با بریتانیا و عقد توافقات دوجانبه ادامه خواهد داد.»

- سباستین کورتس، صدراعظم اتریش اعلام کرد که دیگر نه مذاکره‌ای وجود خواهد داشت و نه طرح جایگزینی. آقای کورتس گفت: «اگر کسی در بریتانیا فکر می‌کند که با رای منفی به این توافق چیزی بهتر به دست خواهند آورد، اشتباه کرده است.»

- پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا گفت: «امروز روزی غم‌انگیز برای اتحادیه اروپا و شهروندان آن است. با این وجود اکنون ما در موضوع جبل‌الطارق در موضعی بسیار قوی قرار داریم؛ موقعیتی که پیش از این هرگز نداشتیم.»

- جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا در پیامی توییتری این توافق را یک «توافق بد برای کشور» توصیف کرد و هشدار داد که در پارلمان با آن مخالفت خواهد کرد. به نوشتۀ او این توافق، نتیجۀ شکست بریتانیا در مذاکرات است و تنها باعث می‌شود که استانداردهای کار و زندگی شهروندان به خطر بیفتد. او از تهیۀ طرح جایگزینی در حزب کارگر بریتانیا خبر داد که در کنار حفظ همکاری‌های تجاری با اتحادیه اروپا، پشتیبان فعالیتهای اقتصادی و حقوق کارگران است.

لئو ورادکار، نخست‌وزیر ایرلند گفت: «توافق امروز به ما اجازه داد تا از مرحلۀ بسیار سخت مذاکرات عبور کنیم.»
او افزود: «این واقعیت که بریتانیا اتحادیه اروپا را ترک می‌کند جای تاسف دارد. من همچنان فکر می‌کنم که برای بریتانیا، ایرلند و اتحادیه اروپا بهتر باشد که در بازار و اتحادیۀ گمرکی واحدی فعالیت کنند اما آنها با این ایده موافق نیستند و من به تصمیمشان احترام می‌گذارم.»

- آنتونیو تایانی، رئیس پارلمان اروپا گفت: «امروز، روز خوبی نیست. پارلمان اروپا بر نقش خود در این توافق واقف است و هرنوع تغییری در آن یا در دورۀ گذار برکسیت، باید با دخالت این پارلمان انجام شود.»

آگهی

- میشل بارنیه، رئیس هیات مذاکره کنندۀ اتحادیه اروپا در مذاکرات برکسیت اعلام کرد: «این توافق یک گام مهم برای ایجاد اعتماد بین بریتانیا و اتحادیه اروپا بود. گام بعدی، یک همکاری بی‌سابقه و بلندپروازانه است. ما با بریتانیا مذاکره کردیم اما علیه این کشور نبودیم. ما همچنان متحد، شریک و دوست باقی خواهیم ماند.»

REUTERS/Yves Herman
میشل بارنیه، رئیس هیات مذاکره کنندۀ اتحادیه اروپا در مذاکرات برکسیتREUTERS/Yves Herman

شامپانی در کار نخواهد بود

- ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که برای خروج یکی از قدرتهای بزرگ اروپا از این اتحادیه «شامپاینی باز نمی‌شود».
او گفت که اکنون کار سخت‌تری در پیش داریم که از سرگیری نوع جدیدی از روابط با بریتانیا است. 

- مارک روته، نخست‌وزیر هلند گفت: «با این توافق هیچ برنده یا پیروز سیاسی وجود ندارد و همۀ ما بازنده هستیم. با این وجود فکر می‌کنم که توافق قابل قبولی است.»

تایید توافق برکسیت از سوی رهبران اتحادیه اروپا در نشست روز یکشنبه تنها سی دقیقه زمان برد. در صورت تایید نهایی این توافق در پارلمان بریتانیا، لندن از مارس سال آیندۀ میلادی روند خروج از این اتحادیه را آغاز و پس از طی یک دورۀ گذار که دو تا سه سال طول خواهد کشید، بطور کامل این اتحادیه را ترک خواهد کرد. 

- دالیا گریبوسکیت، رئیس‌جمهوری لیتوانی روز یکشنبه مقابل خبرنگاران در پاسخ به این سوال که اگر پارلمان بریتانیا توافق برکسیت را نپذیرد چه روی خواهد داد، سه سناریو را مطرح کرد. به گفتۀ او برگزاری یک همه‌پرسی جدید در بریتانیا، برگزاری انتخابات برای تغییر نخست‌وزیر، و درنهایت بازگشت به سمت بروکسل با یک طرح برکسیت جدید، سه سناریوی قابل پیش‌بینی خواهد بود. 

آگهی
REUTERS/Yves Herman
دالیا گریبوسکیت، رئیس‌جمهوری لیتوانیREUTERS/Yves Herman

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روزهای سرنوشت‌ساز توافق برکسیت؛ بیم و امید در لندن و بروکسل

تصویب قانون مقابله با بوم‌کُشی؛ پارلمان اروپا جدی‌ترین موارد تخریب اکوسیستم را جرم‌انگاری کرد

کشاورزان معترض در نزدیکی مقر اتحادیه اروپا در بروکسل با پلیس درگیر شدند