سوریه؛ اعتصاب غذای زندانیان حَما در اعتراض به حکم اعدام

سوریه؛ اعتصاب غذای زندانیان حما در اعتراض به حکم اعدام
سوریه؛ اعتصاب غذای زندانیان حما در اعتراض به حکم اعدام
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دیده بان حقوق بشر با انتشار اعلامیه ای در پایگاه اینترنتی خود اعتصاب غذای زندانیان را نوعی «یادآوری بی رحمانه از روند ناقص و پر اشکال رسیدگی به پرونده های قضایی در سوریه و نیز بی عدالتی آشکار در احکام صادره شده توسط دستگاه قضایی این کشور» توصیف کرده است.

آگهی

ده ها زندانی از هفته گذشته تاکنون در اعتراض به حکم اعدام صادر شده بر ضد تنی چند از آنها در یکی از زندان‌های استان حَما واقع در شمال غرب سوریه دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

اکثر زندانیان حَما را افرادی تشکیل می‌دهند که در طول تظاهرات دمکراسی‌خواهانه سال ۲۰۱۱ و یا خشونت‌های پس از آن به دست نیروهای امنیتی سوریه دستگیر و محبوس شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه، نهادی غیر دولتی که مقر آن در لندن است با اعلام این خبر تصریح کرد که اعتصاب غذا از روز دوازده نوامبر و در اعتراض به مجازات اعدام یازده تن از زندانیان و نیز تصمیم مقامات دولتی برای انتقال محکومان به زندان «صیدنایا»، واقع در حومه دمشق آغاز شده است.

سازمان عفو بین‌الملل سال ۲۰۱۷ به دلیل کشتار و اعدام های گسترده‌ای که در زندان «صیدنایا» صورت می‌گیرد به آن لقب «سلاخ‌خانه» داده است.

حکم اعدام ۱۱ تن از افراد بازداشت شده در زندان حَما که قرار است به زودی برای اجرای حکم به زندان «صیدنایا» منتقل شوند پیشتر از سوی نهادی قضایی موسوم به «دادگاه نظامی عملیاتی» صادر شده بود.

سازمان عفو بین‌الملل روند رسیدگی به اتهامات این افراد را مورد انتقاد قرار داده است. به اعتقاد عفو بین‌الملل این روند به حدی کوتاه و خودسرانه بوده که حتی نمی‌توان بر آن نام یک رویه قضایی گذاشت.

یکی از زندانیان در حَما که نخواست نامش فاش شود با تلفن همراهی که به صورت مخفیانه وارد سلول خود کرده در گفتگویی با خبرنگار خبرگزاری فرانسه ضمن تایید این حرکت اعتراضی اعلام کرد: «ما در اعتراض به مجازات مرگ یازده تن از زندانیان و قطعی شدن انتقال آنها به صیدنایا دست به اعتصاب غذا زده‌ایم.»

بر اساس این گزارش ویدیوهایی نیز از حرکت اعتراضی زندانیان در حما بر روی شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در تعدادی از آنها زندانیان با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار «توقف فوری اعدام‌ها و مجازات‌های خودسرانه» و «عفو عمومی» شده‌اند.

فعالان حقوق بشری و نیز برخی کاربران در سوریه و دیگر کشورها هم به این کارزار پیوسته و با انتشار پست‌هایی بر روی شبکه‌های اجتماعی لغو مجازات اعدام برای زندانیان حما را درخواست کرده‌اند.

دیده بان حقوق بشر با انتشار اعلامیه ای در پایگاه اینترنتی خود اعتصاب غذای زندانیان را نوعی «یادآوری بی رحمانه از روند ناقص و پر اشکال رسیدگی به پرونده های قضایی در سوریه و نیز بی عدالتی آشکار در احکام صادره شده توسط دستگاه قضایی این کشور» توصیف کرده است.

زندان حما، بزرگترین زندان غیرنظامی سوریه پیشتر نیز به خصوص طی دو نوبت در سال ۲۰۱۶ شاهد شورش و برپایی حرکات اعتراضی بوده است. در یکی از این موارد رئیس زندان و نیز فرمانده پلیس شهر در حرکت های اعتراضی برای درخواست آزادی به گروگان گرفته شده بودند.

این شورش‌ها با پذیرش آزادی تدریجی زندانیان و یا کاهش مدت مجازات آنها توسط مقامات دولتی و مسئولان قضایی مواجه شده بود؛ توافقی که بنا به آخرین گزارش‌ها طی دو سال گذشته کاملا به مفاد آن احترام گذاشته شده است.

افراد در بند در زندان حما ظاهرا تلفن همراه در اختیار دارند و می‌توانند به واسطه این امکان با جهان خارج از زندان ارتباط برقرار کنند.

رامی عبدالرحمن، مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه با اشاره به این که این امکان به زندانیان برای تحت فشار قرار دادن دولت سوریه کمک کرده است، یادآور شد: «زندانیان همچنین روابط نزدیکی با برخی گروه های شورشی دارند که تاکنون مذاکراتی با دولت برای تبادل زندانیان داشته‌اند.»

مناقشه سوریه از مارس ۲۰۱۱ تاکنون بیش از ۳۶۰ هزار کشته و میلیون ها آواره برجای گذاشته است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سوریه؛ تبادل زندانیان میان گروه‌های شورشی و دولت بشار اسد

«شمار اعدام‌ها در ایران به بالاترین سطح در ۸ سال گذشته رسید: ثبت ۸۳۴ اعدامی در ۲۰۲۳»

خبرنگار سوئیسی: احمدی‌نژاد گفت اگر ایران بودی احتمالا بالای دار بودی