پرسش ظریف در مورد نقش آفرینی موساد علیه برجام

وزیر خارجه ایران و مدیر موساد
وزیر خارجه ایران و مدیر موساد Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر خارجه ایران با یادآوری همزمانی برخی از رویدادهای دیپلماتیک ماه‌های اخیر با اقدامات موساد پرسیده است: «یک رشته همزمانی‌های شگفت انگیز یا یک جدول زمانی ساده از برنامه موساد برای از بین بردن برجام؟»

آگهی

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در صفحه توئیتر خود پرسشی را در مورد ارتباط احتمالی بین اقدامات سازمان اطلاعات و وظایف ویژه اسرائیل (موساد) و با تحرکات دیپلماتیک ایران برای حفظ برجام مطرح کرد.

وزیر خارجه ایران با یادآوری همزمانی برخی از رویدادهای دیپلماتیک ماه‌های اخیر با اقدامات موساد پرسیده است: «[اینها] یک رشته همزمانی های شگفت انگیز [است] یا یک جدول زمانی ساده از برنامه موساد برای از بین بردن برجام؟»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

توئیتر

«کشف اسناد هسته ای در انبار متروکه تهران» پیش از خروج آمریکا از برجام

در ادامه محمد جواد ظریف به فاصله زمانی کوتاه بین ادعای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مورد کشف اسناد هسته ای در انباری متروکه در تهران و اعلام خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران اشاره شده است.

نخست وزیر اسرائیل روز ۳۰ آوریل (۱۰ اردیبهشت) ادعا کرد که از طریق موساد به اسناد و مدارکی درباره برنامه هسته ای ایران دست یافته است. بنیامین نتانیاهو تاکید کرد که تهران پس از توافق هسته ای با قدرتهای جهانی نیز «برنامه مخفی تولید سلاح اتمی» را ادامه داده است.

سخنان نخست وزیر اسرائیل چند روز پیش از ضرب الاجل دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای خروج کشورش از برجام بیان شد. رئیس جمهوری ایالات متحده هشت روز بعد رسما خروج واشنگتن از برجام را اعلام کرد.

بیشتر بخوانید:

رویترز

همزمانی سفر اروپایی روحانی با خنثی سازی طرح بمب گذاری در همایش «مجاهدین خلق»

وزیر خارجه ایران در ادامه به همزمانی سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به سوئیس و اتریش با اعلام خبر دستگیری دو تبعه ایرانی تبار بلژیک و یک دیپلمات ایرانی شاغل در اتریش به اتهام برنامه ریزی برای بمب گذاری در همایش سالیانه سازمان مجاهدین خلق در پاریس اشاره کرده است.

خبر انتشار دستگیری متهمان به عملیات بمب گذاری در همایش اپوزیسیون ایران در حالی منتشر شد که حسن روحانی برای گفتگو و تقویت روابط با سران کشورهای اروپایی پس از خروج آمریکا از توافقنامه هسته ای در اروپا به سر می برد.

وزیر خارجه ایران در همان مقطع زمانی ضمن محکوم کردن «خشونت و ترور» بر آمادگی ایران برای همکاری در تحقیق پیرامون ادعاهای مطرح شده تاکید کرد.

بیشتر بخوانید:

رویترز

ادعای نتانیاهو درباره انبار «تورقوزآباد» و سخنرانی ترامپ در شورای امنیت

یکی دیگر از نکات مورد اشاره وزیر خارجه ایران همزمانی ریاست دونالد ترامپ بر جلسه شورای امنیت برای بحث در مورد نقش ایران در منطقه خاورمیانه با سخنرانی بنیامین نتانیاهو در سازمان ملل متحد است.

نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد عکس‌هایی از «انبار سری هسته‌‌ای در تهران برای اهداف تسلیحاتی» نشان داد.

بنیامین نتانیاهو گفت که انباری در منطقه «تورقوزآباد» کهریزک حاوی ۳۰۰ تن مواد مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای است.

بیشتر بخوانید:

رویترز

اعلام ساز و کار اتحادیه اروپا برای ادامه تجارت با ایران و «خنثی سازی طرح سوءقصد در دانمارک»

آقای ظریف در پایان به آخرین رویدادی اشاره کرده است که طی روزهای اخیر رابطه تهران با اتحادیه اروپا را تحت الشعاع قرار داده است. مقامات امنیتی دانمارک روز سه شنبه اعلام کردند طرح سرویس‌های اطلاعاتی ایران را که هدفش ترور رهبر گروه موسوم به «جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز» شاخه دانمارک («النضال» شاخه دانمارک) بوده است کشف کرده‌اند.

وزیر خارجه ایران نیز در واکنش به ادعای دانمارک مبنی بر طرح ایران برای ترور رهبر یک گروه جدایی طلب عرب تاکید کرده بود که این «اقدامی انحرافی از سوی موساد» است.

این سخنان وزیر خارجه در حالی بیان شد که یک شبکه تلویزیونی اسرائیل ادعا کرده سازمان اطلاعات و وظایف ویژه اسرائیل (موساد) دانمارک را از «طرح حمله تروریستی ایران» آگاه کرده است.

آگهی

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از این اعلام کرده بود ساز و کار پیشنهادی چهارعضو باقی مانده در برجام برای تسهیل تجارت با ایران احتمالا قبل از ماه نوامبر اجرایی خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اکران فیلم «مامور مخفی» در سینماهای اروپا؛ جاسوس اسرائیلی به تهران می‌رود

تاثیر سقوط احتمالی دولت نتانیاهو در روابط ایران و اسرائیل در گفتگو با پیروز مجتهدزاده

اتریش میزبانی نهاد مبادلات مالی ایران و اروپا را رد کرد