«مرگ جمال خاشقچی» پایانی بر «قدرت مطلقه» بن سلمان؟

«مرگ جمال خاشقچی» پایانی بر «قدرت مطلقه» بن سلمان؟
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یکی از نزدیکان آل سعود می گوید حواشی ناشی از مرگ جمال خاشقچی پرده از اختلافات درونی خاندان سلطنتی برداشته است و آنها را با بحران بی سابقه مشروعیت مواجه کرده است.

آگهی

پرونده مرگ مشکوک جمال خاشقچی به جز بازتاب های گسترده آن در جهان نکته مهم دیگری هم دارد: قدرت محمد بن سلمان بی حدوحصر نیست. هرچند وی تمام تلاشش را پس از ناپدید شدن جمال خاشقچی در ترکیه بکارگرفت اما به نظر می رسد آن چنان که باید و شاید در این راه موفق نبوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، محمد بن سلمان، پنج شنبه گذشته شاهزاده خالد الفیصل، فرماندار مکه را به ترکیه می فرستد تا از وقوع یک بحران پس از «مرگ جمال خاشقچی» جلوگیری کند. خالد الفیصل در جریان دیدار خود با مقامات ترکیه به توافق های مشترکی دست پیدا می کند؛ از جمله تشکیل گروه ویژه تجسس از کارآگاهان ترک و سعودی و یا تعیین یک دادستان ویژه سعودی برای این پرونده.

اما یکی از نزدیکان خاندان سعودی که نخواسته است نامش فاش به خبرگزاری رویترز می گوید: «محمد بن سلمان از فردای ناپدیدشدن جمال خاشقچی خواست به خاندان آل سعود نشان دهد که این بحران را مدیریت می کند اما تحولات طوری رقم خورده است که نشان می دهد این خاندان با بحرانی بی سابقه روبرو شده است.»

یکی از نشانه های آن عدم موضعگیری مشخص دیگر اعضای خاندان سعودی درباره ماجرای ناپدید یا کشته شدن این روزنامه نگار سعودی است.

از سوی دیگر هرچند محمد بن سلمان سعی کرد تا خود را از ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقچی دور نگاه دارد اما پوشش گسترده رسانه های عرب زبان در سراسر جهان از جمله شبکه قطری الجزیره اجازه نداد تا در این میان نام ولیعهد سعودی فراموش شود. در همین راستا پادشاه عربستان از بن سلمان خواست تا پاسخگوی بحران های ناشی از مرگ آقای خاشقچی شود.

بیشتر بخوانید:

ترامپ: کشته‌شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی به نظر قطعی است

گستره بحران خاشقچی در حدی است که بنوعی اصلاحات شاهزاده ۳۳ ساله که در ماه های اخیر سروصدای زیادی کرده بود را بسیار کمرنگ کرده است. از سوی دیگر ناپدیدشدن روزنامه نگار سعودی در ترکیه مشروعیت بن سلمان برای پادشاهی عربستان را بسیار کمتر از قبل کرده است.

دیگر بحرانی که متوجه خاندان سلطنتی و بطور اخص محمد بن سلمان است بی شک تحولاتی است که رفتار آمریکا با موضوع ناپدید شدن خاشقچی بوجود اورده است. دولت دونالد ترامپ هرچند از آغاز سعی کرد پای عربستان و حاکمان این کشور را از ماجرای جمال خاشقچی کوتاه کند اما فشار سناتورهای جمهوریخواه و مطبوعات آمریکا و همچنین عدم همکاری دولت اردوغان شرایطی فراهم آوردند تا محمد بن سلمان شخصا، ناگزیر تحت فشار آمریکای ترامپ وارد ماجرای قتل جمال خاشقچی شده و مسئول پاسخگویی به آن باشد.

سناتور لیندسی گراهام به عنوان مثال روز پنج شنبه مستقیما مرگ خاشقچی را متوجه حاکمیت عربستان و شخص بن سلمان کرده بود.

در ادامه همانطور که در روزهای گذشته مشاهده شد بسیاری از تجار بزرگ و وزرای اروپایی و آمریکایی سفر خود به نشست مشهور به «داووس در صحرا» در عربستان را لغو کردند. امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه از لغو سفرهای رسمی و دیپلماتیک به عربستان گفت و اعلام کرد باید هرچه زودتر تکلیف آمران و عاملان قتل خاشقچی روشن شود. سازمان های مردم نهاد و حقوق بشری از جمله عفو بین الملل خواستار تحقیقات مستقل سازمان ملل در زمینه قتل جمال خاشقچی شدند.

ناپدیدشدن روزنامه نگار سعودی در کنسولگری ترکیه یکی از بی سابقه ترین بحران هایی است که خاندان سعودی و رهبر جوان آن محمد بن سلمان با آن روبرو است و روزها و هفته های آینده نشان می دهند تا چه حد این قضیه می تواند پایه های قدرت و حاکمیت محمد بن سلمان و حتی خاندان سعوی را به چالش بکشد.

خبرنگار • نیما قدکپور

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارشگر ویژه سازمان ملل بخشش قاتلان خاشقچی از سوی فرزندانش را تکان‌دهنده خواند

رسانه‌های آمریکا: سه عضو خاندان سلطنتی عربستان دستگیر شدند

رئیس جمهوری اوکراین وارد عربستان شد؛ گفتگوهای صلح زلنسکی و بن‌سلمان در ریاض