رسانه‌های آمریکا: سه عضو خاندان سلطنتی عربستان دستگیر شدند

رسانه‌های آمریکا: سه عضو خاندان سلطنتی عربستان دستگیر شدند
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنا به گزارش‌ها احمد بن عبدالعزیز و محمد بن نایف که قبلا نامزد احتمالی تاج و تخت عربستان سعودی بودند متهم به توطئه علیه ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی و محمد بن سلمان ولیعهد او هستند. اتهاماتی که می‌تواند برای آنها حبس ابد و حتی مجازات اعدام را در پی داشته باشد.

آگهی

به گزارش رسانه‌های آمریکایی مقامات عربستان سعودی روز جمعه سه عضو خاندان سلطنتی این کشور را دستگیر کرده‌اند.

روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از منابعی که نامشان را ذکر نکرده است این سه نفر را احمد‌ بن عبدالعزیز آخرین پسر ملک عبدالعزیز و برادر ملک سلمان پادشاه کنونی عربستان سعودی، محمد بن نایف، ولیعهد پیشین و نواف بن نایف عموزاده ملک سلمان معرفی کرده است.

احمد بن عبدالعزیز و محمد بن نایف که قبلا نامزد احتمالی تاج و تخت عربستان سعودی بودند متهم به توطئه علیه ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی و محمد بن سلمان ولیعهد او هستند. اتهاماتی که می تواند برای آنها حبس ابد و حتی مجازات اعدام را در پی داشته باشد.

شاهزاده محمد بن نایف در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ هنگامی که محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد منصوب شد، وزیر کشور عربستان سعودی بود و در آن زمان شبکه‌های تلویزیونی سعودی تصاویری را پخش کردند که محمد بن سلمان را در حال بوسیدن دست محمد بن نایف و زانون زدن در برابر او به نشانه احترام نشان می داد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

از نظر تحلیلگران مسائل عربستان سعودی، این دستگیری ها با هدف تقویت جایگاه محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور صورت می گیرد که تلاش دارد با حذف و زندانی کردن رهبران مذهبی و همچنین اعضای خاندان سلطنتی که می توانند خطری برای به تخت نشستن او باشند، قدرت خود را تثبیت کند.

محمد بن سلمان در حالی در حال مقابله با مخالفان یا منتقدان خود در داخل کشور است که پس از قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستان سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول در ماه اکتبر ۲۰۱۸، با انتقادات شدید بین‌المللی روبرو شد. گروه های مدافع حقوق بشر وی را به دست داشتن در این قتل متهم می کردند.

ولیعهد عربستان پیش از این نیز در سال ۲۰۱۷ و زمانی که تازه به عنوان ولیعهد عربستان سعودی معرفی شده بود با شعار مبارزه با فساد، دهها عضو برجسته خاندان سلطنتی را در هتلی زندانی کرده بود.

با این حال اقدام روز جمعه محمد بن سلمان، مهمترین گام او برای تثبیت جایگاهش بعنوان ولیعهد و پادشاه آینده عربستان سعودی ارزیابی می شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا بن‌سلمان اعضای خاندان سلطنتی سعودی را بازداشت کرد؟

قتل خاشقجی؛ ترکیه خواهان دستگیری دو تن از نزدیکان محمد بن سلمان شد

«مرگ جمال خاشقچی» پایانی بر «قدرت مطلقه» بن سلمان؟