چرا بن‌سلمان اعضای خاندان سلطنتی سعودی را بازداشت کرد؟

Mohammed bin Salman
Mohammed bin Salman Copyright Amr Nabil/Copyright 2018 The Associated Press. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محمد بن‌سلمان با بازداشت جمعی از شاهزادگان رسما به همه مخالفان اعلام کرد هرگز مزاحم پادشاهی من نشوید

آگهی

پیام بن‌سلمان واضح است؛ مزاحم پادشاهی من نشوید.

روند دستگیری و بازداشت در عربستان سعودی ادامه دارد. محمدبن سلمان، ولیعهد این کشور این‌بار ولیعهد پیشین را بازداشت کرد تا پیامی به شاهزادگان و دیگر اعضای خاندان سلطنتی سعودی بفرستد. پیامی که صریح و شفاف است؛ «هیچ مخالفتی پذیرفته نیست و همه باید نظم جدید را بپذیرید.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی در این خصوص به ابعاد تصمیمات جدید پادشاهی عربستان می‌پردازد. این گزارش با اشاره به اهداف مشخص این دستگیری‌ها، می‌نویسد: «بازداشت برادر پادشاه احمد بن عبدالعزیز و پسر عموی محمد بن سلمان، که ولیعهد سابق بوده پیامی مشخص برای تمام دوستان و دشمنان بن سلمان دارد. او در پیگری پروژه شاه شدن خود با کسی شوخی ندارد و هیچ مخالفتی را بر‌نمی‌تابد.»

بن سلمان با این کار خود ابتدا به کسانی که تا امروز همچنان به توطئه‌چینی در پروژه پادشاهی او ادامه می‌دادند هشدار داد که ولیعهد، برای اجرای برنامه‌های بلندپروازانه خود حتی از زندانی کردن برادر پادشاه که عضوی از «شورای بیعت» است، هم ابایی ندارد.

این در حالی است که دست‌کم ۴ منبع در درون خاندان پادشاهی سعودی تائید کرده‌اند که باز هم صداهای مخالف از درون خانواده علیه پادشاهی بن‌سلمان به گوش می‌رسد و او با این بازداشت‌ها قصد دارد هرگونه صدای مخالف را در نطفه خفه کند.

در عین حال منابعی به آسوشیتدپرس گفته‌اند که احمد بن عبدالعزیز و محمد بن نایف قصدی برای کودتا علیه بن سلمان نداشته‌اند، اما گفته می‌شود این دو انتقاداتی در خصوص بستن مکه و مدینه و به ویژه مسجد الحرام و مسجد النبی به بهانه جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، مطرح کرده بودند.

از سوی دیگر منابعی در درون خاندان سلطنتی گفته‌اند بازداشت‌های جدید نوعی آماده‌سازی برای روند انتقال قدرت در این کشور به شمار می‌رود.

اگر محمد بن سلمان به جای پدرش بر تخت سلطنت بنشیند، این نخستین بار از زمان تاسیس حکومت عربستان سعودی در سال ۱۹۵۳ است که قدرت از نسل پسران عبدالعزیز به نسل تازه‌تر منتقل می‌شود.

شورای بیعت متشکل از ۳۴ نفر است و تمام ۳۴ پسر عبدالعزیز آل سعود در آن یک نماینده دارند.

بازداشت‌های جدید در عربستان می‌تواند بار دیگر چهره این کشور را در مجامع بین‌المللی تخریب کند. این در حالیست که ریاض به تازگی در حال گذر از بحران حاصل از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار فقید این کشور بود.

محمد بن سلمان، در سال ۲۰۱۷ هم جمعی از شاهزادگان و تجار سرشناس این کشور را به بهانه مبارزه با فساد دستگیر و بعد از دریافت جریمه‌های سنگین، آنها را آزاد کرد. سیاستی که هرچند با شعار مبارزه با فساد صورت گرفت، اما پرسش‌های بسیاری را پیرامون واقعی بودن این طرح در اذهان عمومی پدید آورد.

در خصوص موج جدید بازداشت‌ها در عربستان گمانه‌زنی‌های متفاوتی وجود دارد. از یکسو برخی این افراد را به پی‌ریزی کودتا علیه بن‌سلمان متهم می‌کنند اما برخی دیگر این اقدام را نوعی «گوشمالی و اخطار» به تمام مخالفین بالقوه و بالفعل محمد بن سلمان توصیف کرده‌اند.

از سوی دیگر برخی از منابع درون خاندان سلطنتی می‌گویند سیاست‌های بن‌سلمان در مناقشه اسرائيل و فلسطین از دیگر مواردی بوده که انتقاداتی را میان اعضای شورای بیعت این کشور به همراه داشته است.

احمد بن‌عبدالعزیز درست یک شب پیش از بازداشت از یک سفر خارجی به عربستان بازگشته بود و در حال حاضر هیچ امکانی برای دسترسی به او وجود ندارد.

بازداشت‌های جدید گمانه‌ها در خصوص سلامت ملک سلمان را افزایش داده و حتی برخی از درگذشت او خبر دادند. با این حال تلویزیون دولتی عربستان روز یکشنبه ویدیوهایی منتشر کرد که در آن پادشاه ۸۴ ساله در حال دریافت استوارنامه چند سفیر خارجی جدید است.

آسوشیتدپرس به نقل از چند دیپلمات خارجی حاضر در عربستان گزارش کرده: «یکی دیگر از دلایل دستگیری شاهزاده‌های جدید نگرانی بن سلمان از روی آوردن آمریکا و دیگر کشورهای غربی به آنها به عنوان جانشین قابل اتکا در آینده سعودی است. در واقع بن سلمان به ویژه بعد از رسوایی که در ماجرای خاشقجی بر جای گذاشت نگران است جایگاه و مشروعیت جهانی خود را از دست داده باشد و با حذف تمام رقبای بالقوه و بالفعل تلاش می‌کند، اجازه ندهد کشورهای خارجی به کسی جز او برای آینده تحولات قدرت در این کشور چشم داشته باشند.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پادشاه ۸۴ ساله عربستان از بیمارستان مرخص شد

انتشار تصاویر تازه‌ای از ملک سلمان پادشاه عربستان،‌ پس از شایعه مرگ او

رسانه‌های آمریکا: سه عضو خاندان سلطنتی عربستان دستگیر شدند