سوریه؛ آخرین فرصت برای دی میتسورا جهت تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی

سوریه؛ آخرین فرصت برای دی میتسورا جهت تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی
سوریه؛ آخرین فرصت برای دی میتسورا جهت تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه اعلام کرده که تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی به دلیل «برخی موانع از جمله دستیابی به تعامل با دولت سوریه بر سر ترکیب اعضای منتخب سازمان ملل متحد جهت عضویت در این کمیته» به زمانی دیر تر از موعد مقرر موکول شده است.

آگهی

استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه که از چهار سال پیش به این ماموریت گمارده شد قصد دارد پایان نوامبر از سمت خود کنار رود. او در عین می گوید تصمیم دارد از فرصت باقی مانده برای تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه استفاده کند.

آقای دی میستورا در نشست شورای امنیت گفت که دبیر کل از او خواسته «یکبار برای همیشه» احتمال تشکیل کمیته ای «معتبر و متوازن» جهت تدوین قانون اساسی سوریه را مورد بررسی قرار دهد.

این درحالیست که دی میستورا بیش از دو نماینده و میانجی پیشین سازمان ملل در امور سوریه تجربه کسب کرده و در این پست دوام آورده است. کوفی عنان، دبیر کل پیشین سازمان ملل متحد و اخضر ابراهیمی، دیپلمات کهنه کار الجزایری، هردو پس از مواج شدن با سرخوردگی شدید از بن بست ایجاد شده برای حل مناقشه هفت ساله در سوریه پیشتر از سمت خود استعفا داده بودند.

منابع دیپلماتیک از یان کوبیس، فرستاده سازمان ملل در امور عراق، رمطان لعمامره، وزیر امور خارجه سابق الجزایر، نیکلای ملادنوف، هماهنگ کننده سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه و گاییر پدرسن، سفیر نروژ در چین به عنوان جانشینان احتمالی استفان دی میستورا نام می برند.

«کنگرۀ گفتگوی ملی سوریه»، نشستی که اوایل سال جاری میلادی با حضور استفان دی میتسورا در روسیه برگزار شد روزنه های امید را برای حل دیپلماتیک بحران سوریه گشود اما غیبت گروه های مخالف دولت بشار اسد در نشست و نبود عزم جدی از سوی تمامی طرف های درگیر در مناقشه برای پایان دادن به اختلافات عملا راه را بر اجرایی شدن تصمیمات اتخاذ شده در سوچی بست. به این مجموعه بایست همچنین اختلاف دیدگاه میان دولت سوریه و سازمان ملل متحد در باره ترکیب کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه را نیز اضافه کرد.

بیشتر بخوانید:

گروه اصلی مخالفان بشار اسد مشهور به «کمیته عالی مذاکرات» پیش‌تر و پس از پایان مذاکرات دو روزۀ وین که به ابتکار سازمان ملل برگزار شده بود اعلام کرد که در کنفرانس سوچی شرکت نمی‌کند. آنها دولت بشار اسد و همچنین روسیه را که از حامیان اصلی اوست، به ادامۀ حملات نظامی و عدم تمایل به ورود به مذاکرات صادقانه متهم کردند.

شرکت کنندگان در این نشست با تشکیل کمیته ای ۱۵۰ نفره برای تدوین قانون اساسی جدید برای سوریه موافقت کرده بودند. بر اساس تصمیم اتخاذ شده در سوچی قرار است یک سوم افراد این کمیته توسط دولت سوریه، یک سوم توسط گروه های مخالف و یک سوم نیز توسط سازمان ملل متحد انتخاب شوند.

این در حالیست که آقای دی میستورا اعلام کرده که تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی به دلیل «برخی موانع از جمله دستیابی به تعامل با دولت سوریه بر سر ترکیب اعضای منتخب سازمان ملل متحد جهت عضویت در این کمیته» به زمانی دیر تر از موعد مقرر موکول شده است.

وی در همین خصوص تاکید کرده است که هفته آینده برای گفتگو با مقامات سوری راهی دمشق خواهد شد و امیدوار است تایید نهایی دولت مرکزی سوریه برای ترکیب اعضای فهرست پیشنهادی سازمان ملل متحد را دریافت کند.

استفان دی میستورا در حضور پانزده عضو شورای امنیت تاکید کرده است که در صورت وجود عزم سیاسی، کمیته تدوین قانون اساسی سوریه بایست در ماه نوامبر تشکیل شود.

گفتنی است که بشار جعفری، سفیر سوریه در سازمان ملل متحد پیشتر بر عزم کشورش برای تشکیل کمیته قانون اساسی تاکید کرده بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیدار وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه یک روز پیش از نشست قانون اساسی سوریه

سوریه: پیش از نشست سوچی همه چیز را می‌دانستیم

دی میستورا در دمشق؛ دولت سوریه طرح نماینده ویژه سازمان ملل را رد کرد