بررسی عواقب اقتصادی و سیاسی بحران کاتالونیا در سالگرد همه‌پرسی

بررسی عواقب اقتصادی و سیاسی بحران کاتالونیا در سالگرد همه‌پرسی
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کاهش سرمایه‌گذاری و ایجاد کسب‌ و کارهای جدید در کاتالونیا باعث شد تا این منطقه برای اولین بار از نظر اقتصادی از مادرید، پایتخت اسپانیا عقب بیفتد. «عدم اطمینان» به وجود آمده پس از درگیری‌های سال گذشته، اقتصاد کاتالونیا را با خطر سقوط خزنده اقتصادی مواجه کرده است.

آگهی

چند روز دیگر همه‌پرسی باطل شده کاتالونیا یک‌ ساله می‌شود. رفراندومی که یکم اکتبر ۲۰۱۷ برای جدایی منطقه خودمختار کاتالونیا از اسپانیا برگزار شد اما دولت مرکزی این کشور آن را غیرقانونی اعلام کرد.

در اوج بحران ناشی از همه پرسی در سال گذشته بسیاری از شرکت‌ها دفاتر خود را از منطقه خارج کردند و بازار سهام مادرید نیز دچار رکود شد.

یک سال پس از این رفراندوم، برگزار کنندگان آن یا خودخواسته خود را تبعید کردند و یا توسط دولت مرکزی به محکوم زندان شدند. همزمان نخست وزیر اسپانیا تغییر کرده و وضعیت اقتصادی تثبیت شده است. اما استقلال خواهی در کاتالونیا از بین نرفته است و مانند آتش زیر خاکستر ممکن است هر زمان شعله ور شود.

بیشتر بخوانید:همه پرسی کاتالونیا؛ پنچ روزی که اسپانیا را لرزاند

پیامدهای اقتصادی همه‌پرسی استقلال کاتالونیا

با وجود همه بحران‌های ناشی از همه‌پرسی، کاتالونیا همچنان قدرتمندترین قطب اقتصادی اسپانیا است و یک پنجم تولید ناخالص داخلی این کشور را تامین می‌کند.

گروه‌های تجاری کاتالونیا می‌گویند که به دلیل بحران سیاسی و شهرت منفی ناشی از درگیری‌ها، حتی هتل‌های بارسلون در تابستان امسال با ۱۴ درصد افت مسافر مواجه شدند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

همچنین داده‌ها از افت سرمایه‌گذاری بین‌المللی در این منطقه خبر می‌دهند. کاهش سرمایه‌گذاری و ایجاد کسب‌ و کارهای جدید در کاتالونیا باعث شد تا این منطقه برای اولین بار از نظر اقتصادی از مادرید، پایتخت اسپانیا عقب بیفتد. بیش از ۳۰۰ شرکت نیز دفاتر مرکزی خود را از کاتالونیا خارج کرده‌ و بسیاری از آنها به مادرید نقل مکان کرده‌اند.

در واقع باید گفت که «عدم اطمینان» به وجود آمده پس از درگیری‌های سال گذشته، اقتصاد کاتالونیا را با خطر سقوط خزنده اقتصادی مواجه کرده است.

بیشتر بخوانید:اگر کاتالونیا مستقل شود، سرنوشت باشگاه بارسلونا چه خواهد بود؟

عواقب سیاسی همه پرسی استقلال کاتالونیا

پدرو سانچز که در ماه ژوئن جایگزین ماریانو راخوی، نخست وزیر محافظه‌کار اسپانیا شد نیز مخالف استقلال کاتالونیاست.

پدرو سانچز، نخست وزیر جدید اسپانیا ازابتدا لحن ملایم تری را در پیش گرفت و خواهان گفت و گو و مذاکره درباره تنظیم قانون استقلال جدید شد که بر اساس آن کاتالونیا فرصت مطرح کردن همه پرسی را داشته باشد. در آن صورت این درخواست بررسی می‌شد و ممکن است پذیرفته با رد شود. قانون اساسی حال حاضر اسپانیا نیز اعلام استقلال منطقه ای را ممنوع می‌داند.

با این وجود کیم تورا، رهبر جدید کاتالونیا پیشنهاد نخست وزیر دولت مرکزی را رد کرد و خواهان پذیرفتن نتیجه همه‌پرسی استقلال شد.

از آنجایی که پدرو سانچز به رای رهبر کاتالونیا در پارلمان برای تصویب لایحه بودجه نیاز دارد، ناکامی دولت مرکزی در یافتن نقاط مشترک با کاتالونیا، تاثیر عمیقی در سیاست اسپانیا خواهد گذاشت و حتی ممکن است به برگزاری انتخابات زودهنگام در سال ۲۰۱۹ میلادی منجر شود.

آیا استقلال خواهی در کاتالونیا از بین می‌رود؟

بر اساس نظرسنجی که در ماه ژوئیه امسال برگزار شد، ۴۶/۷ درصد مردم کاتالونیا مایلند تا از اسپانیا جدا شده و کشور مستقل تشکیل دهند. از سوی دیگر ۴۴/۹ درصد مردم این منطقه مخالف استقلال هستند. علاوه بر این در انتخابات جدید پارلمان کاتالونیا نیز اکثر کرسی ها را طرفداران استقلال و جدایی طلبان از آن خود کردند.

نسبت مخالفان و موافقان استقلال کاتالونیا طی چهار سال گذشته تقریبا ثابت مانده است و این نشان می‌دهد که این چالش همچنان در این منطقه باقی خواهد ماند.

بیشتر بخوانید:

منابع بیشتر • Reuters/Reporting by Julien Toyer

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سالروز همه‌پرسی استقلال کاتالونیا؛ جدایی‌طلبان بزرگراه‌ها را بستند

چشم انداز روند جدایی کاتالونیا از اسپانیا در سال ۲۰۱۷

سوئیس در پی بحث‌های مرتبط با جنگ اوکراین سیاست بی‌طرفی خود را به همه‌پرسی می‌گذارد