«ایران پس از پیروزی سوریه در نبرد ادلب هم برنده است هم بازنده»

«ایران پس از پیروزی سوریه در نبرد ادلب هم برنده است هم بازنده»
Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بهروز خسروزاده به یورونیوز: ایران از پیروزی سوریه در ادلب سودی نخواهد برد

آگهی

ادلب آخرین سنگر نیروهای شبه‌نظامی شورشی است که در حال مقاومت در برابر نیروهای دولتی سوریه هستند.

حمله به ادلب که تدارک آن با حملات هوایی آغاز شده، مخالفت آمریکا و برخی از کشورهای غربی از جمله فرانسه و بریتانیا را به همراه داشته است. روسیه بر خشکاندن ریشه «تروریست‌ها» در ادلب تأکید دارد، سازمان ملل متحد نسبت به احتمال وقوع فاجعه انسانی در این منطقه هشدار داده و ترکیه در این میان نقش واسط را بازی می‌کند تا به بتواند به نوعی از وقوع این حمله جلوگیری کرده یا دست کم از گستردگی آن بکاهد.

از سوی دیگر سرنوشت نبرد ادلب به نوعی با نتایج نشست روسای جمهوری سه کشور روسیه، ترکیه و ایران گره خورده است. این نشست قرار است روز جمعه ۱۶ شهریور در تهران برگزار شود.

نقش ایران در این میان چیست؟ آیا ایران منفعت یا توانی برای مشارکت در این نبرد دارد؟

دکتر بهروز خسروزاده، مدرس روابط بین‌الملل و دموکراسی دانشگاه گوتینگن آلمان در گفتگو با مسعود سالاری، خبرنگار یورونیوز در مورد اهمیت ادلب برای ایران می‌گوید: «قدر مسلم ادلب برای ایران مهم است. پیروزی سوریه و هم پیمانانش به معنی شکست نهایی "شورشیان" است و این خود به معنی استحکام و تثبیت بیشتر و نیز تداوم دوباره رژیم بشار اسد در قدرت است.»

خسروزاده با اشاره به این که پیروزی سوریه در نبرد ادلب به نوعی پیروزی ایران نیز محسوب می‌شود، می‌افزاید: «در واقع اگر به لحاظ هدف و تحقق آن بنگریم، در صورت پیروزی سوریه در نبرد ادلب، جمهوری اسلامی بزرگترین برنده آن خواهد بود زیرا این تهران بود که تا پیش از این از آرمان خود مبنی بر بقای اسد در قدرت، سرسوزنی پایین نمی‌آمد. در حالی که روسیه در این خصوص انعطاف بیشتری نشان داده و همه تخم مرغ‌ها را در سبد بشار اسد نگذاشته بود.»

رویترز
پناهگاهی در ادلبرویترز

بیشتر بخوانید:

وی در مورد سرانجام حضور نظامی ایران در سوریه می‌گوید: «پس از بازپس‌گیری ادلب، ایران می‌تواند بگوید شد آنچه ما می‌خواستیم. اما در عین حال پیروزی اصلی‌ و عملی‌ از آن بشار اسد و روسیه است. آنها حتی ممکن است سپاه قدس ایران را هم وادار به خروج از سوریه کنند. روسیه تا کنون از این زد و بند‌ها زیاد انجام داده و بشار اسد هم معلوم نیست که قدردان باشد و به ایران وفادار بماند.»

آیا در این صورت اجبار ایران به خروج از سوریه باز هم باید گفت که ایران برنده نبرد ادلب و در کل جنگ داخلی سوریه است؟ آقای خسروزاده در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «باید گفت که ایران به علاوه در پیوند با ماجراجویی منطقه‌ای خود با فشار سنگین داخلی‌ و خارجی‌ روبروست. در واقع به طور خلاصه باید گفت که در صورت شکست شورشیان در نبرد ادلب، ایران از یک سو برنده است زیرا هدف و آرمان اولیه او تحقق یافته است. البته این در کل و در عمل به کارش نخواهد آمد زیرا باید همچنان علیه فشارهای سیاسی و اقتصادی در دو جبهه داخل و خارج بجنگد. از سوی دیگر بازنده است چرا که در صورت پیروزی نهایی اسد، در سپهر سیاسی سوریه تعیین کننده اصلی‌ نخواهد بود، به این دلیل که اسد اساسا دیگر نیاز چندانی به تهران نخواهد داشت.»

جمهوری اسلامی ایران در عین حال حتی اگر بخواهد به حضور نظامی، سیاسی و اقتصادی خود در سوریه ادامه بدهد، امکانات مالی این حضور را در اختیار ندارد.

دکتر خسروزاده با اشاره به این موضوع چنین می گوید: «با توجه به اوضاع بحرانی‌ اقتصاد ایران و پس از آغاز تحریم‌های در ماه نوامبر، این کشور در بازسازی سوریه نقش عمده‌ای نمی‌تواند داشته باشد.»

با توجه پیشینه فعالیت‌های اقتصادی کلان سپاه پاسداران از زمان پایان جنگ ایران و عراق در داخل کشور، بعید نیست که سپاه قدس همواره آرزوی مشارکت در بازسازی سوریه پس از جنگ در سر پرورانده باشد و این امری است که به باور تحلیل‌گران و با توجه به وضعیت اقتصادی ایران، بعید می‌نماید.

دسترسی آسان به اخبار روز جهان با اپلیکیشن یورونیوز

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صدای جنگ در ادلب؛ ناوشکن آمریکا وارد مدیترانه شد

الهه کولایی: فشارهای آمریکا همگرایی ترکیه، روسیه و ایران را بیشتر کرد

ترکیه: نشست روحانی، اردوغان و پوتین ۱۶ شهریور در تبریز برگزار می‌شود