روند طولانی اخذ پناهندگی در آلمان؛ پناهجویان در برزخ

پناهجویان منتظر در کنار دفتر اداره مهاجرت و پناهجویی برلین
پناهجویان منتظر در کنار دفتر اداره مهاجرت و پناهجویی برلین Copyright رویترز/ ۲۰۱۵
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مشکل آنقدر جدی است که محاکم آلمانی، حتی توانایی صدور و اجرای به موقع احکام اخراج پناهجویانی که دادخواست‌شان رد شده است را هم ندارند.

آگهی

ده‌ها هزار پناهجوی سوریه‌ای، عراقی، افغان، ایرانی و آفریقایی درگیر روند طولانی اداری-قضایی آلمان و در انتظار دریافت پناهندگی از این کشور هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، زیاد الاحمد عراقی، یکی از هزاران پناهجوی است که پس از دو سال اقامت غیرقانونی در آلمان، هنوز نمی‌داند که آیا در این کشور خواهد ماند یا نه. زیاد ۲۳ ساله در سال ۲۰۱۶ اولین درخواست پناهندگی خود را در اداره پناهجویان آلمان (BAMF) ثبت کرد و مانند بسیاری از همقطارانش، کمتر از یک ماه بعد جواب منفی گرفت؛ بلافاصله دادخواست تجدید نظر خود را تسلیم دادگاه برلین کرد و هنوز منتظر جواب است.

دادگاه‌های آلمان از سپتامبر سال ۲۰۱۵، یعنی زمانی که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان سیاست «درهای باز» را در برابر پناهجویان در پیش گرفت، بر اثر حجم بالای درخواست‌های تجدید نظر پناهجویان نسبت به پاسخ‌های منفی اداره مهاجرت، عملا کارایی و سرعت خود را از دست داده اند. مشکل تا حدی جدی است که محاکم آلمانی، حتی توانایی صدور و اجرای به موقع احکام اخراج پناهجویانی که دادخواست‌شان رد شده است را هم ندارند. جنجال رویارویی راست افراطی و چپ در شهر کیمنتس، از یکی از همین موارد شروع شده است: پناهجوی عراقی بازداشتی پرونده قتل در این شهر، طبق حکم دادگاه باید به بلغارستان بازگردانده می‌شد اما رای اخراج او، مانند هزاران پناهجوی دیگر اجرا نشد.

بر اساس گزارش دستگاه قضایی آلمان، تنها در سال ۲۰۱۷، ۳۷۲هزار مورد اعتراض به تصمیم اداره مهاجرت در دادگاه‌های آلمان در انتظار رسیدگی بوده است.

بیشتر بخوانید:

آلمان ۲۷ پناهجوی افغان را اخراج کرد

**

پناهجوی اخراج شده افغان به آلمان باز می گردد

**

فیلیتس پولات، نماینده اکولوژیست مجلس فدرال آلمان، بی‌کفایتی و عدم تخصص ماموران اداره مهاجرت را یکی از دلایل بروز این بحران ارزیابی می‌کند و می‌گوید:‌ «ما افرادی را برای این وظیفه خطیر استخدام کردیم که صلاحیت لازم را برای تصمیم گیری درباره سرنوشت پناهجویان نداشتند.» نتیجه آن‌که بیش از نیمی از درخواست‌های رد شده در اداره مهاجرت، در دادگاه‌ها پاسخ مثبت می‌گیرند.

زیاد هم اکنون در حومه برلین و در یک اتاق بیست متری، با دو پناهجوی دیگر زندگی می‌کند. در حالی که چشم‌انداز دست‌کم میان مدتی برای بازگشت آرامش و ثبات به عراق وجود ندارد، زیاد شب‌ها و آخر هفته‌ها در یک دکه قهوه فروشی می‌کند. او امیدوار است تا پس از کسب پناهندگی، در بخش خدمات درمانی به بیماران و افراد نیازمند مشغول به کار شود؛ حرفه‌ای که در بازار کار آلمان با کمبود تقاضا مواجه است.

با وجود تمام سردرگمی‌ها از یک سو و تعرض‌های جدی راست افراطی از سوی دیگر، آلمان کماکان اصلی‌ترین هدف پناهجویان در اروپا است؛ کشوری که درهایش را برخلاف همسایگان باز نگاه داشته است؛ کشوری با اقتصاد قدرتمند، جمعیت پیر و محتاج به نیروی کار.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتایج نظرسنجی؛ ترس مردم آلمان از سیاست‌های ترامپ بیشتر است تا بحران پناهجویان

محافظه‌کاران آلمان متعهد شدند که در برابر دیدگاه جریان راست‌افراطی در مورد مهاجرت بایستند

محدودیت‌های جدید دولت آلمان در قبال پناهجویان؛ آیا «فرهنگ استقبال» مرکل به تاریخ می‌پیوندد؟