کشاورزان لبنانی و کشت غیرقانونی ماری‌جوانا

کشاورزان لبنانی و کشت غیرقانونی ماری‌جوانا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خشک‌سالی و فقر کشاورزان شرق لبنان را به کشت غیرقانونی ماری‌جوانا واداشته است.

آگهی

کشاورزانی که به شکل غیرقانونی در لبنان ماری‌جوانا می‌کارند امیدوارند قانونی شدن کاشت این محصول زندگی آنان را نجات دهد.

سبزی مزارع کوچک شاهدانه یا ماری‌جوانا به دشت‌های دره بِقاع در شرق لبنان رنگی خاص می‌دهد؛ دره‌ای با خاک حاصل‌خیز که از زمان امپراتوری روم به عنوان یک منبع ارزشمند کشاورزی شناخته شده است.

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سخنگوی پارلمان لبنان ماه گذشته گفت مجلس این کشور قانونی کردن کشت ماری‌جوانا را به منظور استفاده دارویی از این گیاه بررسی خواهد کرد. اما شماری از ساکنان این دره چندان به این وعده خوشبین نیستند.

کشاورزان این ناحیه چند سال است با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند و بنابراین شماری از آنان به شکل غیرقانونی به کشت ماری‌جوانا روی آورده‌اند.

مزرعه ماری‌جوانا در دره بقاع در شرق لبنان. عکس از رویترز

ابومحمد یک کشاورز ۵۲ ساله که در مزرعه‌اش ماری‌جوانا (یا شاهدانه) می‌کارد می‌گوید: «این کار مثل استخوان انداختن جلوی سگ است. مردم گرسنه‌اند و دیگر نمی‌توانند این وضع را تحمل کنند.»

او می‌افزاید: «چه کشت ما قانونی بشود چه نه مهم این است که امنیت خاطر به ما بدهند.» برخی از کشاورزان این ناحیه به جرم کشت شاهدانه به پنج سال زندان محکوم شده‌‌اند.

گیاه شاهدانه نسبت به گرما مقاوم است در مقایسه با دیگر محصولات عمده کشاورزی منطقه یعنی سیب و سیب‌زمینی به آب کمتری نیاز دارد.

کشاورزان شهر «بار اِلیاس» در نقطه دیگری از همین منطقه می‌گویند خشکسالی برای محصولاتشان فاجعه‌بار بوده است. خالد یکی از این کشاورزان است و می‌خواهد به کشت شاهدانه رو بیاورد. او می‌گوید: «کشاورز نمی‌خواهد پولدار شود. فقط می‌خواهد بتواند زمستان را سر کند و هزینه مدرسه رفتن بچه‌هایش را در بیاورد.»

مزرعه ماری‌جوانا در دره بقاع در شرق لبنان. عکس از رویترز

طلال شریف، شهردار «یمونه» در شمال دره بقاع می‌گوید: « پلیس حدود ۳۵ هزار نفر را به خاطر کشت شاهدانه در این ناحیه زیر نظر گرفته است.» اما این امر کشاورزانی را که چاره دیگری برای تأمین معاش خود ندارند خشمگین کرده است.

وی می‌‌افزاید:‌ «نزدیک ۱۵۰۰ کیلومتر مربع از زمین‌های این منطقه زیر کشت گیاه شاهدانه یا همان کانابیس رفته و کشاورزان محلی صدها کارگر روزمزد سوری را برای این کار به کار گرفته‌اند.»

شهردار یمونه امیدوار است که دولت لبنان بتواند کشت شاهدانه را قانونی کند و همچنین تولیدات کشاورزان این ناحیه را برای مصارف دارویی به قیمت منصفانه‌ای از آنان بخرد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتایج یک تحقیق: مصرف‌کنندگان جدید ماری‌جوانا در کانادا دو برابر شده‌اند

شهروندان کانادایی در انتظار آغاز فروش قانونی ماری‌جوانا

کوکاکولا: تولید نوشیدنی کانابیس را بررسی می‌کنیم