دعوای داعش و مقامات تاجیکستان؛ داعش ویدئویی از بیعت مهاجمان منتشر کرد

دعوای داعش و مقامات تاجیکستان؛ داعش ویدئویی از بیعت مهاجمان منتشر کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با اینکه داعش مسئولیت حمله را قبول کرده بود اما مقامات تاجیکستان گفته بودند عوامل حزب «نهضت اسلامی» که در ایران آموزش دیده‌اند دست به این اقدام زده‌اند. داعش نیز در پاسخ این ویدئو را منتشر کرد.

آگهی

پس از آنکه مقامات تاجیکستان دست داشتن داعش در حمله به دوچرخه سواران غربی را تکذیب کردند، روز سه شنبه گروه داعش دست به انتشار ویدئویی زد که نشان دهد مهاجمان عضو این گروه بوده‌اند و با آنها بیعت کرده‌اند.

پیش از این مقامات تاجیکستان گفته بودند که حمله به دوچرخه سواران غربی کار رهبران حزب «نهضت اسلامی تاجیکستان» بوده است و نه داعش.

با این حال رهبران تبعیدی این حزب هرگونه ارتباطی با این حمله را رد کرده و گفته ‌اند که مقامات تاجیکستان این حمله را به آنها نسبت می دهند تا اهداف سیاسی‌شان تامین شود.

ویدئوی منتشر شده از سوی داعش ۵ مرد را نشان می دهد که وفاداریشان را به ابوبکر البغدادی، رهبر این گروه اعلام می کنند. مردانی که در این ویدئو حضور دارند به زبان روسی صحبت می کنند و زیر پرچم سیاه داعش نشسته اند. برخی از آنها شبیه کسانی هستند که عکسشان توسط وزارت کشور تاجیکستان بعنوان مظنونان حمله منتشر شده است.

قربانیان این حمله اعضای یک تیم هفت نفره دوچرخه سواری بودند که بعدازظهر یکشنبه ششم مرداد در مسیر کولاب به دوشنبه خودرویی آنها را زیر گرفت. سه گردشگر در محل حادثه و یک تن دیگر در بیمارستان جان باخته‌اند. سه نفری که زنده مانده اند همچنان در بیمارستان هستند.

دوچرخه سواران از کشورهای سوییس، آمریکا و هلند بوده‌اند.

نیروهای امنیتی تاجیکستان روز دوشنبه چهار مظنون این حملات را کشتند و یک نفر را دستگیر کردند. در بیانیه روز سه شنبه وزارت کشور تاجیکستان آمده است که نیروهای امنیتی چهار مظنون دیگر را دستگیر کرده‌اند.

پیش‌تر دولت تاجیکستان اعلام کرده بود رهبر حزب نهضت اسلامی تاجیکستان در ایران آموزش دیده است و برای تضعیف دولت تاجیکستان دست به این حمله زده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به این اتهام از «مطالب خلاف واقع» در بیانیه وزارت داخله تاجیکستان انتقاد کرد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران هرگونه ارتباط با این حادثه و وجود هر گونه پایگاه جهت آموزش اقدامات خرابکارانه در خاک خود را به شدت تکذیب می کند و آمادگی دارد جهت بررسی ابعاد این قضیه با مقامات ذیربط تاجیکی همکاری نماید.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

داعش مسئولیت حمله به نگهبانان مرز تاجیکستان را برعهده گرفت

ترور دوچرخه‌سواران؛ ایران سفیر تاجیکستان را احضار کرد

تاجیکستان: زیرگرفتن گردشگران احتمالا حمله تروریستی است