دیدار و گفتگوی مستقیم مقام‌های آمریکایی با رهبران طالبان

دیدار و گفتگوی مستقیم مقام‌های آمریکایی با رهبران طالبان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبران سیاسی طالبان چندین بار با مقام‌های امریکایی دیدار کرده‌اند.

آگهی

مقام‌های آمریکایی به تازگی و با هدف رسیدن به توافق و برقراری آتش‎بس در افغانستان، چندین بار با رهبران سیاسی طالبان دیدار و گفتگو کرده‌اند. خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، مبادله زندانیان و اعطای حق تصمیم‌گیری به مردم افغانستان درباره آینده کشورشان از جمله موارد مورد مذاکره بوده است.

به گزارش شبکه تلوزیونی ان‌بی‌سی، فرماندهان گروه شبه‌نظامی طالبان مدعی شده‌اند که چهار رهبر سیاسی این گروه تاکنون چندین بار با مقام‌های امریکایی دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند. این مذاکرات در افغانستان، قطر و ایالات متحده صورت گرفته و در هر نشست چهار نماینده از طالبان و پنج مقام امریکایی شرکت داشته‌اند.

این مذاکرات نارضایتی‌هایی را نیز در میان مقامات بلندپایه افغانستان به همراه داشته است. محمد اکرم خپلواک، رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح در مصاحبه با شبکه خبری «طلوع نیوز» گفت: «اگر این مذاکرات میان خود افغان انجام نشوند و اگر به نمایندگی از افغانان کسانی دیگری مذاکره بکنند آن مذاکرات و آن صلح نتیجه نمی دهند.»

پیشتر در مورد آتش‌بس احتمالی میان طالبان و نیروهای نظامی افغانستان در روزهای عید قربان صحبت شده بود. سخن‌گوی رئیس‌جمهوری این کشور نیز اعلام کرده است که دو طرف به برقراری آتش‌بس تمایل دارند.

ژنرال جان ویلیام نیکلسون، فرمانده نظامیان آمریکا و نیروهای ناتو در افغانستان هفته گذشته از احتمال گفتگوی مستقیم میان ایالات متحده و طالبان برای پایان دادن به جنگ ۱۷ ساله در افغانستان خبر داده بود.

وی با اظهار امیدواری در مورد برقراری آتش‌بس به نقل از مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا گفت که «ایالات متحده آماده صحبت با طالبان و بحث در مورد نقش نیروهای بین‌المللی است.»

همچنین سهیل شاهین، سخنگوی طالبان اظهار داشت که طالبان در انتظار مذاکره با آمریکا است. وی افزود که انتظار دارد در قدم اول رهبران طالبان از لیست سیاه سازمان ملل متحد خارج شوند و در قدم بعدی در مورد نقش نیروهای بین‌المللی در افغانستان تصمیم‌گیری شود.

مذاکرات صلح میان طالبان و ایالات متحده از سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز شد، اما گفتگوها به دلیل مشکلات فراوان از جمله کشتار غیرنظامیان به دست این گروه شبه نظامی، تا به امروز بی‌ثمر بوده و حاصلی در پی نداشته است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اصابت چندین راکت به منطقه مسکونی در کابل

هزینه‌های جنگ افغانستان مایه رنج ترامپ؛ استراتژی آمریکا بازبینی می‌شود

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد